1 586 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Seriekoppla kombipanna-VVB och el-VVB
Hej!
Vi har en gammal kombipanna som vi eldar med pellets. Den har en inbyggd VVB, som inte är inkopplad. Istället har vi en el-vvb för varmvatten vid sidan av. Jag tänkte seriekoppla pannans VVB med el-VVB, för att nyttja pelletsen som är billigare än el, men ha kvar elen som reserv då volymen i pannan är rättså liten. Sommarhalvåret vill jag kunna koppla förbi pannan.
På pannans topp sticker två anslutningar för kall- resp varmvatten upp. På en skylt står "Utv Ø 22mm". Tolkar det som att det är klämringskopplingar för 22mm rör? I taket ovanför går ett 22mm kopparrör förbi på väg till el-VVB.
Min tanke är att kapa bort en bit av kopparröret i taket, sätta två stycken VSH klämkoppl. T-rör 20Rinvx22x22 med en kulventil ut-ut 20R mellan, och neråt två bitar 22mm PEX-slang till pannan. På en av dem sätter jag en
kulventil med klämk. 22mm.
1. Är detta rimligt? Tänker jag rätt?
2. Behöver man göra något särskilt med pannans VVB innan man börjar använda den, iom att den stått oanvänd mkt länge? Den är fylld med vatten iallafall.
3. Räcker det med att ha avstängning på en av PEX-rören till pannan? Spelar det någon roll om man har på kall-eller varmvattensidan?
4. Behöver man stödhylsor till kopparrören? Förstår att man behöver till PEX-rören.
5. Något annat?
Tack!
Eli
Vi har en gammal kombipanna som vi eldar med pellets. Den har en inbyggd VVB, som inte är inkopplad. Istället har vi en el-vvb för varmvatten vid sidan av. Jag tänkte seriekoppla pannans VVB med el-VVB, för att nyttja pelletsen som är billigare än el, men ha kvar elen som reserv då volymen i pannan är rättså liten. Sommarhalvåret vill jag kunna koppla förbi pannan.
På pannans topp sticker två anslutningar för kall- resp varmvatten upp. På en skylt står "Utv Ø 22mm". Tolkar det som att det är klämringskopplingar för 22mm rör? I taket ovanför går ett 22mm kopparrör förbi på väg till el-VVB.
Min tanke är att kapa bort en bit av kopparröret i taket, sätta två stycken VSH klämkoppl. T-rör 20Rinvx22x22 med en kulventil ut-ut 20R mellan, och neråt två bitar 22mm PEX-slang till pannan. På en av dem sätter jag en
kulventil med klämk. 22mm.
1. Är detta rimligt? Tänker jag rätt?
2. Behöver man göra något särskilt med pannans VVB innan man börjar använda den, iom att den stått oanvänd mkt länge? Den är fylld med vatten iallafall.
3. Räcker det med att ha avstängning på en av PEX-rören till pannan? Spelar det någon roll om man har på kall-eller varmvattensidan?
4. Behöver man stödhylsor till kopparrören? Förstår att man behöver till PEX-rören.
5. Något annat?
Tack!
Eli
Redigerat:
Avstängningsventiler är bra att ha. Tycker du tänkt igenom det hela.
Vvb ska ha backventil på inkommande kallvatten och säkerhetsventil på utgående vv.
Om du får en vattenvolym som är instängd i pannan, och tempen ökar så ökar trycket. Så ska du stänga av vattnet vid pannan, kolla så att din ändring inte kan orsaka problem.
På jobbet brukar vi Ibland märka upp ventiler som kan orsaka problem vid handhavandefel märkas upp eller låsas, så man inte råkar sabba något.
Vvb ska ha backventil på inkommande kallvatten och säkerhetsventil på utgående vv.
Om du får en vattenvolym som är instängd i pannan, och tempen ökar så ökar trycket. Så ska du stänga av vattnet vid pannan, kolla så att din ändring inte kan orsaka problem.
På jobbet brukar vi Ibland märka upp ventiler som kan orsaka problem vid handhavandefel märkas upp eller låsas, så man inte råkar sabba något.
Tack BSOD!
Menar du en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-europa-10r/ på PEX-slangen med kallvatten till pannans VVB, och sen en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/ på PEX-slangen med varmvatten?
MVH Eli
Menar du en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-europa-10r/ på PEX-slangen med kallvatten till pannans VVB, och sen en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/ på PEX-slangen med varmvatten?
MVH Eli
Varför krångla till det? Kv in i pannan vv ut ur pannan och in på kv i vvb, vv ut från vvb till tappställen, detta innebär att när du eldar med pellets så får du vv från pannan in i vvb och ut till tappställen, då spetsvärmer bara beredaren varmvattnet. På sommarn då du inte behöver värme i huset så kör du enbart på vvb och slipper hålla på med pellets. Så mitt råd är lägg pengarna på något annat än dyra rördelar för vattnet får inte ont i ryggen av att ta svängen genom pannan. Sen är det inte helt optimalt att ha vatten stillastående i en kopparslinga i månader. Har seriekopplat många sådana lösningar. Låt kopplet sitta kvar på vvb, sätt ett ventilrör med back och säkerhetsventil 9bar på inkommande kv till pannan. Säkerhetsventil ska alltid placeras på ink kv till beredaren. Inte på vv sidan som beskrevs i kommentaren ovanför.
Redigerat:
Jag kanske missförstod dig men jag tolkar det som att du menar att man ska bara koppla vvb i serie med pannan, så allt KV passerar pannan vare sig den är igång eller inte? Om pannan är avstängd så orsakar det ju garanterat kondens om 8 gradigt ständigt kyler ner pannan när den inte är i drift? Eller tänker jag fel här?
Liten uppdatering, har tittat närmare på el-vvb (Nibe Compact-R 200) och därunder sitter ju en medföljande bland-, back- o säkerhetsventil. Men, ingången för kallvatten är tom - istället är inkommande kallvatten kopplat till säkerhetsventilen/spillutloppet??? Sedan är ventilen ställd i avtappningsläge... I andra änden av rummet finns ett extra ventilrör på kv-röret, m. säkerhetsventil och spill till golvbrunnen. Blandningen verkar funka, 57 grader i kranen.
Oavsett så vill jag ju flytta blandningsventilen, eftersom jag inte kommer ha "äkta" kv draget till el-vvb utan bara till pannan. Kan man bara montera av den medföljande från el-vvb, och ansluta direkt till rören som kommer ur kärlet??
Oavsett så vill jag ju flytta blandningsventilen, eftersom jag inte kommer ha "äkta" kv draget till el-vvb utan bara till pannan. Kan man bara montera av den medföljande från el-vvb, och ansluta direkt till rören som kommer ur kärlet??
Det är inga problem med att det passerar kv genom pannan.Krokben skrev:
Jag kanske missförstod dig men jag tolkar det som att du menar att man ska bara koppla vvb i serie med pannan, så allt KV passerar pannan vare sig den är igång eller inte? Om pannan är avstängd så orsakar det ju garanterat kondens om 8 gradigt ständigt kyler ner pannan när den inte är i drift? Eller tänker jag fel här?
Klicka här för att svara