Real7 skrev:
Om inte installationen var fruktansvärt komplicerad så är arbetskostnaden fruktansvärt hög. 6-8 arbetade timmar för att byta vvb är ju i sig en bedrift.
Installationen var inte direkt komplicerad, ena gubben stod i princip med armarna i kors.

eran skrev:
Självklart borde man kunna förvänta sig en korrekt fördelning, dessvärre är detta förfarande mycket vanligt.
Detta ett typexempel på varför jag för egen del anser att rot bör avskaffas. Om det nu nödvändigtvis ska finnas kvar borde det rimligen vara så att det är den enskilde som begär avdraget i sin deklaration. Hela upplägget idag inbjuder till "fusk".
Jag håller med om att det är ett oskick. Å ena sidan vill jag inte finansiera den här typen av affärer och vill heller inte riskera att åka på hela beloppet. Om nu Skatteverket har en uppfattning om hur lång tid en sådan här installation ska ta samt kosta, så får jag vacker slanta upp ytterligare 10 000. Som jag uppfattat det. Det är inte summan i sig jag vänder mig emot, det är fördelningen. Lite olika bud i tråden, är det jag som kan bli ansvarig för att betala ytterligare 10 000 om rotavdraget inte godkänns?

Jobbar själv som vvs:are. Företaget har fuskat med rotavdraget skull jag säga. En 200 l beredare brukar gå lös på 11000-12000 till kund. Arbete för 2 man ca 5000 + några kopplingar, säg 1000 kr högt räknat.
Om jag räknar med vad vi tar timmen så har din rörkrökare vart där 32 timmar. 16 timmar då för 2 man.

Skulle anmält företaget till skatteverket. Skamligt att folk gör så här.
Ja du har betalt för mycket enligt mig.

Det är väll endå företaget som blir "blåst" på rotavdraget?
du har betalat företaget sen är det väll dom som söker rot?
Annars vore det riktig drömläge för diverse skojare och bedragare.

minns när vi installerade våran ventilation kom ett brev hem efter kanske 12 månader att tiden för att företaget hade på sig att söka rot hade gått ut och vi kunde bli kontaktade av företaget.
Då blev frun orolig att vi måste betala resterande summa men i kontraktet stog det att man bara fick betala om man inte hade tillräckligt med ROT kvar så jag var inte orolig, hade dom velat ha mer betalt hade jag bett dom gå och söka i sjön.
Företaget hörde inte av sig iaf dom var hederliga och tog förlusten.

NLA skrev:
.
Om skatteverket underkänner upplägget i efterhand (iofs. nog rätt ovanligt) då kommer skatteverket att kräva tillbaka pengarna av kunden, inte av företaget. Avdragsrätten ligger på privatpersonen, inte hos företaget.

NLA skrev:

minns när vi installerade våran ventilation kom ett brev hem efter kanske 12 månader att tiden för att företaget hade på sig att söka rot hade gått ut och vi kunde bli kontaktade av företaget.
Då blev frun orolig att vi måste betala resterande summa men i kontraktet stog det att man bara fick betala om man inte hade tillräckligt med ROT kvar så jag var inte orolig, hade dom velat ha mer betalt hade jag bett dom gå och söka i sjön.
Företaget hörde inte av sig iaf dom var hederliga och tog förlusten.
Tyvärr har det blivit så att systemet utnyttjas och arbetskostnaden saltas. Gjorde inte mockfjärds-fönster något liknande med rotavdrag och kunderna var nöjda? Entreprenören som gjorde arbetet fick betydligt mindre.

Fick ett pris med rotavdrag för installation av isolerrutor. Då jag körde dit fönstren och det ej skedde på plats fick firman inte rätt till rotavdrag. De insåg sitt misstag och sökte ej för rotavdrag.

Robert63 skrev:
Installationen var inte direkt komplicerad, ena gubben stod i princip med armarna i kors.
Tror att de har som krav att de måste vara två som ställer vvb på plats för att inte förstöra ryggen. Att den andra sedan står som arbetsledare och hejar på har du ju redan betalat för:D.

hempularen skrev:
Om skatteverket underkänner upplägget i efterhand (iofs. nog rätt ovanligt) då kommer skatteverket att kräva tillbaka pengarna av kunden, inte av företaget. Avdragsrätten ligger på privatpersonen, inte hos företaget.
Där ser man, alltid lär man sig nått nytt.

Hela grejen med rot är ju rätt dåligt hur som helst tycker jag.

V
Exempel:1
Jag offererar 10tim a:500:-det blir 5000:- minus rot 2500:-
Jobbet tog bara 8timmar.
Hur gör jag då?

Exempel:2
Jobbet tog längre tid, 10timmar.
Hur gör jag då?

Jag har ju lämnat ett fast pris......

För dyrt!

Det är sannolikt fråga om ett bedrägeriförsök mot Skatteverket. Ring gärna Skatteverket och tipsa, eller maila in anonymt.

VillaAnna skrev:
Exempel:1
Jobbet tog bara 8timmar.
Hur gör jag då?

Exempel:2
Jobbet tog längre tid, 10timmar.
Hur gör jag då?

Jag har ju lämnat ett fast pris......
Antalet timmar är ointressant. Arbetskostnaden är 5000:- oavsett om det tog 1 timme eller 100 timmar. Vad du tar i timmen påverkar inget.

V
Huvet på spiken :-)

Robert63 Robert63 skrev:
Hej! I somras gick min gamla varmvattenberedare sönder. Ringde och fick offert på en 200 liters Nibe som de kom och installerade dagen efter. Det var två killar som höll på i 3-4 timmar samt en elektriker som var där en snabbis. Jag förstår givetvis att det tillkommer en del timmar utöver tiden de var här, de tog även med den gamla beredaren.

Priset jag fick var 16900 installerat och klart. Fick så fakturan där det är specificerat:

1. Beredare 6 900
2. Arbete 20 000

Avdrag rot 10 000
Att betala 16 900

20 000, kan det verkligen stämma? Det är inte specificerat mer än vad jag skrivit ovan. När jag duschar så läcker f.ö beredaren, det blir en vattenpöl undertill. Har ringt och de "kommer på måndag", typ.

Hur hade ni gjort i mitt läge? Kan jag åka på ett eventuellt fusk med rotavdraget från deras sida?
Hej vad heter företaget ? Tänkte byta min oxå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.