Vatten & Avlopp
Kane: Närmaste vattenverk kanske? Annars finns det analysföretag man skickar ett prov till.
Robban11: [citat] Ja tack! Den måste det vara. Det finns ett luft-luft vvx i varje bostad. Tack!
PNO: U-formade kabelskydd typ KS finns upp till (minst) 68mm. https://www.ahlsell.se/10/el-1/elnatsmateriel/06-kabelskyddsmateriel/kabelskydd-pa-stolpe-och-vagg-1/kabelskydd/0632630/ Lägg ett sådant över slangen där den är exponerad och skruva fast med klammer KL68 direkt i berget.
lassekasse: Måste man naja eller ha plastplåt? Är syftet att pressa isoleringen mot kopparn så det inte blir luftspalt mellan?
ådal: I värsta fall går det att byta ut excenterkopplingarna mot ett par matt svart, så ser det lite bättre ut i alla fall.. https://www.duschbyggarna.se/produkter/excenterkoppling-12067
BSOD: Du behöver mäta betongröret om du ska få svar på en produkt som passar. Men ja, det finns. Renslucka kan vara bra att ha, men den behöver inte vara precis vid övergången, kan vara ett antal meter före eller efter skarven också, bara man kommer åt att spola/rensband. Vi har plaströr fram till en brunn på tomten, efter brunnen är det gamla betongrör. Det bygger alltid på i brunnen
samlarpådetmesta: [citat] Fungerar tyvär inte här. Sambon gör den manövern vid den vanliga städningen, men jag behöver ändå rensa ett par ggr/år.
Matthiazw: Har nyligen (ca 1 år) flyttat till ett hus med enskilt avlopp, 3-kammarbrunn med infiltration. Sitter avluftning i taket ovanför entrén. Luktar väldigt ofta avlopp på utsidan runt hela entren. Ibland är det även så att typ halva tomten luktar avlopp. Har även märkt att det luktar mer när man spolar mycket vatten, typ någon duschar. Läst lite här att det kanske kunde vara
PatrikBr: Recover vart klara nu precis och han sög ut lite drygt 1m3, så det är vad vi har och jag skulle säga att det är pga inloppet sitter ganska långt ner. Såg på topas att det nu fanns en lösning för något att ta hand om skiten lokalt, om det är det du menar? :) Såg inte den/ingen sa något när vi beställde detta för ~1,5 år sedan, kanske är någon ny lösning. Men sen har jag
MagHam: [citat] Hmm... Njaee... Har bytt en Nibe Cu varmvattenberedare i fritidshuset av samma skäl som trådstartarens, att den korroderade till läckage. Fast vill nog skylla på att vattnet där från brunnen är extremt mjukt och har ett lågt pH. Men det kan vara så att Nibes starka sida inte är just VVB.
BSOD: Rensband, kemikalier och liknande får bara bort en del smuts. Ta isär och spola rent rören utomhus så blir det riktigt bra. Det tar kanske en kvart på sin höjd. Om huset har en avluftning så ska inte en vakuumventil under diskbänken behövas I normala fall.
Marcussjogren: [citat] [citat] Det var ju du som skrev att påfyllningskranen till värmesystemet öppnas genom att vrida den 90 grader så den står längs med röret. Därför skrev jag att den sitter till vänster om avstängningsventilen. Både avstängnings- och påfyllningsventilen är ventiler med rattar, vilket gjorde att påståendet inte stämde. Eller så framgick det inte riktigt :) Edit: ser också
Norrtull: Går inte att lite på tillverkarna, det är alltid under perfekta förhållanden som mätningar utförs. Sen om jag trummar vidare på Ecobox är själva intrimmade förenat med kostnader och i värsta fall även driftstörningar på användare. Som tidigare skrivet är vårt område hem till kanske 10st Ecobox, vet bara om 1 hushåll som nyligen installerat, det är fortfarande inte okay
jonaserik: Inget fel i det. normalt i en FLVP så finns allt i den, shunt /växelventil för VV , nu finns det inte det i det som TS vill ha kanske, TS vill nog en bra temp på VV och då måste det kanske bli stryningar av flödet på utsidan om denna. Finns i VP som synes på ex 2 och fungerar säkert , även då kan det bli knäppningar i rören när växel slår om lite snabbt. och det är väldigt
Persyl: Köpt ett torp som har en pump/hydropress av modell 731-110 Meec Tools för att pumpa upp vatten från vår grävda brunn. Har tömt hela systemet för vinterkylan och då står manometern på ca 3,5 bars tryck. Manometern kan visa max upp till 6 bar. När jag fyllde på systemet med vatten och provade pumpen så slog inte pumpen av sig förrän trycket gick upp till max på manometern, alltså
Ackeobd: [citat] Saken är den att jag kikat på lite gamla ritningar och om jag ska bila upp allt och byta alla rör så kommer jag vara tvungen att slita bort all golv som är lagt i ett rum samt en hall. Relativt nyrenoverat med klinkers m.m. så vill gärna inte bila upp hela källarn utan tänkte bara bila upp golvet i den "nya" tvättstugan och koppla på mig på golvbrunnen som redan finns där.
Norrtull: Då kan jag motivera mitt reserkraftsagg för min fru :crysmile: Men det ska väl inte vara det farligaste, har haft något kort avbrott under förra året men annars har allt varit stabilt. Då får det bli fågelholk då (y)
Marre111: [citat] Nu har pumpen stängt av sig efter nästan exakt 30 dagar fungerat bra. Det vibrerar mycket i våra vattenrör. De droppar även från duschen ibland när vattnet fungerar som det skall. Alltså de droppar bara från rören när de vibrerar i rören och låter. Så de är ingen vanlig läcka. Eftersom det fungerat bra i 30 dagar så kanske det är lika bra att låta det vara tills det
A-Man_08: [citat] Om det måste bilas räkna med 100k
Debjo87: Hej. Har en kökskran som droppar. Har bytt själva ”munstycket” fram men droppar ändå. Drog bort hela ”armen” och i andra sidan röret satt den ni ser på bilden. Kan den ha med saken att göra? Eller bara byta precis allt? Och om ni tror det, vad heter det?
Håbbe01: [citat] Funar även ed hydropress på minst 50L säger tillverkaren
Håbbe01: Kabel till djuppump ser ut så här 3-led: grön/gul, blå, brun 4-led: grön/gul, brun, svart, grå Ex. Draka Gummikabel TML-ROUND
Huddingebo: De är centrifugalgjutna och har i regel tämligen jämn godstjocklek. Mest sannolikt har godstjockleken minskat under åren så som det brukar.
koaala: Vad kostar en pumpautomatsbyte? Våran pump gick sönder och jag var tvungen att ringa till vvs installatören. Vi har egen grävd brunn och de bytte en zilmet mot en Altech PPT 1100. De var två gubbar och var här totalt 4 timmar. Åkväg enkel ca 20 minuter. Någon som har en aning. Får väl veta snart endå, men har dåligt med tålamod :)
Demmpa: Själva ramen skulle ha suttit kvar i väggen. Det kan vara så att den var dåligt ditsatta från början. Ta och ta loss luckan från ramen, sätt sedan fast ramen i väggen, ta å försök att fästa ramen med några skruvar. Montera dit luckan i ramen.
mikaelbe: Pratade med kommunen och de tror det kan vara backventilen i vattenmätaren, så de sa att de skulle titta på det.
multix: Jag skulle definitivt ha köpt fyra färgburkar med signalrött, blått, gult och grönt, sedan hade jag målat ett rör i varje färg, bara på isoleringen. Efter det råder det inte lägre något tvivel om att husägaren älskar väl synliga, väl isolerade utanpåliggande rör. Kanske efter att ha isolerat lite till. Väggen ska vara vit eller grå - behöver målas. Helt ärligt, lite som med