1 866 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Slangar på sjöbotten över en vik
Hej
Funderar på att dra fram vatten o avlopp genom att lägga slang över en vik.
Sträckan på sjöbotten är lite drygt 200 meter.
Finns det några här på forumet som har erfarenhet av detta?
Hur går man tillväga? Finns det olika sätt att göra det på?
Det vanliga är väl att man fäster vikter på slangen men hörde något om en speciell slang som 8nte behöver vikter. Försökte googla på detta men det gav inget resultat.
Tack för hjälpen.
Funderar på att dra fram vatten o avlopp genom att lägga slang över en vik.
Sträckan på sjöbotten är lite drygt 200 meter.
Finns det några här på forumet som har erfarenhet av detta?
Hur går man tillväga? Finns det olika sätt att göra det på?
Det vanliga är väl att man fäster vikter på slangen men hörde något om en speciell slang som 8nte behöver vikter. Försökte googla på detta men det gav inget resultat.
Tack för hjälpen.
De jag har sett har varit PE slang, som rullas ut från vinda på båt, eller spegelsvetsas. Och den väger mindre än vatten, även fylld med vatten pga plasten har lägre densitet än vatten. Så betongtyngder obligatoriska.
Tror det är en del kring tillstånd, och risken att nån fastnar med ankare och skadar röret finns ju.
Vi har lerbotten. Den är mjuk och med tiden så sjunker den ner lite i dyn, vilket kanske möjligen minskar risken för skador.
Tror det är en del kring tillstånd, och risken att nån fastnar med ankare och skadar röret finns ju.
Vi har lerbotten. Den är mjuk och med tiden så sjunker den ner lite i dyn, vilket kanske möjligen minskar risken för skador.
Redigerat:
Jag har varit med och lagt slang på sjöbotten för sjövärme (40mm PEM). Slangvindan var placerad på en flotte som drogs med en eka. 75cm betongtyngder gjutna i 110-mm dräneringsslang fästes med rejäla buntband med jämna mellanrum. Vi kontrollerade även att slangen låg bra på botten genom att dyka hela dess sträckning och dra den tillrätta där det behövdes.
Det viktigaste är att den är tillräckligt djupt ner i dyn vid stranden så inte isen får tag i den.
Det viktigaste är att den är tillräckligt djupt ner i dyn vid stranden så inte isen får tag i den.
Produkter som diskuteras: "Slangvindan"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Är det en eller flera fastigheter som ska anslutas till avloppet? Sjöförlagda avloppsledningar kan få problem med gasbildning, speciellt om det bara är en fastighet ansluten.
Slangen för avloppet bör viktas till ca 70% av den deplacerande vikten, vattenslangen ca 50%.
Det finns färdigviktad slang men de priser jag har sett är relativt höga i förhållande till konventionella sjövikter.
Jag rekommenderar underhängande vikter som hängs under ledningen framför sådana som kläms runt om. Titta lite på http://www.sjovikt.se/produkter.shtml
I landfästena behöver slangarna grävas ner, sedan bör man spola ner dem i sjöbotten resten av sträckan.
Jag skulle rekommendera dig att beställa hel slang på rulle så att du slipper skarvar i sjön.
Slangen för avloppet bör viktas till ca 70% av den deplacerande vikten, vattenslangen ca 50%.
Det finns färdigviktad slang men de priser jag har sett är relativt höga i förhållande till konventionella sjövikter.
Jag rekommenderar underhängande vikter som hängs under ledningen framför sådana som kläms runt om. Titta lite på http://www.sjovikt.se/produkter.shtml
I landfästena behöver slangarna grävas ner, sedan bör man spola ner dem i sjöbotten resten av sträckan.
Jag skulle rekommendera dig att beställa hel slang på rulle så att du slipper skarvar i sjön.
Tack för bra svar!N NoOne2k skrev:Är det en eller flera fastigheter som ska anslutas till avloppet? Sjöförlagda avloppsledningar kan få problem med gasbildning, speciellt om det bara är en fastighet ansluten.
Jag rekommenderar underhängande vikter som hängs under ledningen framför sådana som kläms runt om. Titta lite på [länk]
Det gäller en fastighet. Återkommer säkert med fler frågor framöver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden