Har en köksblandare av märket Mora som börjat droppa samt att armen känns lite sladdrig. Antar det är hyggligt enkelt fixat bara man kommer in i den. Så, hur kommer man in i den för det är väl under kåpan man har godiset eller? 
Hej, antagligen är din insats sliten och därmed utslitna tätningar, därmed läckage. En ny insats behövs, dessa kallas ofta "servicepaket". Vet du vad modellen heter, eller åtminstone årsmodell kan du ju köpa detta via någon hemsida som säljer detta, om du inte har möjlighet att köpa hos någon grossist. Ang demontering finns alltid någon liten skruv du ska lossa, antigen på baksidan eller om det finns någon del uppe på locket att snäppa loss för att komma åt skruv. Glöm ej att stänga av vattnet till blandaren först!
Tyvärr inga skruv eller modellnamn synliga varken på eller under kranen
Om man tar på kåpan så är den lite lös. Under kranen är det bara en enda lång tapp som jag antar fixerar hela kranen i bänken bara. Står bara Mora på den.
Och det är troligt att delar finns till en kran som denna då? Annars känns det ju som det är lika bra att byta ut hela kranen. Vad brukar insatserna kosta? Troligen är den från tidigt 90-tal då köket gjordes om av tidigare ägaren.Staffan2000 skrev:
Jag tror jag beställer en sån här istället. Leta sprängskisser, försöka få rätt delar, skruva isär och hoppas det blir bra osv. Tid är också pengar
http://www.vvsonnet.se/mora-mmix-koksblandare-diskmaskinsavst-krom-p-30706.html
http://www.vvsonnet.se/mora-mmix-koksblandare-diskmaskinsavst-krom-p-30706.html
såsom jag upplevt det så brukar iofs bara vara ett servicepaket till alla modeller från fabrikatet - mora har en sort gustavsberg har en annan.. Sen om man kan klara det med en skiftnyckel visste jag inte, jag brukar använda deras färdiga fasta nyckel som finns i två utformningar.
sprängskissen är nog mer för att du ska se hur du lossar handtaget. Troligen är det en dold skruv eller insex under något plastdetalj. Ibland får man ha handtaget helt uppdraget för att ens se skruven, ibland sitter skruven på baksidan..
svårast brukar vara att stänga av vattnet på rören och att komma åt skruven med verktyget för lossa handtaget, själva skiftet av servicepaket är enkelt.
sen är väl säkert e ny blandare roligare att byta till men dyrare och mer tidskrävande.
--------------------
Ber om ursäkt, tänkte på FMM insatserna angående skiftnyckel/fastnyckel.. jag har ingen erfarenhet utav mora med andra ord..

153kr kostar en engrepps mora insats via rinkabyrör... kontra ny blandare för 1300kr..
sprängskissen är nog mer för att du ska se hur du lossar handtaget. Troligen är det en dold skruv eller insex under något plastdetalj. Ibland får man ha handtaget helt uppdraget för att ens se skruven, ibland sitter skruven på baksidan..
svårast brukar vara att stänga av vattnet på rören och att komma åt skruven med verktyget för lossa handtaget, själva skiftet av servicepaket är enkelt.
sen är väl säkert e ny blandare roligare att byta till men dyrare och mer tidskrävande.
--------------------
Ber om ursäkt, tänkte på FMM insatserna angående skiftnyckel/fastnyckel.. jag har ingen erfarenhet utav mora med andra ord..

153kr kostar en engrepps mora insats via rinkabyrör... kontra ny blandare för 1300kr..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Sent svar såklart men jag har samma gamla blandare och har smörjt den efter att den blivit väldigt trög. Lite sladdrig dock.
Smorde med armaturfett från ClasOhlson.
Ta isär så här: http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/Katalogdatabas/document/36146.pdf
Reservdel på Rinkaby nr 9422
Passar på att fråga, behöver man även byta ventilhylsan om blandaren upplevs som lite sladdrig? Läcker inte. Ventilhylsa är Rinkaby nr 9420.
Smorde med armaturfett från ClasOhlson.
Ta isär så här: http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/Katalogdatabas/document/36146.pdf
Reservdel på Rinkaby nr 9422
Passar på att fråga, behöver man även byta ventilhylsan om blandaren upplevs som lite sladdrig? Läcker inte. Ventilhylsa är Rinkaby nr 9420.
När jag kikar närmare så är jag att det står FM Mattsson på blandaren..B basseman skrev:
Tyvärr ingen skruv på vänster sida. Kan det vara så att man ska dra ut den på något vis?