Vatten & Avlopp
cpalm: PEM-slang är billigt och finns på välsorterade byggvaruhus. Måste dock erkänna att jag utifrån din beskrivning inte ser framför mig hur du skall använda slangen. Edit: Nu kom det lite bilder som gör saken tydligare. Ja, PEM-slang blir nog bra.
OmpaOmpaa: Nej det är helt sant. När jag såg att det rörde sig så försökte jag hålla emot istället, men i slutändan var jag tvungen att värma ändå.
Torpet123: [citat] Ja, precis. Det är som diarré ur kranen :O Nä, jag kom fram till att det kommer från avloppet.
cpalm: [citat] I mina Bäst-ventiler sitter det ingen bricka, så det är uppenbarligen inte alla ventiler som har en sådan.
Jens75: Väcker liv i denna tråd igen. Upptäckte just att denna packning var felande även i min diskmaskin (Miele G 1232 SCU) som läcker vatten vid cirkulationspumpen. Fotade medans jag monterade isär allting men missade en packning. Packningen är markerat "C" på en av bilderna. Kan någon kunnig person förklara för mig var denna skall sitta och år vilket håll :) Bör/skall man smörja upp
Alfredo: [citat] Jag tycker detta låter extremt överdrivet, speciellt om du är noga med att inte spola ner dumheter. Rengöra vattenlåsen kanske vart femte år eller så är nog mer vad jag gör och anser normalt. Kanske slarvigt men har alltid fungerat för mig.
bassetasse: Uppdatering: Hade en VVS'are här. Problemet var slitage helt enkelt så börja byta ut/köpa reservdelar var lönlöst, och som han uttryckte det "nyare kranar måste bytas ut oftare" (typ en volvo 240 står sig en livstid jmf med dagens moderna bilar. Dålig jämförelse, I know! Men dock en liknelse....) Min kran i fråga hade 12 år på nacken. PS. Vill tillägga VVS:aren var en god vän och
Krilleman: Jag håller med, börja med att byta krankäglan först! Demontera och kika vilken kägla du behöver. Misstänker att det kan eventuellt vara denna käglan eventuellt. Bara stänga av vattnet demontera och kika! [bild]
Rickard.: Jag hade ingen ton och ursäktar om min mening var dåligt formulerad, det var bara menat som om du var intresserad nog att spendera tiden och inte något annat. Jag har lagt in bilder och citat från PBL och BBR som beskriver det och dom har inget med min uppfattning eller tro att göra. Utifrån det är det fritt fram att bilda sin egen uppfattning. Citatet från Plan- och bygglagen är inlägg
Anonymiserad 238506: [citat] https://www.vvsochbad.se/fm-mattsson-kranoverdel-15-kv-metallratt-489014 Eller sån kanske [bild]
Malmen1: Hur gör man bäst? Har grävt fram till huset nu och ner under murstenen. Jag kommer inte åt "marken" inifrån och planen var att bara borra hål i badrumsgolvet för PEM slangen och elkabeln från pumpen. Sedan gräva in under huset och upp mot golvet. Problemet är ju att jag inte kommer kunna återfylla inifrån så det blir väl en grop där slangen går upp. Spelar ingen roll kanske? Sedan
ådal: Det var så lite så, lycka till med installationen!
BSOD: Nej, tror inte det är relaterade fel. En enkel justering bara. Låter som att det är läge för sig att ta ett vattenprover och skicka iväg. Ja det brukar gå att få bort det mesta ur vatten, men man måste analysera det först, så de vet vad som är problemet.
becakn: [citat] Jo det ser faktiskt ut som den skulle gå. Sjukt att jag inte hittade den tidigare, jag provar att beställa en sådan. Tack för hjälpen :)
Claes Sörmland: Det är tydligen PVC-rör av HTA-typ modell Gustavsberg. Limmade PVC-rör, säkert inget fel på dem. PVC-rör från 80-talet var riktiga högkvalitetsrör. (Till skillnad mot äggskalsrören från 70-talet.)
Johhhan: Det kanske är långsökt, men med tanke på att en reglerinsats inte är gratis så kan du ju först kolla så det inte sitter något skräp vid varmvattnets tillopp som virvlar till flödet. Du kan ta ut insatsen, rengöra den och prova igen.
TypRätt: Kan väl vara värt att tillägga att den röda tanken kallas expansionskärl.
Jhvassen: Hej. Jag har ett filtrena J-filter sedan ca 5 år. Vad jag förstår så är det i princip samma filter som Göingefilter. Har stora problem med järn och det kräver att filtrets backspolning fungerar. På senare tid har jag fått problem med att Tryckströmbrytaren får ”frispel” vid just backspolning och börjar slå till och från hela tiden (den gör det konstant tills man avbryter
ådal: Ända nackdelen med mitt förslag är ifall det inte finns tillräckligt med rör efter väggfästet, men det är svårt att veta innan man har måttat. Eller om man flyttar väggfästet, men det tar väl lite tid det också.
janwide: Ser att vi har tre olika anslutningar. Två i överkant och en från sidan innan vattenlåset. Undrar hur de är tänkta att användas.
ådal: Så du vill få ihop dem 2 muttrarna på bilderna? Vad står det på muttern i översta bilden? Vatette 12? Man ska aldrig blanda olika fabrikat när det kommer till klämringskopplingar! Om det nu står Vatette 12 på din mutter ska du köpa en klämringskoppling vatette 12x10 och endast använda kroppen i klämringskopplingen, så kommer det gå ihop fint!
jonaserik: Stambyten innebär till 100 % att diskbänksväggen rivs ner till viss del och köket åker nog det med, grannen vägg i vägg i nästa LGH brukar vara spegelvända mot varandra och gemensamma rör i väggen. Lika med bad/toa , där åker i princip allt ut och blir nytt. Med påföljd att hyran åket upp en del. Det med att förbereda för nästa byte är inte medgörligt då det finns en del
Dracula: Flera på forumet skriver om rutten lukt. Ibland generellt men även från varmvattenberderare. I detta fall handlar det om rutten lukt som kommer stundvis i ett fritidshus byggt på mitten av 80-talet. Huset står på betongplintar en bit upp från mark. Lukten har uppstått först under 2021, och VV-beredaren är bytt för kanske 8-10 år sedan. Lukten har nu troligen lokaliserats till ett