Hej!
Jag och min fru har köpt en fastighet med en borrad brunn djup.
Den förre ägaren har dött utan arvingar och fastigheten har sålts vidare men har troligtvis stått tom ett bra tag. Av grannarna har vi hört att personen som bodde där tidigare var lite märklig och verkar ej ha använt sig av sitt eget vatten utan frågat grannarna om vatten. Därför tror vi att brunnen stått oanvänd minst något år men troligtvis flera år utan användning.
Vi har tagit ett vattenprov som visade på för höga halter av bly. Ingen av grannarna vars brunnar ligger inom 100 m från våran har för höga halter av bly.
Hela paketet från pump och ledningar kommer bytas i samband med att vi bygger vårt nya hus.
Vad kan man göra för att återställa brunnen till brukligt skick?
Spolning och tömmning av brunnen har vi fått tips om. Erfarenheter av det? Risker?
Vad har ni för erfarenheter av liknande problem?
//Erik
Jag och min fru har köpt en fastighet med en borrad brunn djup.
Den förre ägaren har dött utan arvingar och fastigheten har sålts vidare men har troligtvis stått tom ett bra tag. Av grannarna har vi hört att personen som bodde där tidigare var lite märklig och verkar ej ha använt sig av sitt eget vatten utan frågat grannarna om vatten. Därför tror vi att brunnen stått oanvänd minst något år men troligtvis flera år utan användning.
Vi har tagit ett vattenprov som visade på för höga halter av bly. Ingen av grannarna vars brunnar ligger inom 100 m från våran har för höga halter av bly.
Hela paketet från pump och ledningar kommer bytas i samband med att vi bygger vårt nya hus.
Vad kan man göra för att återställa brunnen till brukligt skick?
Spolning och tömmning av brunnen har vi fått tips om. Erfarenheter av det? Risker?
Vad har ni för erfarenheter av liknande problem?
//Erik
Bästa svaret
Hej
Det är svårt att säga baserat bara på att det är mycket bly. Bly är inte ovanligt att det kommer från ledningsnätet. Så det bästa är att omsätta vattnet ordentligt ett tag. Därefter får brunnen vila där man simulerar ”normal” omsättning och spola ca 15min fyra ggr om dagen i några dagar. Därefter tar man en ny vattenanalys. Posta gärna analysen så kan vi titta på den.
Det är svårt att säga baserat bara på att det är mycket bly. Bly är inte ovanligt att det kommer från ledningsnätet. Så det bästa är att omsätta vattnet ordentligt ett tag. Därefter får brunnen vila där man simulerar ”normal” omsättning och spola ca 15min fyra ggr om dagen i några dagar. Därefter tar man en ny vattenanalys. Posta gärna analysen så kan vi titta på den.
Kan man ta dit en sugbil och använda den för att suga ur vattnet ur brunnen eller är det bättre att göra det när vi får el och hydropress på plats och låta det rinna en längre tid?
En annan fråga hur ofta bör man byta pumpen som sitter i brunnen? Det finns inget skrivet om när pumpen är ditsatt eller ens när brunnen är borrad så vet inte alls hur gammal den är.
Kan man ta upp och kontrollera om den ser ok ut eller är det bäst att byta den?
En annan fråga hur ofta bör man byta pumpen som sitter i brunnen? Det finns inget skrivet om när pumpen är ditsatt eller ens när brunnen är borrad så vet inte alls hur gammal den är.
Kan man ta upp och kontrollera om den ser ok ut eller är det bäst att byta den?
Tar du upp pumpen är det väl lika bra att byta den. ’det finns ett företag som heter spoljocke som kan fixa allt detta.spolar brunnen med färskt vatten. Sedan får du kolla på vattenkvaliteten efter flera egna spolningar med ny pump.
’har du fortsatt kvalitetsproblem med vattnet blir det filter mogge som kan hjälpa dig.
http://www.spoljocke.se/
’har du fortsatt kvalitetsproblem med vattnet blir det filter mogge som kan hjälpa dig.
http://www.spoljocke.se/
Det bästa är att byta pumpen först (om det ändå skall göras). Vattnet kan förändras vid ett pumpbyte.
Man kan i samband med pumpbytet tömma brunnen direkt via PEM-slangen ut på gräsmattan. Sen är bara att koppla in och använda normalt några dagar.
Man kan i samband med pumpbytet tömma brunnen direkt via PEM-slangen ut på gräsmattan. Sen är bara att koppla in och använda normalt några dagar.
Hej!
Nu har vi äntligen fått allt på plats. Brunnen är spolad, all utrustning är ny och vi har spolat ca 15-30 min om dagen i 5 dagar(vet att vi borde spolat mer men bor för långt bort för att kunna åka dit flera gånger om dagen tyvärr) och sen tagit provet. Resultatet av provet var tjänligt med anmärkning på odlingsbara mikroorganismer med värde 3000 istället för 1000.
Vi har läst oss till att detta oftast beror på att man använt vattnet för lite. Något annat det kan bero på?
Efter att vi tagit provet fick vi veta att VVsarn satt dit ett filter av typen AL Kombifilter Kol/Partikel. Vilket gör att vi tagit ett prov efter filtret.
Hur mycket påverkar detta resultatet?
Bör man ta ett prov utan filter för att se vad kvalitén på råvatten är?
Bifogar provresultatet nedan.
Nu har vi äntligen fått allt på plats. Brunnen är spolad, all utrustning är ny och vi har spolat ca 15-30 min om dagen i 5 dagar(vet att vi borde spolat mer men bor för långt bort för att kunna åka dit flera gånger om dagen tyvärr) och sen tagit provet. Resultatet av provet var tjänligt med anmärkning på odlingsbara mikroorganismer med värde 3000 istället för 1000.
Vi har läst oss till att detta oftast beror på att man använt vattnet för lite. Något annat det kan bero på?
Efter att vi tagit provet fick vi veta att VVsarn satt dit ett filter av typen AL Kombifilter Kol/Partikel. Vilket gör att vi tagit ett prov efter filtret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ajdå! Då är det nog tyvärr så att ni får ta en ny analys. Både sediment och kol påverkar resultatet.H Hedberge skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Nu har vi kommit på plats och börjat använda vattnet och filtret har helt satts igen av brun sörja till den grad att vi knappt har något vattentryck inne i huset.
Är detta ett problem som kommer försvinna med tiden? Eller kommer vi behöva byta/rengöra filtret varje vecka?
Är detta ett problem som kommer försvinna med tiden? Eller kommer vi behöva byta/rengöra filtret varje vecka?
Nu har vi tagit ytterliggare ett vattenprov och fått ett nytt problem som vi inte sett tidigare.
Bifogar analysresultaten nedan.
Vad ska vi göra för åtgärd för att få ett tjänligt vatten utifrån detta?
Ska tilläggas att petroleum inte förekommit på våra tidigare provresultat.
Bifogar analysresultaten nedan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad ska vi göra för åtgärd för att få ett tjänligt vatten utifrån detta?
Ska tilläggas att petroleum inte förekommit på våra tidigare provresultat.
Redigerat:
Det där ett otyg som SGS (Alcontrol) håller på med, det är fult och inte så smickrande för ett företag som är ackrediterade av Swedac. Vet inte om det är för att få sälja fler prover.
Jag skulle vilja träffa den som känner på lukten om det finns petrolium i ett vatten.
Ofta är detta svavelväte, spola i kallvattnet och låt det virvla ner i ett glas samtidigt som du sticker näsan och luktar. Kan lukta lite ruttna ägg men även jord. Försvinner lukten är det svavelväte. Väte+syre=0
Jag skulle vilja träffa den som känner på lukten om det finns petrolium i ett vatten.
Ofta är detta svavelväte, spola i kallvattnet och låt det virvla ner i ett glas samtidigt som du sticker näsan och luktar. Kan lukta lite ruttna ägg men även jord. Försvinner lukten är det svavelväte. Väte+syre=0
intressant. när jag tog vattenprov på min borrade brunn för ett par år sedan från samma bolag fick vi otjänligt pga lukt som angavs som "plastliknande"... vilket framstod som väldigt märkligt för mig då - vi tappade ju upp och levererade vattnet i en plastflaska - men vi hade andra problem med vattnet då så jag släppte det.M mogge_73 skrev:
Ja, det är bara SGS (gamla Alcontrol) jag har sett detta hos. Luktart okänd är det vanligaste.
Det är väldigt ”luddigt” skrivet och tydlig doft kan ge både tjänligt med anmärkning och otjänligt. Detta bedöms av att någon helt enkelt luktar på vattnet.
Källa till lukt skall alltid kontrolleras, men att ge bedömningen otjänligt skulle inte jag våga utan att det är väldigt tydligt.
Det är väldigt ”luddigt” skrivet och tydlig doft kan ge både tjänligt med anmärkning och otjänligt. Detta bedöms av att någon helt enkelt luktar på vattnet.
Källa till lukt skall alltid kontrolleras, men att ge bedömningen otjänligt skulle inte jag våga utan att det är väldigt tydligt.