Hej!

har två avloppsrör som jag vill proppa på ett lite mer ordentligt sätt än som nu (plast nedtryckt) se bild.

Har ni några förslag? Jag har sökt på gjutjärnsproppar men det verkar inte så vanligt.

• Gamla avloppsrör i betong med en öppen del och en tillsluten med plastpåse, intill en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Börja med att kapa avloppen så ca 20mm rakt 110mm rör sticker upp ur muffen enligt strecken på min bild.

Kapa så rakt du kan, desto rakare, desto bättre! Det är den största utmaningen, för ibland är gjutjärnsrör superhårt, och framför allt i befintliga delar. Precis som i din förminskning på det vänstra avloppet i bilden.

Kapa innan du handlar prylarna!

Efter kapning så köper du:
2st: Ultrajet-koppling 110
2st: Gjutgärnspropp 110

Applicera ultrajet & propp. Dra åt skruven, insexnyckel duger gott för detta, och sedan är du klar!

Tex:
https://www.vvsobygg.se/ultrajet-koppling-67165.html
https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...avlopp/gjutjarnsdelar/ma-rordelar-144825.html

Bild på två gjutjärnsavloppsrör med markerade kapningslinjer, ett förminskat vänstra avlopp och plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
coolvik
  • Laddar…
Kapa gör man enklast med tigersåg eller vinkelkap?

Krilleman
Många börjar med vinkelslip i framkant har jag sett, men i bakkant är det tigersåg som gäller. En röris hade antagligen kapat med tigersåg och ett dyrt blad på den. Men det hänger på kvaliteten på materialet, ibland är det lättast att kapa med ett helt vanligt metallblad.

Det verkar vara för trångt för rörmokarens specialverktyg, kjedjekniv.

Använder du vinkelslip så var oerhört observant på brandfaran.
Förbered dig på vad du skall göra vid brand innan du kapar!

brandskydd-housegard-stora-villapaketet__f5954b2c-80f6-45e0-8cc1-7a4725f03e76.jpg

0117741_gardena-18602-20-vaggslangbox-rollup-s-15m_550.jpeg

• Gilla
coolvik
  • Laddar…
Tack! Tar och provar med tigersågen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.