Vatten & Avlopp
MrsHelene: Trodde att jag skulle få dessa ändar på köksblandaren [bild]
Daniel 109: Det ärbara märkt Svenska vatten laboratorium. Jo jag har spolat en hel del nu. Tyvärr lyckades jag just dra av en koppling. Det är nog säkrast för mig att jag fixar det innan morgondagen….
BSOD: Normal förbrukning av vatten är 140l/person. Om man antar 4 Pers med lite onormal förbrukning (t.ex. bevattning trädgård) så blir det 800l/d, eller 292 m3/år. En normal villapump har kapacitet över 2m3/h om jag inte minns fel, men säg 1m3/h. Om man antar att det går åt 2kWh för att pumpa upp 1m3 vatten, så räknar jag högt, då kommer man till ca 600kwh/år för elen till pumpen
VladK: Extra info: djup brunn är ~55-60m djup. Hus och brunn på liten höjd. Avstånd till vattennivån i brunnen ~ 10m. Området är blött och det finns träsk inte långt bort och sjö några hundra meter bort. Vattentester är ok, men hög partikelmängd
Klabbarparn: [citat] Filtermassan byter du själv (kostar 2960kr) Ja med begränsad brunn vet jag inte hur du ska göra. Vi backspolar filtret varannan dag, på inrådan av leverantören. 17-21L/min i 10 min + "sköljning" 5 min så det drar iväg!
evoline: Tack. Räcker dessa eller behövs något mer för att förlänga slangen? Och finns det nåt avslut som böjer sig neråt till brunnen för slangen, vad kan den heta? Utloppsslang https://www.biltema.se/bygg/vvs/blandare/blandartillbehor/utloppsslang-2000018801?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RQTCXGmaV_NG6cdHM7ZaMtqf16ksUR5BjB7A4ojmXPvt8lVHYq8VjsaAv8YEALw_wcB Slangkoppling
Dannnnnnne: [citat] Skvallerrör ska mynna ut i rum med vattentätt golv. Det får absolut inte komma ut vid golvbrunnen vid dusch eller badkar, utan ska placeras så att ev läckage är lätt att upptäcka.
Karl Pedal: Testar att bumpa denna tråden då jag stött på EXAKT samma problem igen, med samma utkast.. en morgon stod det plötsligt och läckte. Inget är trasigt utan allt är intakt. Någon som har en idé?
ondfrukt: Antar att detta är nyproduktion? Vad jag vet finns det inga regler kring ventiler i förråd men det är direkt olämpligt att i projekteringen placera dem där. Vet du vem det är som byggt, eller snarare såld huset till föreningen? Största problemet ligger säkert hos föreningen själv som måste kontakta dig som förrådsinnehavare varje gång de ska in där men efter att huset har varit
FRESTAH: Ja det var en sådan ja satte dit, en 146x90, men den passar liksom inte så bra. Svårt pressa ner toaletten när den var på plats, och stank Avlopp nu nät jag varit borta ett par dagar.
Chokladmonster: Planadapter hade jag använt. Men nu är det tätt. Felet var att jag med största sannolikhet spänt det alldeles för hårt. Ny planadapter och ny packning i flexslangen löste problemet och sen inte spänna det så hårt
nova383: [citat] Det är nog ungefär samma lösning, man proppar det normala läckage-röret och har en lucka med hål i istället. + man ska inte använda nåt stänkskydd eller vad det nu va.
merbanan: Det låter som att problemet är att det är för dålig kapacitet när alla vill använda vattennätet samtidigt mer än att det är problem med ledningsnätet. Lösningen på detta är att koppla från anslutningen till fastigheterna och bara ha några centrala kranar.
Axel bolander: Kan nu även meddela att blandarfästet från trio perfekta Design (whitelabel hafa) var betydligt enklare. Där fanns gott om plats att få in brickorna. I efterhand borde jag ha bytt ut antingen hela väggbrickan till Vatette - eller tagit en Vatette anslutningskoppling 16 2.0-2.5mm för pexrör (följer med Vatettes väggbrickor) - då hade jag sluppit pillet med klämringen
OskarJ: [citat] Tackar! Nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter.
nochl: Sista statusen då, markerade mutterns läge, lättade på den och drog ca 1/8 varv mer och nu är det tätt.
Albireo: Hej! Det blev stopp i avloppet i ett hus från början av 1900-talet. (källaren är från 60-talet) Öppnade dels ett stort fyrkantigt lock (på golvet) - spolbrunn?, fick sedan skruva lös ett lock med gummitätning som hälls fast /tätt med flera bultar. Öppnade även ett stort ovalt lock till ett vertikalt avloppsrör av järn / gjutjärn? Även här var en gummitätning placerad. Öppnade
Bassrunner: [citat] Tyvärr inte mitt handfat, så jag har inte tiilgång till det nu. Men lyftarmen är en del av blandaren.
nickevackerdag: Tack för ditt svar! Det droppar från plastkranen. Se bifogad bild. Jag kontaktar Somatherm och hör om de har någon passande del. Det står Soma på ena sidan så du nog rätt i att det är deras produkt. Det vore skönt att slippa byta hela. Särskilt som varmvattenberedaren är 30 år gammal och kan ge upp när som helst.
WFilip: [citat] Blandaren har cc 160 mm och väggfästena 180 mm. Badrummet är sen -65, kan 180 varit standard på den tiden? [citat] Stort tack! Det är ju helt klart den snabbaste lösningen då närmaste Bauhaus har dem i lager.
Suidnil: [citat] Yes det känns som att det är en packning där, stort tack!
65465421321651461: Hejsan Vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan så det är mycket möjligt att svaret finns en googling bort. Vi bor för tillfället i ett gammalt hus som vi hyr medan vår nästa bostad byggs. Därför är det inget jag brinner för men om lösning är enkel så varför inte... I huset finns en varmvattenberedare. För att få varmt vatten så behöver blandaren "dras" till ca 90% med
LenaV: [citat] oj det låter krångligt - måste kolla mera detaljer om Fann.
Johan222: Hej Jag ska till att lägga armering+elvärmeslinga och förstås flytspackla och sen blir det plastmatta uppepå. Men jag blir inte klok på om jag satt purusplattan rätt eller om jag ska vända den. Jag kanske missar något men instruktionerna säger ju ingenting om just flytspackling, bara att om jag ska ha plastmatta så ska jag ha glatta sidan uppåt, men vadå, ska man spackla mot plattan
TheGrayLady: Vi köpte ett hus under tiden som det gjordes vägarbete med VA på ’vår väg’. Huset har stått tomt i ett par år. Vi har haft (på 2 månader) spolning i huset 3 gånger pga att det blivit stopp och luktat avlopp. Senaste gången så gjorde vi även en filmning och det var lite rötter i rören men såg annars ok ut efter vi fräste bort dem. Men när vi körde filmningen så insåg vi
skyisthelimit: ....egentligen har jag exakt samma frågeställning gällande golvvärme. Jag har nu 6 golvvärmefördelare och enligt ritning så matas alla dessa med 25mm från en central fördelare i källaren längst ner. Jag tycker det vore mycket vettigare att ha en central stam (då givetvis grövre) som går genom alla 4 våningar och där det finns avstick till resp golvvärmefördelare? Ser Ni någon