Byggahus.se
Jag har byggt en pool och ska ha pool pump å filter inomhus i min källare. Jag har hålstens vägg och hål kommer göras under marknivå. Har ni råd och tips på hur genomföringen ska ske? Går det bra att bara borra och dra slangen igenom eller bör man ha någon speciell genomföring? Hur fixar man med tätningen?

Det är 2 stycken 50mm PEM slang som ska in i huset.

C
Skall du ner på frostfritt djup, eller är det bara en bit under mark?

Bara borra och trä igenom slangen. Fyll igen med betong och kleta på kallasfalt runt om som extra tätning.

Jag har gjort likadant, min källare är dock i sutteräng.

För håltagningen tog jag in en firma, det tog inte många minuter för killen att göra hålen.
Ca 2000kr tror jag det landade på för 3st 60mm hål - vatten in/ut samt elkabel.

Men eftersom jag i princip är i marknivå i källaren, och har borrat i en vinkel neråt, så har jag inte tänkt särskilt mycket på tätning.
Att fylla med betong låter vettigt. Det kanske är värt att göra hålet något större för att lättare kunna fylla ut runtomkring.

Källare med genomföringshål och rörledningar, borrutrustning och elkablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhål för installation av vatten och elkabel i källarens sutterängvägg, synlig betong och jord.
Skapa konto

Det går att hyra en handhållen kärnborr också, kostar runt en 500-hundring, och är inte svårt alls.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Om det är hålstenstegel eller leca så är det bara att köra lite lugnt med skruvdragare/borrmaskin och dosfräs som man inte är rädd om.
Håltagare ringer man när det är betong

richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Det går att hyra en handhållen kärnborr också, kostar runt en 500-hundring, och är inte svårt alls.
Så har jag gjort för ventilation i bjälklaget, visserligen rätt ner men gick fint om man styrde med foten i början :)

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Handhållen funkar oftast upp till 100mm, hyrfirman hade inte 125 inne så senast blev det 130 så då fick det bli ett enkelt stöd! (Max 80mm enligt maskinen...)

• En handhållen borr med en stor borrkrans stödd mot plankor vid ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Intressant info!

Det kommer vara drygt 50cm under mark. Så ni skulle säga att det är helt okej att bara dra röret som det är igenom väggen? Inte så att man måste först lägga in ett större rör som man sedan drar röret i eller så?

Om det är okej att bara dra röret igenom väggen så finns det på tub sådan där tjärmassa man kan täta med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.