Hej! I somras gick min gamla varmvattenberedare sönder. Ringde och fick offert på en 200 liters Nibe som de kom och installerade dagen efter. Det var två killar som höll på i 3-4 timmar samt en elektriker som var där en snabbis. Jag förstår givetvis att det tillkommer en del timmar utöver tiden de var här, de tog även med den gamla beredaren.

Priset jag fick var 16900 installerat och klart. Fick så fakturan där det är specificerat:

1. Beredare 6 900
2. Arbete 20 000

Avdrag rot 10 000
Att betala 16 900

20 000, kan det verkligen stämma? Det är inte specificerat mer än vad jag skrivit ovan. När jag duschar så läcker f.ö beredaren, det blir en vattenpöl undertill. Har ringt och de "kommer på måndag", typ.

Hur hade ni gjort i mitt läge? Kan jag åka på ett eventuellt fusk med rotavdraget från deras sida?

peternicklas
Verkar bara en förflyttning av kostnaden för beredaren över till arbetskostnad. En 200 l beredare kostar mellan 8 - 10000, enligt en snabb sökning på Internet. Sedan 20000 för att byta den låter väldigt mycket. Är väl minst 30 timmars arbete. Detta kommer med stor sannolikhet Skatteverket att underkänna. De har schabloner på vad saker kostar samt vilket arbete som behövs för att byta en sådan. Jag hade inte accepterat denna fakturan.

Det gick ju ett program på TV nyligen vad gällde värmepumpar där företagare generellt sänkte priset på maskinen och höjde priset på arbetet för att på så sätt komma ned i pris.

Enligt skatteverket så var det inget fel med detta alls då man arbetar efter fri prissättning.
Dvs, företagaren kan köpa in beredaren för 10.000 och får sälja denna för vilket pris han vill, i detta fall till exempel 6.900. Att han går i förlust på beredaren är ju företagarens problem. Däremot lär han ju inte gå i förlust på arbetet.
Vill dessutom personen ifråga ta ut 2000 kronor i timmen så får han göra det, vi har ju fri prissättning och han kan ta hur mycket han vill per timme.

Det som sades var att detta fanns det inget fel i alls och skatteverket kan inte göra något åt det.
Däremot skulle jag anse mig själv lite lurad - Visst det blir ju billigare än om beredaren kostat 10.000 och arbetet 16.900 före ROT. Så jag betalar ju mindre, men det äter mer på mitt ROT.

Så, jag vill påstå att det är helt lagligt, ändock lite fult.

R
men de är väl inte konsumentens problem eller?

Det kan finnas en bra förklaring till vattenpölen. Det skall finnas en backventil på matarvattnet. När du duschat färdigt och beredaren börjar värma så expanderar vattnet och överskottet pressas ut genom säkerhetsventilen.

Avemo skrev:
Det kan finnas en bra förklaring till vattenpölen. Det skall finnas en backventil på matarvattnet. När du duschat färdigt och beredaren börjar värma så expanderar vattnet och överskottet pressas ut genom säkerhetsventilen.
Precis. Därför skall röret från säkerhetsventilen dras till ett avlopp.
Men helt klart har man bollat med siffrorna här. Tagit i rejält på arbetskostnaden och sänkt priset på vvb. Skulle gissa att den verkliga arbetskostnaden hamnar på 6-7 tusen. Då räknar jag 2 man x 4 tim + lite tid för att skrota den gamla beredaren samt en slant till elmakaren.

peternicklas
Roland112 skrev:
men de är väl inte konsumentens problem eller?
Jo det blir det när Skatteverket inte godkänner avdraget för ROT.

Var offerten på 26900 före rot? Tyckte du det var rimligt?
Vad är problemet?

Comfort butik Storstockholm: Byte 300 l varmvattenberedare fast pris 18 000:-. Varmvattenberedare ingår.
ROT-avdrag 2 430:-

Som sagt prissättningen är frivillig. De anser att arbetskostnaden kostar 2x2430:-=4860 plus lite extra som mtrl framkörning, leverans etc som ingår i priset.

Redigerat:
Nej, offerten (muntlig) var 16900 monterat och klart efter rot, inget snack om vad som var vad, hade ingen aning om hur kostnaderna skulle fördela sig, dvs vad en beredare kunde tänkas kosta. Problemet är att jag kan räkna ut att 20 000 inte är rimlig arbetskostnad och att jag i det fall Skatteverket underkänner åker på att betala ytterligare 10 000, dvs totalt 26 900.

Om man får en offert, accepterar den och fakturan sen stämmer med priset - hur kan man då bli lurad? Stod det inte i offerten hur mycket som var arbete?
Förstår inte.

Den som blivit lurad är väl ändå jag som skattebetalare. Hantverkaren har med din hjälp blåst systemet på 10000kr.

Varför? Jag fick installerat en vvb, 300L Nibe Compact E, totalt 15900kr ingen rätt till rot på det. Visst, arbetskostnaden kan jag kanske tycka var i överkant då beredaren kostar ca 9000kr men det ska ju på lite transporter och delar.

Redigerat:
Det var en muntlig offert som inte specificerades. Jag är lekman, har inte en aning om vad en beredare kostar. Tog för givet att det skulle vara en rimlig fördelning mellan material och arbete. 20 000 är för mycket för arbetet, det är ett trixande med att flytta runt kostnader och jag som kund riskerar att åka på hela beloppet om det inte godkänns. Rimligt pris är kanske 10 för beredaren, 6 i arbete där slutsumman skulle bli 13. Jag hakar inte upp mig på beloppet egentligen, bara på hur det är fördelat. Det är väl knappast tänkt att det är så här rot ska fungera?

Om inte installationen var fruktansvärt komplicerad så är arbetskostnaden fruktansvärt hög. 6-8 arbetade timmar för att byta vvb är ju i sig en bedrift.

Robert63 skrev:
Det var en muntlig offert som inte specificerades. Jag är lekman, har inte en aning om vad en beredare kostar. Tog för givet att det skulle vara en rimlig fördelning mellan material och arbete. 20 000 är för mycket för arbetet, det är ett trixande med att flytta runt kostnader och jag som kund riskerar att åka på hela beloppet om det inte godkänns. Rimligt pris är kanske 10 för beredaren, 6 i arbete där slutsumman skulle bli 13. Jag hakar inte upp mig på beloppet egentligen, bara på hur det är fördelat. Det är väl knappast tänkt att det är så här rot ska fungera?
Självklart borde man kunna förvänta sig en korrekt fördelning, dessvärre är detta förfarande mycket vanligt.
Detta ett typexempel på varför jag för egen del anser att rot bör avskaffas. Om det nu nödvändigtvis ska finnas kvar borde det rimligen vara så att det är den enskilde som begär avdraget i sin deklaration. Hela upplägget idag inbjuder till "fusk".

• Gilla
nnika och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.