Hej
Jag bor i en 40-tals villa där en oljepanna bytts ut mot fjärrvärmeväxlare.
Nu är det så att vid renovering på översta våningen stöter jag på två rör som jag vill ta bort för att få plats med garderob.
Båda rören går ner till källaren och till rummet där oljepannan stod (där fjärrvärmeväxlare nu finns). Det ena röret är avkapat så jag antar att det röret var vattenintaget till mina vattenradiatorer. Det andra röret är inte avkapat ochgår i källaren med till golvbrunnen. Följer jag röret upp till vinden så går det in i en stor expansionstank och sedan någon sorts avluftning i en rörböj utanpå taket.

vågar man säga i röret och vad ska jag göra för åtgärder innan jag gör det? Ska jag försöka öppna expansionstanken på vinden? Det finns redan en ny tank (röd) nere vid fjärr-vv.

• Hål i en vit vägg med synliga rör och skadad stenstruktur, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med synliga rör på väggen, skadad puts och ett fönster med frostat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Seabear skrev:
Hej
Jag bor i en 40-tals villa där en oljepanna bytts ut mot fjärrvärmeväxlare.
Nu är det så att vid renovering på översta våningen stöter jag på två rör som jag vill ta bort för att få plats med garderob.
Båda rören går ner till källaren och till rummet där oljepannan stod (där fjärrvärmeväxlare nu finns). Det ena röret är avkapat så jag antar att det röret var vattenintaget till mina vattenradiatorer. Det andra röret är inte avkapat ochgår i källaren med till golvbrunnen. Följer jag röret upp till vinden så går det in i en stor expansionstank och sedan någon sorts avluftning i en rörböj utanpå taket.

vågar man säga i röret och vad ska jag göra för åtgärder innan jag gör det? Ska jag försöka öppna expansionstanken på vinden? Det finns redan en ny tank (röd) nere vid fjärr-vv.
Det är mer troligt att det grövre röret går till ett expansionskärl som är/var placerad på vinden och ett klenare rör som kallas för "skvallerrör" leder från överdel på exp-kärlet ner till pannrummets avlopp så man kan se när kärlet är fullt vid påfyllning.
Det är inte inkopplat och används inte idag, då fjärrvärmecentralen har ett slutet exp-kärl inbyggt.

L Leif i Skåne skrev:
Det är mer troligt att det grövre röret går till ett expansionskärl som är/var placerad på vinden och ett klenare rör som kallas för "skvallerrör" leder från överdel på exp-kärlet ner till pannrummets avlopp så man kan se när kärlet är fullt vid påfyllning.
Det är inte inkopplat och används inte idag, då fjärrvärmecentralen har ett slutet exp-kärl inbyggt.
ok. Jag är åter hemma nu och ska upp och kolla på vinden imorgon. Hur vet jag att exp-kärlet är tomt. Brukar det finnas någon tappkran eller titthål etc? Annars får jag nog klippa mig inåt kärlet för att få reda på de. Vill ju inte ha någon gammal sörja som rinner ut när jag väl kapar röret sen tänker ja.

Det är tömt!
Mitt sitter kvar på vinden precis under nocken, det har oftast ett rör rakt upp ut genom taket.
Titta över ditt tak på utsidan och se om där kommer ut ett böjt rör 3 cm i diameter, här kommer vatten och ånga ut om gamla pannan hade kokat.
Mina rör är kapade på ett ställe där det inte syns.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Det är tömt!
Mitt sitter kvar på vinden precis under nocken, det har oftast ett rör rakt upp ut genom taket.
Titta över ditt tak på utsidan och se om där kommer ut ett böjt rör 3 cm i diameter, här kommer vatten och ånga ut om gamla pannan hade kokat.
Mina rör är kapade på ett ställe där det inte syns.
tack Leif. Jag var uppe på vinden och följe rören och kan bekräfta detsamma skrev. Nu är rören kapade och ingen vätska alls fanns kvar i rören. Bara att fortsätta med nästa moment :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.