Simpel fråga, men hur stänger jag av inkommande vatten när det ser ut som på denna bild:

Vattenmätare med en blå huvudledning och två röda avstängningskranar, en före och en efter mätaren.

Ska man stänga av kranen före mätaren, eller kranen efter mätaren, eller båda 2 ?

Claes Sörmland
En räcker men stäng båda, de ska motioneras (vridas på) regelbundet så det är bara bra att göra det nu.

Sen får du öppna en kran i huset för att släppa ut det trycksatta vattnet i systemet.

• Gilla
Jamtstårscha och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En räcker men stäng båda, de ska motioneras (vridas på) regelbundet så det är bara bra att göra det nu.

Sen får du öppna en kran i huset för att släppa ut det trycksatta vattnet i systemet.
Tack för infon! Jag stänger båda 2 då!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack för infon! Jag stänger båda 2 då!
Ja men bara en åt gången...

Krilleman
Alla kulventiler oavsett storlek skall motioneras minst en gång varje år för att god funktion skall uppnås när du väl behöver dessa. Detta gäller för både värme och vatten. Tänkvärt!

Såhär skriver tillverkaren om just din vattenmätarkonsol som levererats som installationssats:

https://www.beulcoarmatur.se/produk...15e9ee9/30ca1861-0cce-4e80-965a-3569b17c6dd5/

Skötselanvisning för vattenmätarkonsol med riktlinjer för att motionera kulventiler och kontrollera backventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låda med installationsats för vattenmätare från Beulco Armatur AB, med bild av kulventil på förpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.