Bra att ni får en liten paus i droppandet i alla fall…

Men är det med med inkommande vatten helt stängt det inte droppar (den runda ratten vid värmpumpen, den som gör att ni inte har varmvatten i kranarna)?

Förslagen tidigare var en del i att felsöka, det är ju ingen permanent åtgärd att stänga av vattnet :)

P Paj66 skrev:
Påfyllningskranen är avstängd. Jag stängde av den för en vecka sedan. Rörmokaren som varit här tyckte den skulle stängas. Kanske det var han som öppnade den, vad vet jag. För övrigt är det ett ormbo av rör.
Ser lite anfrätt ut där mot underdelen av rören, du har en microläcka, syns på kalkavlagringarna och är inte bra, det fuktar rakt igenom och då rostar allting från utsidan och blir håll så småningom. Bör plockas isär och linas om för längre livstid på grejerna.

• Gilla
Ludvigsson12 och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Bra att ni får en liten paus i droppandet i alla fall…

Men är det med med inkommande vatten helt stängt det inte droppar (den runda ratten vid värmpumpen, den som gör att ni inte har varmvatten i kranarna)?

Förslagen tidigare var en del i att felsöka, det är ju ingen permanent åtgärd att stänga av vattnet :)
Nej, jag vred på den runda ratten och det droppar inte nämnvärt trots det. Jag tror att lösningen vara att sänka trycket till 1,2 bar.

J jonaserik skrev:
Ser lite anfrätt ut där mot underdelen av rören, du har en microläcka, syns på kalkavlagringarna och är inte bra, det fuktar rakt igenom och då rostar allting från utsidan och blir håll så småningom. Bör plockas isär och linas om för längre livstid på grejerna.
Jag skall kolla med rörmokaren -om han kommer hit någon gång- om det är något han kan ordna. Jag bifogar bild på hur den delen såg ut spm byttes ut. Egentligen byttes den för att komma till rätta med det extremt dåliga varmvattenflödet. Vattenrör med avlagringar och korrosion som ersattes för att förbättra varmvattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, lite oklart är det hela. Men håll lite koll, om exempelvis påfyllningen läcker lite kan det verka ok men efter ett tag har trycket smygit upp till 1,5 bar igen och säkventilen börjar droppa igen. Utan att värmesystemet hela tiden fylls på kan det inte stå och läcka med konstant tryck 1,5 bar på mätaren.

P Paj66 skrev:
Jag skall kolla med rörmokaren -om han kommer hit någon gång- om det är något han kan ordna. Jag bifogar bild på hur den delen såg ut spm byttes ut. Egentligen byttes den för att komma till rätta med det extremt dåliga varmvattenflödet.[bild]
Skrapa bort all slit som finns där och borsta sen med stålborste, så kommer det att synas om och var en microläcka är. Inte ovanligt att en klämringskoppling börjar läcka och då ser det ut så där.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Undrar även vad det inringade nedan är, är det en avstängingsventil?

[bild]
Den inringade delen är där man fyller på varmvattensystemet från dricksvattnet. Om den läcker, så får man det fenomen som @Paj66 har. Hur vet jag det? Det har hänt mig med samma ventilsats från LK. Man kan byta ut den, vilket jag gjorde, och den började läcka igen efter ett år. Min lösning är att jag satte en till kulventil i serie innan, och stänger av med den också.

https://www.byggahus.se/forum/threads/pafyllningsventil-laecker.276816/

Såhär ser min lösning ut idag.

Installation av varmvatten med extra kulventil för att förhindra läckage i värmeväxlarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att sätta dit en ny ventil före innebär att du inte behöver pilla med att tömma pannvattnet, bara dricksvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.