Hej!
Jag är tyvärr inte speciellt tekniskt kunnig när det kommer till sådana här saker.

Jag har en säkerhetsventil som är kopplad till ett expansionskärl, tror jag det heter. Jag har förstått att man skall "motionera" denna säkerhetsventil vilket jag gjort sedan den började läcka. Inser att det förmodligen är försent.

Jag har bergvärme i huset och det har aldrig varit något problem med det här kärlet. Hade en rörmokare här som bytte ett rör vid bergvärmepumpen då röret var helt täckt av kalk. Kalk har vi massvis av här. Han trodde att det var detta som gjorde att vi inte har nästan något tryck alls på varmvattnet. (Det hjälpte inte, fortfarande inget tryck). Nu har det stått och droppat i en vecka vilket tär på mig och framförallt på frugan. Det blir ett par tre hinkar per dag. Men det är inte problemet utan framförallt så är det vårat förråd och allt blir blött om man skulle ha sakerna där. Istället har vi fått ha alla sakerna framme på köksgolvet tills det slutar droppa. Rörmokaren har inte kommit tillbaka än för att byta säkerhetsventilen och jag börjar bli desperat. Har kontaktat en annan rörmokare men han har ej kommit heller.

Kan man byta sådana saker själv? Om ni tittar på bilderna så ser man ju att det är en "mutter" till höger som jag skulle kunna öppna för att få bort säkerhetsventilen. Men om man tittar på "ingången" till tryckkärlet så ser jag ingen motsvarande mutter. Betyder det att man måste byta hela kärlet?

Har ni andra förslag på hur man löser läckaget?

Som ni ser på en av bilderna så ligger trycket på ca 1,5 bar. Det har fluktuerar från 2 ner till 1 bar. Men det verkar som att det fyllde på sig själv upp till 1,5 bar.

Ni får ha överseende med att jag inte vet skillnaden på expansionskärl och tryckkärl.

• Säkerhetsventil läcker vid koppling till rött expansionskärl, mätare visar 1,5 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetsventil och manometer på expansionskärl med tryck på ca 1,5 bar i en värmesysteminstallation.
    Skapa konto
  • Röd säkerhetsventilkap med text, ansluten till mässingsrör.
    Skapa konto
  • Manometer på expansionskärl visar 1,5 bar med kopparledningar och säkerhetsventil.
    Skapa konto
  • Manometer visar 1,5 bar vid en koppling till expansionskärl för bergvärme.
    Skapa konto
  • Säkerhetsventil och anslutning på expansionskärl med synliga droppar och vattenskador i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Säkerhetsventil på rött expansionskärl med mätare som visar ca 1,5 bar tryck.
    Skapa konto
  • Ett rött expansionskärl med tryckmätare uppvisar ett tryck på ca 1,5 bar i ett hemmamiljö.
    Skapa konto
Visar manometern (tryckmätaren på kärlet) 1,5 bar hela tiden? Säkerhetsventilens uppgift är att släppa ut vatten från värmesystemet om trycket blir större än 1,5 bar. Så om trycket är 1,5 bar och det kommer vatten betyder det inte att den läcker utan att den öppnar som den ska.

I så fall är det något annat som är problemet och som gör att trycket stiger. Normalt är värmesystemet frikopplat från tappvattnet som har högre tryck. Två möjliga anledningar till att värmesystemets tryck ökar är:

-Påfyllningsventil läcker. Denna ventil släpper på vatten från tappvattensystemet till värmesystemet. Om den läcker kommer tappvattnet att trycka på och det har högre tryck än 1,5 bar. Så då öppnar säkerhetsventilen hela tiden.

-Läckage mellan varmvattenberedare och värmesystem i exempelvis en värmepump. Uppvärmning växlar mellan varmvatten (som har samma tryck som resten av tappvattnet) och värmesystemet (som ska ha lägre tryck). Om det läcker mellan dessa två funktioner blir värmesystemets tryck för högt och säkerhetsventilen öppnar.

Ta lite mer bilder på håll på anläggningen så får vi lite kläm på vad det är för system och vad det finns för prylar.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ta lite mer bilder på håll på anläggningen så får vi lite kläm på vad det är för system och vad det finns för prylar.
Menar du på bergvärmepumpen?

Läste lite slarvigt och missade att du redan skrivit att du har bergvärmepump.

Om röret som byttes var del av värmesystemet är det troligt att han har tappat ur och sedan fyllt på med påfyllningsventilen. Steg 1 är att lokalisera den och se om den är ordentligt stängd.

Så jag behåller förfrågan om lite bilder där kranar och ventiler syns.

Påfyllningskranen är avstängd. Jag stängde av den för en vecka sedan. Rörmokaren som varit här tyckte den skulle stängas. Kanske det var han som öppnade den, vad vet jag. För övrigt är det ett ormbo av rör.

• Komplex installation av kopparledningar och avstängd påfyllningskran i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Komplicerat nätverk av kopparrör och vitt rör med en stängd påfyllningskran.
    Skapa konto
  • Intrikata kopparledningar och ventiler på en varmvattenberedare, indikerar stängd påfyllningskran.
    Skapa konto
Det på bilden torde vara avstängningsventil för vatten in i pumpen och tappvattnets säkerhetsventil. Är avstängningen skruvad i botten säger du (den lilla av de två rattarna)? Det rimmar inte med att det kommer hinkvis med vatten ur säkerhetsventilen till värmen.

Nej, den var inte i botten. Helt stängd nu men det fortsätter droppa. (Det var vredet som jag hade fått veta att jag skulle stänga som jag stängde förra veckan. Det är någon typ av påfyllning av systemet.)

Är inringad ratt skruvad medurs tills det tar stopp menar du?
Rörkopplingar och ratt på värmesystem, inringad ratt med fokus på dess skruvfunktion.
Skapa konto

Om du öppnar (vrider på ratten) säkerhetsventilen till värmen (den som droppar) så att trycket sjunker till säg 1,2 bar och sen stänger ventilen, vad händer då?

Undrar även vad det inringade nedan är, är det en avstängingsventil?

Rörinstallation med inringad misstänkt avstängningsventil monterad på ett rör.
Skapa konto

Typ som nedan bild:
Kromad avstängningsventil med svart vred och gängade kopplingar.
Skapa konto

[bild]

Om du öppnar (vrider på ratten) säkerhetsventilen till värmen (den som droppar) så att trycket sjunker till säg 1,2 bar och sen stänger ventilen, vad händer då?
Det fortsätter droppa men betydligt mindre.

Undrar även vad det inringade nedan är, är det en avstängingsventil?

[bild]

Typ som nedan bild:
[bild]
Man kan fylla på systemet med den.

[bild]
Ja, den är skruvad i botten nu. Märkte nu att jag inte har något varmvatten i kranen längre.

Den runda ratten är avstängning för inkommande kallvatten. I ventilröret går sen ett rör ned till värmepumpen för att mata varmvattenberedaren. Bakåt i bild sitter en kulventil som agerar påfyllning till värmesystemet (brukar vara annan sorts ventil med kägla istället för kula).

I normal drift är runda ratten öppen så varmvattenberedaren får vatten. Påfyllningen till värmen är däremot stängd, den öppnas bara kort när man behöver fylla på vid service.

Om runda ratten är stängd är det rätt att det inte kommer något varmvatten i kranarna. Då är det även stängt fram till påfyllningsventilen som i sin tur ser ut att vara stängd. Verkar osannolikt att båda dessa ventiler läcker.

Du säger att det droppar fortsatt med runda ratten stängd. Kan du prova att öppna säkerhetsventilen där det droppar och släppa på trycket till säg 1,2 bar, fortsatt med övriga ventiler stängda. Då kommer vi under öppningstrycket samtidigt som det inte ska fyllas på vatten i värmesystemet. Antingen borde det droppa vidare med successivt minskande tryck (läckande säkerhetsventil) eller så borde det sluta droppa, trycket öka sakta och vid 1,5 bar så börjar det rinna igen (läckage vid påfyllningen).

• Gilla
Paj66
  • Laddar…
Den runda ratten är avstängning för inkommande kallvatten. I ventilröret går sen ett rör ned till värmepumpen för att mata varmvattenberedaren. Bakåt i bild sitter en kulventil som agerar påfyllning till värmesystemet (brukar vara annan sorts ventil med kägla istället för kula).

I normal drift är runda ratten öppen så varmvattenberedaren får vatten. Påfyllningen till värmen är däremot stängd, den öppnas bara kort när man behöver fylla på vid service.

Om runda ratten är stängd är det rätt att det inte kommer något varmvatten i kranarna. Då är det även stängt fram till påfyllningsventilen som i sin tur ser ut att vara stängd. Verkar osannolikt att båda dessa ventiler läcker.

Du säger att det droppar fortsatt med runda ratten stängd. Kan du prova att öppna säkerhetsventilen där det droppar och släppa på trycket till säg 1,2 bar, fortsatt med övriga ventiler stängda. Då kommer vi under öppningstrycket samtidigt som det inte ska fyllas på vatten i värmesystemet. Antingen borde det droppa vidare med successivt minskande tryck (läckande säkerhetsventil) eller så borde det sluta droppa, trycket öka sakta och vid 1,5 bar så börjar det rinna igen (läckage vid påfyllningen).
Jag sänkte trycket till 1,2 bar. Nu droppar det inte många droppar per dag.
Tack, vilket geni du är! Du har räddat mig och förhoppningsvis äktenskapet också!

Det enda som saknas nu är att vi får till trycket på varmvattnet så att hon kan duscha. Men det verkar rörmokaren ha gått bet på. Kanske en annan rörmokare skall komma hit med en maskin som han kör igenom systemet med för att få bort all kalk vi har här.
Återigen. tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.