Jag stängde av allt så det inte gick ut någon vatten någonstans, ifall det skulle läcka i något rör. Trycket försvinner på något sätt bakvägen genom pumpen. Vad är det som krånglar då? Se video.

• Gilla
Hen-rik
  • Laddar…
Det finns en backventil i ejektorn. Om den läcker kan det rinna tillbaka ner i brunnen.

Borde vara så. Den har inte gjort så förut. Kan man sätta backventil närmare pumpen så man slipper dra upp slangarna?

Det funkar att fuska så om man har en vanlig pump i huset. Men efter som ejektorpumpen sitter nere i brunnen måste den upp.

J Joukko skrev:
Borde vara så. Den har inte gjort så förut. Kan man sätta backventil närmare pumpen så man slipper dra upp slangarna?
Är det en pumpautomat så går det att sätta en back på sugledningen ( verkar så på dina skisser ) , en ejektor finns inte på en sådan. Är det en ejektorpump är det kört och bara hissa upp och byta ejektorn eller rensa den.

Edit blev lite fel här :confused:, du har ju en ejektorpump

J jonaserik skrev:
Är det en pumpautomat så går det att sätta en back på sugledningen ( verkar så på dina skisser ) , en ejektor finns inte på en sådan. Är det en ejektorpump är det kört och bara hissa upp och byta ejektorn eller rensa den.
Som jag skrev så är det en ejektorpump. Kom på att jag har en ejektor liggandes när jag köpte denna ejektorpump. Kanske ska fixa till den och byta när man ändå drar upp slangarna. Den ejektorn i brunnen har snart gått i 40år. Har i för sig bytt bottenventil 1 gång.

Nu en fråga. Startar pumpen med jämna mellanrum nu. Trycket sjunker när den stannar och ger ett bra tryck, så den får tag i vattnet. vad har du för tryckkärl.

J jonaserik skrev:
Nu en fråga. Startar pumpen med jämna mellanrum nu. Trycket sjunker när den stannar och ger ett bra tryck, så den får tag i vattnet. vad har du för tryckkärl.
Trycket sjunker lite fortare eftersom det förmodligen läcker i brunnen. Har hydropress. Så pumpen går lite oftare än den borde. Passade på idag att fixa till förtrycket i hydropressen så är lite längre mellan start och stopp.

OK hydropress, då har du en chans att få respit på upptag av ejektorn. eller låta det vara. AKUT Du kan sätta en backventil mellan pumpen och tryckströmbrytaren, då blir trycket kvar i kärlet och brytaren påverkas endast av när trycket går ner i kärlet. Att trycket går ner i pumpdelen gör inget , vattnet står kvar i slangarna, under förutsättning att ingen läcka finns mellan pump och borrhål.. Detta fungerar precis som om backen fungerar i ejektorn.

Syns inte på din bild, men verkar vara lite tajt med rördelar mellan pump och övriga grejer. då kan det bli att skruva en del för min lösning. Det avgör du själv hur du gör.

Edit , är det pumpen som står längst bort på fotot så kan det finnas plats för en back där och då kommer backen att sitta på rätt ställe.

Det är den svarta/blanka som är pumpen. Jag har en luftinjektor med backventil mellan pump och tryckströmbrytare men den verkar inte funka. Så det kanske går att byta ut backventilen. Men tycker inte det är akut så jag kan kanske vänta tills det blir varmare ute och när man har tid och ork at göra detta.

Går inte att se hur det är kopplat ( för nära taget ) med rören lite mer från vänster och lite längre ifrån. Du kan prova med att knacka lite häftigt på backen ( den är säkert i metall ) när pumpen går och även när den stannar, den kan ha hängt sig lite .

Det var ett tag sedan men jag har bytt ut backventilen vid luftinjektorn som ligger direkt efter pumpen och det gjorde susen. Jag får dra upp slangarna i brunnen senare i år och fixa backventilen på ejektorn också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.