Hej!
Jag har precis lagt ner rör mellan huset och garaget.
Där är två rör för tappvatten, två rör för golvvärme samt två rör för pooluppvärmning (läs badtunna/jacuzzi).
Förlagt är alltså 6st 20mm mlc rir med isolering.
Jag gjorde det enkelt för mig och körde samma dimension på samtliga rör. Längden är inte mer än 12m och jag fick tag på en 75m rulle så det räckte precis och 20mm räcker mer än väl till mina effektbehov.

Garaget får gjuten sula med klinkers och siporex-väggar med tunnputs. Alltså inget organiskt material i närheten av vatten och rör så även om det skulle ske en läcka i framtiden så kommer inget att ta skada men jag vill ändå göra det så bra som möjligt.
Det kommer finnas ett badrum med vask, toalett och dusch samt en utkastare, dessa är de enda förbrukarna av tappvattnet.
Vattenburen golvvärme förlagd med 16mm slang i tre slingor (total yta på under 24kvm).
Badtunna/Jacuzzi med en total volym på under 3000liter. Denna kommer värmas via vår Luft/vatten-pump och en poolvärmeväxlare.

Jag är osäker på hur jag ska gruppera rören där de kommer upp ur betonggolvet då jag inte riktigt vet hur rören ska kopplas (Ska gjuta golvet på måndag-tisdag). Ringde VVS-firman som jag anlitat men fick inte tag på dom så här kommer lite frågor, hade varit väldigt tacksam för svar:

* Får jag lov att blanda tappvatten och uppvärming i samma fördelarskåp?
* Måste jag har fördelarskåp till alla rören eller kan jag strunta i det till pool-uppvärmningen?
* Om ett skyddsrör skulle vara för kort, får det lov att skarvas eller måste det komma oskarvat hela vägen från sulan och hela väggen upp i förskruvningen i skåpet?
* Någon som har förslag på ett vettigt upplägg om man nu måste ha 2-3 fördelarskåp?
* Om man får lov att köra med ett kombinerat fördelarskåp, finns det någon som har ett förslag på vilket fördelarskåp man ska köpa? det tillgängliga utrymmet till fördelarskåp är max 60cm brett, 200cm högt och 20-25cm djupt.

Tack på förhand!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.