Hej, skulle behöva lite tips o råd vad som är smidigast o vad som behövs för att koppla in den korrekt.

Har testat med övergångsnippel men det läcker efter slangen gänga o själva slangen hänger linsom glappt. Hur löser jag detta?

Hur kopplar jag in på bra sätt?

• Plastkoppling läcker vatten där den ansluter till metallrör med synlig övergångsnippel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en kopplingsslang med läckande övergångsnippel och synlig gänga.
    Skapa konto
  • Rostfritt kökskran med löstaget vattenanslutningsrör och en övergångsnippel som läcker.
    Skapa konto
  • Hand som håller en avtagbar del av en apparat nära slangen för att demonstrera kopplingsproblem.
    Skapa konto
Krilleman
Varmt välkommen till forumet @Josefin Ottosson

Jag misstänker starkt att du behöver en övergångsnippel 20x15 med slät ansats och planpackning på invändiga 15-gängan. Inget mer behövs, varken lin eller gängtape. Bara dra åt och diska! :)

Ta dig till närmsta Biltema, köp 87-225. Den löser saken galant att överkomma 20 till 15-gänga. Svenska Trio-Perfekta som tillverkar dessa åt Biltema. (y)

Billig är den också, 54,90:-

Övergångsnippel från 3/4" till 1/2" (R20xR15) från Biltema, artikelnummer 87-225, visas mot vit bakgrund.

Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varmt välkommen till forumet @Josefin Ottosson

Jag misstänker starkt att du behöver en övergångsnippel 20x15 med slät ansats och planpackning på invändiga 15-gängan. Inget mer behövs, varken lin eller gängtape. Bara dra åt och diska! :)

Ta dig till närmsta Biltema, köp 87-225. Den löser saken galant att överkomma 20 till 15-gänga. Svenska Trio-Perfekta som tillverkar dessa åt Biltema. (y)

Billig är den också, 54,90:-

[bild]

Hej, ja men precis va så jag tänkte med. Har testat med en övergångsnippel innan jag skrev här. Funkar kanon men problemet blir vid slangen. Det läcker efter plastpåskruvningen eller vad man kan kalla det. Känns inte som själva slangen blir tajt men allt annat skruvad på utan problem. Finns det något enkel lösning på detta?

Eller vad kan det bero på att slangen inte blir helt tajt. Ligger problemet i att det inte blir helt tajt vid plastribgen så vattnet tas inte vidare?

Första gången jag gör detta men ändå så lärorikt. Hoppas det inte är för dumma frågor Även om de är dom man blir klok på.

Josefin Ottosson Josefin Ottosson skrev:
Hej, ja men precis va så jag tänkte med. Har testat med en övergångsnippel innan jag skrev här. Funkar kanon men problemet blir vid slangen. Det läcker efter plastpåskruvningen eller vad man kan kalla det. Känns inte som själva slangen blir tajt men allt annat skruvad på utan problem. Finns det något enkel lösning på detta?

Eller vad kan det bero på att slangen inte blir helt tajt. Ligger problemet i att det inte blir helt tajt vid plastribgen så vattnet tas inte vidare?

Första gången jag gör detta men ändå så lärorikt. Hoppas det inte är för dumma frågor Även om de är dom man blir klok på.

• Gilla
Fyndfinnarna och 3 till
  • Laddar…
Killgissar att gängan liksom tagit slut på kransidan så packningen inte kläms innan ”det tar stopp”.
Lösning?
Som amatör slängt in en tjock packning ytterligare eller hittat gängdel som tillåter plastkragen att gängas längre till höger..

Övergångsnippeln ska skruvas in med lite kraft så att den trycks mot packningen vilket ska fungera som tätningen. Har du skruvat åt den ganska hårt med något verktyg? Handkraft räcker inte, men det kanske du redan gjort?

Det händer att packningar torkar sönder/blir deformerade och inte tätar helt, men det ska inte leda till den där forsen av vatten. Ifall det fortfarande läcker så där mycket efter tillräcklig åtdragning så skulle jag misstänka att den har spruckit någonstans, kan du se något sådant?

Får den röda silen plats inne i övergångsnippelns innerdiameter?

Om den ligger an blir det otätt, i så fall behövs det en nippel med större innerdiameter, eller att man kör utan silen.

Har alltid hört av rörmokare att det tätar med tiden..!

ser ut som du fått tips ovan, hoppas du fått det tätt!

• Gilla
Emil Karlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.