Jag har två duschar i huset men en av dom har väldigt dåligt tryck ut på just varmvattnet från blandaren. Det är en Tapwell termostat-duschblandare med både takdusch och hand-munstycke där båda ger lika dåligt vv tryck.
Eftersom jag har bra tryck på kallvattnet tänker jag att det skulle kunna vara något inloppsnätfilter in i blandaren på vv-sidan eller kalkavlagringar in i termostaten på vv-sidan.
Jag hittade en bra beskrivning hur man demonterat termostaten på sidan nedan men tänkte ändå be om tips här ifall jag måste demontera med hela blandaren eller kommer åt filter etc om jag bara demonterat termostat/innanmätet från blandaren?
Kanske någon som haft liknande problem med samma blandare? Vart borde jag börja ?
Varmvattnet kommer in på vänstra inloppet på bilden.
En sån här tror jag att det är
https://www.stonefactory.se/badrums...7AGWvbfX23uE9miU1COOdohx-7Zyqr3RoC8kIQAvD_BwE
Eftersom jag har bra tryck på kallvattnet tänker jag att det skulle kunna vara något inloppsnätfilter in i blandaren på vv-sidan eller kalkavlagringar in i termostaten på vv-sidan.
Jag hittade en bra beskrivning hur man demonterat termostaten på sidan nedan men tänkte ändå be om tips här ifall jag måste demontera med hela blandaren eller kommer åt filter etc om jag bara demonterat termostat/innanmätet från blandaren?
Kanske någon som haft liknande problem med samma blandare? Vart borde jag börja ?
Varmvattnet kommer in på vänstra inloppet på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sån här tror jag att det är
https://www.stonefactory.se/badrums...7AGWvbfX23uE9miU1COOdohx-7Zyqr3RoC8kIQAvD_BwE
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Tror inte detta är en Tapwell, för stora knappar på handtagen, brukar dessutom stå Tapwell på dem. Kanske en Primy / scandtap. Men det sitter på de flesta blandare filter vid inloppet. Men blandaren måste demonteras för att komma åt dem. Du skulle inte va den första som har massa byggrester liggandes där, pga bristfällig renspolning innan montage. Då kan du även ha blandaren full med skräp då silen inte stoppar allt.V VallValle skrev:Jag har två duschar i huset men en av dom har väldigt dåligt tryck ut på just varmvattnet från blandaren. Det är en Tapwell termostat-duschblandare med både takdusch och hand-munstycke där båda ger lika dåligt vv tryck.
Eftersom jag har bra tryck på kallvattnet tänker jag att det skulle kunna vara något inloppsnätfilter in i blandaren på vv-sidan eller kalkavlagringar in i termostaten på vv-sidan.
Jag hittade en bra beskrivning hur man demonterat termostaten på sidan nedan men tänkte ändå be om tips här ifall jag måste demontera med hela blandaren eller kommer åt filter etc om jag bara demonterat termostat/innanmätet från blandaren?
Kanske någon som haft liknande problem med samma blandare? Vart borde jag börja ?
Varmvattnet kommer in på vänstra inloppet på bilden.
[bild]
En sån här tror jag att det är
[länk]
Har även vart med om fix eller fog fastnat i inkommande slang. När du demonterat kan du även stänga duschväggarna och blåsa på med vatten så du spolar rent slangarna, då ser du även om det är fult tryck i bägge rören. Eller om det är blandaren som bromsar upp.
Det brukar sitta ett grovmaskigt filter vid blandarfästen som man kommer åt genom att lossa på blandaren.V VallValle skrev:Jag har två duschar i huset men en av dom har väldigt dåligt tryck ut på just varmvattnet från blandaren. Det är en Tapwell termostat-duschblandare med både takdusch och hand-munstycke där båda ger lika dåligt vv tryck.
Eftersom jag har bra tryck på kallvattnet tänker jag att det skulle kunna vara något inloppsnätfilter in i blandaren på vv-sidan eller kalkavlagringar in i termostaten på vv-sidan.
Jag hittade en bra beskrivning hur man demonterat termostaten på sidan nedan men tänkte ändå be om tips här ifall jag måste demontera med hela blandaren eller kommer åt filter etc om jag bara demonterat termostat/innanmätet från blandaren?
Kanske någon som haft liknande problem med samma blandare? Vart borde jag börja ?
Varmvattnet kommer in på vänstra inloppet på bilden.
[bild]
En sån här tror jag att det är
[länk]
Lossar man termostatratten kommer du in till termostatinsatsen och där sitter finare filter.
Jag hade samma bekymmer (men annan blandare) och där var det finfiltren runt termostaten som var igensatta.
Uppdatering på ämnet, över förväntan.
Jag plockade ur termostatinsatsen på höger sida om blandaren och den var precis som jag misstänkte helt igensatt i filtret på varmvattnet. Rengjorde och nu är detta bästa duschen i hela huset, vilken för mig till en följdfråga.
Jag har en annan blandare på ett badkar som har avsevärt sämre flöde/tryck på varmvattnet än andra duschar. Men när jag kollat anslutningarna från väggen vet jag inte riktigt vart "filtret" finns eller egensättningen kan vara. Det är anslutet direkt med plastslang från väggen rakt in i blandaren men inget uppenbart vart jag bör öppna och rengöra från rester.
Det sitter också en märklig lång skruv som kommer ner mellan varm/kall vatteninloppet..någon som vet vad den skruven gör?? Samt vart ev. filter sitter?
Blandaren underifrån med skruven i mitten
Hur blandaren ser ut
Ut från väggen...
Jag plockade ur termostatinsatsen på höger sida om blandaren och den var precis som jag misstänkte helt igensatt i filtret på varmvattnet. Rengjorde och nu är detta bästa duschen i hela huset, vilken för mig till en följdfråga.
Jag har en annan blandare på ett badkar som har avsevärt sämre flöde/tryck på varmvattnet än andra duschar. Men när jag kollat anslutningarna från väggen vet jag inte riktigt vart "filtret" finns eller egensättningen kan vara. Det är anslutet direkt med plastslang från väggen rakt in i blandaren men inget uppenbart vart jag bör öppna och rengöra från rester.
Det sitter också en märklig lång skruv som kommer ner mellan varm/kall vatteninloppet..någon som vet vad den skruven gör?? Samt vart ev. filter sitter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blandaren underifrån med skruven i mitten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blandaren ser ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ut från väggen...
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
skruven är själva fästanordningen om du vill lossa på blandaren ovan.V VallValle skrev:Uppdatering på ämnet, över förväntan.
Jag plockade ur termostatinsatsen på höger sida om blandaren och den var precis som jag misstänkte helt igensatt i filtret på varmvattnet. Rengjorde och nu är detta bästa duschen i hela huset, vilken för mig till en följdfråga.
Jag har en annan blandare på ett badkar som har avsevärt sämre flöde/tryck på varmvattnet än andra duschar. Men när jag kollat anslutningarna från väggen vet jag inte riktigt vart "filtret" finns eller egensättningen kan vara. Det är anslutet direkt med plastslang från väggen rakt in i blandaren men inget uppenbart vart jag bör öppna och rengöra från rester.
Det sitter också en märklig lång skruv som kommer ner mellan varm/kall vatteninloppet..någon som vet vad den skruven gör?? Samt vart ev. filter sitter?
[bild]
Blandaren underifrån med skruven i mitten
[bild]
Hur blandaren ser ut
[bild]
Ut från väggen...
detta är helt vanlig engreppsblandare egentligen, inga filter i den troligtvis. Skulle det finnas så sitter de på inkommande vatten i de anslutningarna som den mystiska skruven sitter mellan.
Ok, tack för snabbt svar.B Blandarkungen skrev:
Jag kanske får öppna varmvatten-ingående på själva blandaren och kolla.
@Blandarkungen Vet du om det finns något sätt att justera själva "slaget" i armen/kranen för varmt respektive kallt vatten? För det känns lite som att jag kan vrida kranen långt mycket längre åt kallvatten-hållet än vad jag kan vrida den mot varmvatten-hållet. Tänkte att någon begränsat slaget så man inte t.ex. ska bränna sig på varmvattnet.
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
så kan det mycket väl vara, det finns engrepsblandare är utrustade med begränsningar på varmvattnet, så den inte öppnar helt på varmvattensidan. Du kan lossa på handtaget ovanifrån, ofta sitter det någon plastdel som går att ta bort.V VallValle skrev:Ok, tack för snabbt svar.
Jag kanske får öppna varmvatten-ingående på själva blandaren och kolla.
@Blandarkungen Vet du om det finns något sätt att justera själva "slaget" i armen/kranen för varmt respektive kallt vatten? För det känns lite som att jag kan vrida kranen långt mycket längre åt kallvatten-hållet än vad jag kan vrida den mot varmvatten-hållet. Tänkte att någon begränsat slaget så man inte t.ex. ska bränna sig på varmvattnet.
Ok.B Blandarkungen skrev:
Jag lossade handtaget och kikade ner. Ser ut som någon blå plastring där men ser inte hur den skulle begränsa. Vågade inte skruva sönder blandaren mer just nu eftersom jag inte kunde slå av vattnet idag och fick känslan att det kunde börja läcka vatten vid mer demontering. Någon som känner igen insatsen i blandaren och ifall det kan vara en begränsning av varmvattenflöde?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Precis längre än så där ska du inte demontera utan att stänga vattnet. Om du stänger av vattnet så lossar du den muttern och lyfter ut insatsen, så ser du bättre. Brukar gå att justera utan att ta ut den också men kanske blir lättare. Men exakt hur man gör eller om man kan göra det på just denna vet jag inte.
Klicka här för att svara