Kan man lossa och göra rent hör själv, vart sitter vattenlåset? Råkade spola ner jord från en krukväxt och undrar om jag kan lösa det själv?

• Bild av vattenlåset under diskhon omgiven av avloppsrör, med städprodukter och trasor runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara lite jord hade jag skruvat ihop allt och dragit lite med en sugpropp

• Gilla
KATN
  • Laddar…
Vattenlåset är det som sitter precis under den vita y-kopplingen och ovanför det gråa röret som försvinner ner i golvet.

Givetvis kan du göra det själv, det är bara att plocka bort del för del.

Tack, jag fick upp den vita nu ur det grå röret men kan inte se något där, så det kanske är längre ner problemet sitter så jag får nog kontakta VVS-firma antar jag.

Körde med sugpropp och kokande vatten innan jag tog isär allt . Men det var fortfarande stopp tyvärr.

H Husköpare skrev:
Körde med sugpropp och kokande vatten innan jag tog isär allt . Men det var fortfarande stopp tyvärr.
Tätade du alla andra öppningar när du drog med den? Lite blomjord borde inte vara några problem att få bort med en sugpropp. :thinking:

Ja det är ju en meter till längre ner som allt fett samlas. Själv hade jag en 2 meter lång fettpropp precis under golvet, men då hade jag lite tur för taket var öppet i källaren så det var enklare att byta röret än att rensa det.....

• Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Verkar vara löst nu, tack för tips!

Nej, det har INTE löst sig. Efter ett tag fylls diskho upp och när diskmaskin tömmer åker det också upp. Antar att det är stopp längre ner ”under köksskåp” om man säger. Vem kontaktar man? Rörmokare eller slamsugare eller vad det kan heta? Aldrig råkat ut för detta.

Högtryckstvätt med spolslang brukar vara effektiv om du har en, vill investera i eller kan låna.

• Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Oj, hur gör man då menar du? Sprutar det inte tillbaka upp då… hur gör man? Vi har en då. Kärcher högtryckstvätt…. Men vi är riktiga amatörer kan jag säga

Man använder en speciell slang för ändamålet. Här är en till Kärcher men kolla så att det är rätt fattning innan du köper om maskinen är äldre:
https://www.bauhaus.se/karcher-rorr...MInvT3oq_z9QIVC9OyCh3hYwUFEAQYASABEgIZ7_D_BwE

Man får ta bort vattenlåset och sen ner med slangen. Den behöver inte komma långt in för att det inte ska spruta ut något vatten. Slangen jobbar sig framåt nästan på egen hand genom bakåtriktade vattenstrålar.

En hink hett vatten, låt vila, täta alla öppningar och kör hårt med vaskrensare, det fungerar på mitt avlopp i köket som är 5m och i princip utan fall. Förr tog jag bort vattenlås och körde med rensband. Har också kört högtryck. Har till och med bytt röret en gång. Vaskrensare är verkligen guld värt!

Ja vaskrensare av klassisk modell är bra att testa först då det är så enkelt.

Rensband kan lösa det akuta men jag tror att det många gånger bara gör ett hål i proppen. Bäst är det om man kan spola hela röret.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ok, den kostade ju en del och med tanke på att vi är amatörer kanske det är bättre kontakta fackman. Men tack för tips, borde funka till vår kärcher som köptes förra året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.