Vatten & Avlopp
Berndt Holmer: Intressant, jag har också gjort systemet trycklöst vid ett par tillfällen på sistone, det kanske har försämrat läget men det började bli rost före det så det är inte bara det. Men dina 2 veckor får hoppet att växa...
Håbbe01: På plats för en erfaren så brukar man kunna hitta en plats. Topologin o lutning kan ge ledtrådar också. Tekniken varierar för en konventionell lösning, markbädd eller infiltration. Markbädden kan du styra utsläppspunkten men inte infiltration kräver bra mark utan lera. Många kör med allt i ett lösning som reningsverk då tillkommer löpande serviceavtal förstås och kanske en
Majkens ff: Jag bor i stockholmsområdet, som knappast räknas till norrland, men fick nu i dec -21 röret i väggen sprängt. Har under 28 år i huset varje vinter tagit bort gardenakopplingen, men glömde denna gång. Det blev -17 grader och ett par dagar senare när det blev mildare började vattnet läcka i väggen. Alltstå, som nån skrev: ta bort ALLA anslutningar till utkastaren. Det mindre hålet i
Dublin: Jag har bra erfarenheter av att avända högtryckstvätt med rensmunstycke. Munstycket har hål som spolar "bakåt" och på så sätt driver munstycket framåt genom de flesta typer av proppar. Dock bör man helst kunna jobba igenom proppen från rätt håll så att vattnet man man spolar med kan rinna bort, dvs motströms.
S0MMER: [citat] Har också läst någonstans att den inte ska sitta högre än 100, så du tänker nog helt rätt. Annars brukar sånt framgå i manualen. (y)
Allmänobildad: Om det går kromade rör hela vägen upp i gamla blandaren från T-kopllingarna så kan du kapa av de rören på lagom höjd och sätta rak koppling 12xG10
Håbbe01: [citat] Tänkte om dränering har funnits sen tidigare,
jgRnt: Hej, Har en ganska nyinstallerad avhärdare, ett år hyfsat exakt, och har ett problem med den. Jag vet inte om det sker med regenereringen men det sker inte varje gång men när det gör det så blir det stora suckar. Problemet är att saltbehållaren fylls med vatten lite då och då, ända upp till kanten och börjar sen gå över kanten och rinner ut över golvet. Någon som vet på rak arm
Johhhan: Det är lite osäkert med all målarfärg, men det skulle kunna gömma sig en gammal Securex-koppling därunder. Den skruvades ihop och tätar med en kona, men på lite annat vis än dagens klämringskopplingar.
start79: [citat] Jo, jag förstår ju det och skall räkna igen om någon dag för att se om det blev rätt. Känslan blir ju dock annan när det är varmt i köket på några sekunder och det känns som man får spola en minut på alla andra ställen.
Dannnnnnne: Det där är lk presspex kopplingar, du ska inte vrida dem. Men det går att vrida, ändra för hand eller med skiftnyckel.
Johhhan: [citat] Jag har inte själv någon sådan blandare och det verkar inte lätt att hitta informationen, men på skissen i den länkade manualen är spärringen avbildad med den utstickande kanten nedåt. En idé är att prova det läget och vid behov testa att montera den något roterad medurs eller moturs, beroende på om du vill ha spärren vid lägre eller högre värme.
nevinator: Det var förresten samma firma som anlade detta som också har bedrivit poolbyggarprojekt i dryga halvåret, beskrivet här: https://www.byggahus.se/forum/threads/kort-byggtrad-totalentreprenad-av-thermopool.438640/
Folka: [citat] Farsan min gick bort för några år sedan, så kunskapen om det försvann med honom. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att den aldrig är bytt sedan 79... Men borde det inte lukta avlopp på vinden då? Runt min egen avlufttning, som mynnar på taket, där känns ju lukt på någon meter, trots all frisk luft3
Hans Isaksson: Edit: tror att detta är en tapwell 7200.
Krzys42: [citat] Så det skulle kunna vara så att det ena röret som sticker upp i rummet i källaren är kopplat med garaget? Ska prova blåsa lite så får vi se. För några andra lösa ändar finns det inte...
Nevon: Slutade med att jag köpte en packning för att ha mellan vattenlåsets utlopp och böjen till avloppsröret, och det verkar funka fint. Antingen måste det funnits en packning där förut och jag råkat tappat bort den under rengöring utan att märka, eller så har det bara funkat på ren tur sedan jag flyttade in. Tack för svaren!
Kirre2021: [citat] ca 5m från brunnen (borrad) ligger vårt pumphus, alltså på vår tomt. En vattenledning in, en vattenledning ut från hydropressen. Hus C ligger bakom vårt hus, dvs ca 50-60m från vårt pumphus.
Demmpa: Men om man zoomar in bilden du lade upp på baksidan så ser det ut som att ”av/på” är delbar. För att kunna dela den där så måste hela alltet tass bort från karbinen. [bild] Eventuellt så sitter det en segersäkring i öppningen där manöveraxeln sitter som man kommer åt utan att demontera blandaren. Men på vanliga blandare/kranar så måste man dela på ytterenheten för att
Patzie: för en gång skull va bygghus inte blixtsnabbt så han leta upp lösningen själv
nickevackerdag: Tack för dina svar!
guspersson: Hej! Efter att vår Whirpool-diskmaskin diskat klart idag så märkte vi att "lockproppen" (https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=8528) i toppen av diskmaskinen hade ramlat ner och var helt trasig, plasten hade gått sönder. Går det att använda diskmaskinen i väntan på att vi får en ny del?
jonaserik: Har du en tvättmaskin ,och ett vägguttag eller dosa för där, så är det inte så svårt att få ihop det, ett foto hur det ser är bra där tvätten står.
Begbie: Jag återkommer med uppdatering när jag hört mer från Försäkringsbolaget. Tack för tipsen. Om jag bilar upp golvet så kommer jag nog ha sönder vattenburen golvvärme, projektet växer. Egentligen borde jag bila upp hela golvet och byta hela gjutjärn rören (6-8 m) till plast. Och fixa ny golvvärme. Och passa på att sänka golvet. Och ta bort asbest i golvet. Osv.