Vatten & Avlopp
plåtrickard: Om det är propparna som går, så lär det vara något fel på pumpen..
foreman: Jag skippade behörighetsfrågan medvetet, då TS ska ta dit elektriker för anslutningen. Rent formellt ska alltså förläggning av värmekabel utföras av behörig elektriker.
Krille4: [citat] Härligt - stort tack! I den manualen framgår tydligt hur man ska kapa. Dåligt av Ikea att inte uppdatera manualen för Norrsjön. Stort tack igen! [bild]
Niclaspett: Hej. Jag har samma problem. Byggde hjältevadhus Mitt hus byggdes för ett år sen med egen brunn. Skulle lufta nibe 730 pumpen förra månaden såg då att det kom ut små mängder sand i vattnet. Hörde av mig till Hjältevadhus om detta. Då jag kan tycka att de borde upplyst om detta till mig. Pratade med en granne som var i samma situation för några år sen. De rörmokarna tog med sig eget
Niclaspett: Har byggt hus med hjältevadhus. Har egen borrad brunn. När hjältevadhus fyllde på golvärmen så använde de vatten från den då helt nyborrade brunnen. Brunnen hade inte hunnits tömmas å fyllas igentligen någonting för att få renare vatten. Dessutom satte jag in filter för rening efter jag hade fått tillgång till huset. Jag pratade med en granne som sa att när det var i samma
jonaserik: Hittade inte 1300 kr men det är då bättre att köpa en ny ,inte många kronor till. Så blir det i alla oavsett fabrikat med så mycket kalk i vattnet, har varit med om att byta på ett par ställen en gång om året, föreslog en beredare med värmesköldar. då sitter inte patronen i vattnet . har inte varit där nu på 5 år
erik12: [citat] Tack för feedback! Bra idé. Tänkte inte på att man kanske skulle kunna sluta med skyddsröret pressat upp mot botten på skåpet. Den primära funktionen av skyddsröret i detta fallet känns ändå som att förhindra skav mot PEM-slangen samt att göra det någorlunda drägligt att eventuellt byta slangen i framtiden om man så skulle behöva. För mig skulle jag nästa kunna ta ett
TheStoffe: Då är det säkert bäst att plugga i skåpet då, tyvärr har dom missat märka upp vad som går till vad. Någon speciell plugg som rekommenderas? Mvh Christoffer
Proton: [citat] Tack! Det var så jag tänkte också. Så byter jag som sagt till pex 15mm så ska en dubbel väggbricka med cc40 passa
Dannnnnnne: [citat] Jag hoppas innerligt att han har löst detta inom dem senaste 9 åren ;):crysmile:
Demmpa: Ja, det kan bli så om vattenledningsnätet har spolats eller om ledningsnätet har varit tömt på vatten, då lossnar avlagringar mm som kan ”fastna” i vattenmätaren.
HasseTeknik: [citat] Här verkar det ju vara flänsen, som rostat sönder och den är utsatt för vatten hela tiden.
Johhhan: Gängan på kranens pip lär vara M22, så du behöver en övergångsnippel till rörgänga om du vill koppla diskmaskinen dit. T.ex. kan du använda en sån här till 15R, vilket motsvarar 1/2"-gängan i första bilden. Jag antar att du fått med en bussning från 1/2" till 3/4" bland diskmaskinsdelarna.
Tompafix: [citat] Sök på rörböj 180 grader. Sedan fins det nya brunnslock i plast som inte väger så mkt också.
PochM: [citat] Ja en 5 liter är inte mycket mer än handtvätt känns det som. Sneglar på Biltemas 30 L nu..
serdar100: [citat] Låter bra :) vi ska investera i bergvärme nu i januari med Atlas vi får hoppas på det bästa.
useless: Huv brukar inte vara nödvändigt. Det regn eller snö som hamnar i röret rinner ju ut i avloppet.
Alanch: Det är dags att jag drar mitt står till stacken och tänkte nu lägga upp ett inlägg hur jag gjorde i somras då jag byte mitt trasiga gammal brunnslock. Då jag inte hitta mycket information i ämnet och det var få företag som kunde komma med hjälp så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Vi börjar med en bild på problemet. [bild] Brunnslocket har totalt 4 st sprickor. Då det
Håbbe01: Onödigt att borra 80m o sätta pumpen på 40m, men de ha de, kanske köpt nån billigt för att testa hur djupt man kunde gå o hittade idealet på 40.
n0ir: Jag behöver plaströr som har en invändig diameter på 1". Helst i PVC eller ett annat material som går att limma. Det verkar vanligt utomlands men svenska PP-rör är 32mm (utvändig diameter?) och VP-rör antingen 16mm eller 20mm. Är det någon som har förslag?
heliac: [citat] Kabeln gick konstant. Jag skall se över termostatbiten men inte denna säsong. Så förbrukningen kan inte ha blivit annat än halverad. Jag har nyss tagit över detta hus och det visar sig att termostaten som sitter där inte ens var ansluten till denna värmekabel utan till en annan kort värmekabel som går mellan två byggnader. Den långa kabeln (60m) som jag nu satt timern på är
Fotografen: [citat] Dagens replik...:rofl: säger isf något om Nibes beredare;)
Husman450: [citat] [citat] Har sett själva pilarna. Men den går bara igång när man startar provtagningen och visar CHR på display, tror jag det stod. Man hör att den startar och kommer lite medel i brunnen. När man trycker på pilarna händer det inget och visas inget på display. Hur ofta skall den gå och hur vet man att den är inställd på rätt, när inget visas på display mer än CHR och den
Leif i Skåne: Generellt när man får jummet vatten gör så här. Vänta några timmar så alla delar har rumstemperatur, öppna 1 kran fullt öppen med kallvatten vänta tills det har stabiliserats till jummen temperatur Gå nu runt och känn på blandareventiler / duschblandare om där är någon som är varm på vänster sida eller inkommande rör. Hittar ni inget så gör om provet med att spola bara