Jag planerar köksrenovering och det gamla avloppsröret i gjutjärn kommer upp precis där jag vill ha diskmaskinen. Vattenrören verkar lite enklare, de har i alla fall en skarv en bit ovanför golvhöjd. Jag kan ingenting om VVS och vill egentligen mest veta om det är möjligt att ta bort och ersätta/flytta det gamla röret för en något sånär rimlig peng, eller är det bättre att försöka stuva om i köket?

• Gammalt gjutjärnsavloppsrör med anslutna vattenrör under en träbjälklag i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör i en hörna med vattenrör och skarv bredvid, potentiellt hinder för köksrenovering.
    Skapa konto
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör och skarvade vattenrör i ett renoveringsbehovande kök.
    Skapa konto
Åsa Lund
Det finns nya vattenlås att köpa till gamla köksvaskar så du kan ansluta diskmaskinen.
Själva avloppet är dock svårt att flytta i sidled där det går ner i golvet

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag tycker du borde överväga att fortsätta byta gjutjärnsröret även under mark, dels kan det vara väldigt mycket gegamoja i röret och sedan kan det vara genomrostat.
Sedan har du ett (kall)vattenrör i galvat järn under vasken, samma sak där, byt järnröret till plast eller koppar.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.