Avloppet gjordes av en proffsig firma för sju år sen, källaren blir kall men inte minusgrader

Är i källaren ofta så märkte direkt att det började lukta men ser inte att det droppar, Rören är synliga förutom golvgenomföring

Avloppsskarvarna från köket luktade inte men de från badrummet luktar, vissa starkare än andra men det är tydligt att de läcker lite, antagligen en av dem som till slut öppnades i överkant så det inte läcker ut men började lukta i hela källaren?
Badrumsavloppet utsätts för mer kyla

Är det en bra idé att dra en sträng silikon utanpå alla skarvar? Dvs utan att koppla isär
Innan man går vidare till större åtgärd...

Skulle undvika att kladda något silikon eller liknande tills du vet vad som luktar och varifrån det kommer. Det kommer bara se taffligt ut och förhindra vidare felsökning. En normal skarv på ett rör ska hålla tätt utan lukt

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
wd41 wd41 skrev:
Avloppsskarvarna från köket luktade inte men de från badrummet luktar, vissa starkare än andra men det är tydligt att de läcker lite, antagligen en av dem som till slut öppnades i överkant så det inte läcker ut men började lukta i hela källaren?
Förstår inte beskrivningen riktigt, men om det är läckande skarvar så behöver de åtgärdas. Du behöver ta reda på varför skarven läcker - har röret kommit ur läge på nåt sätt kan det räcka med att skjuta ihop dem igen, men silikon är sällan den bästa metoden för att laga avloppsrör.
Lägg ut lite bilder så kan du säkert få hjälp här.

D Dublin skrev:
Förstår inte beskrivningen riktigt, men om det är läckande skarvar så behöver de åtgärdas. Du behöver ta reda på varför skarven läcker - har röret kommit ur läge på nåt sätt kan det räcka med att skjuta ihop dem igen, men silikon är sällan den bästa metoden för att laga avloppsrör.
Lägg ut lite bilder så kan du säkert få hjälp här.
Nej endast lukt därför svårt att hitta källan
Har testat skjuta ihop men de verkar sitta rätt
Eftersom det bara är lukt och så oerhört många skarvar tänkte jag pröva med silikon

B
7år gamla rör läcker inte i skarvarna i normala fall, om de är monterade rätt Är du säker på att det inte är ett vattenlås nånstans som torkat ur och luktar?
Eller via en tvättmaskin?

Känns heltfel att kladda med silikon lite överallt. Tror inte det löser problemet. Hittar du läckande skarven så ska det ju bytas ut.

Som sagt, det låter helt orimligt att lukten skulle komma ifrån någon skarv.

Silikon fäster väldigt dåligt på plast så det kan du glömma.
Prova med vanligt isoleringsband är ju lätt att ta bort sedan.
Protte

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Det var sinnena som spelade mig ett spratt tror jag.
Det luktade avlopp utomhus idag och då luktade det även i källaren
Lurade mig själv då avloppet i källaren som luktade ligger nära där luft sugs in
Dock skumt att det luktar i källaren och inte hemma
Slutet gott

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.