Hej,
jag tog i god tid i höstas bort alla plastdelar som satt på utomhuskranen för vattenslangsbruk, men ändå är en av kranarna icke fungerande. Vet inte om något har fryst sönder?
Felet är att när man vrider om kranen så kommer inget vatten. Själva kranen sitter på väggen och det finns inga tecken någonstans på att något rör läcker eller så.
Bifogar bild på kranen och jag undrar om jag ska skruva bort hela plattan och kolla eller om jag ska skruva bort krandelen eller om ni har andra förslag.
"syster-kranen" på andra väggen funkar. Samma rör går till kökskranarna, som funkar.
Tack på förhand.
jag tog i god tid i höstas bort alla plastdelar som satt på utomhuskranen för vattenslangsbruk, men ändå är en av kranarna icke fungerande. Vet inte om något har fryst sönder?
Felet är att när man vrider om kranen så kommer inget vatten. Själva kranen sitter på väggen och det finns inga tecken någonstans på att något rör läcker eller så.
Bifogar bild på kranen och jag undrar om jag ska skruva bort hela plattan och kolla eller om jag ska skruva bort krandelen eller om ni har andra förslag.
"syster-kranen" på andra väggen funkar. Samma rör går till kökskranarna, som funkar.
Tack på förhand.
Du har ett nyckeltag på krandelen.Stäng av vattnet och skruva loss. Lång pinne på insidan som leder till en kägla. Förmodligen har den kärvat fast. Det hade den gjort på min. Jag hade en gammal FM-Mattsson vattenutkast, som jag aldrig förstod hur krankäglan satt fast i. Därför byttes vattenutkastet till ett nytt. Moderna vattenutkast (Mattsson) har en vanlig kägla som finns i normala 2-greppsblandare.
Här är en sprängskiss på Mora:s vattenutkastare. Det är inte samma modell som du har, men din modell fungerar nog på samma sätt.
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36289.pdf
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36289.pdf
tack, jag ska kolla. Är det bara att dra ut den långa pinnen eller kan vattnet börja spruta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du måste stänga av vattnet före utkastaren om du inte vill duscha.
Protte
Protte
Jag förstod det. Jag har stängt av vattnet (ej huvudkran utan kranen utomhus). När jag sedan skruvar bort kranhållaren finns det ett metallrör inuti som man kan dra fram och åter. Är det detta som är paj? Jag har rört detta rör fram och åter. Inget händer, ingen vattenkaskad.
I den inre änden av detta rör skall det sitta en ventilkägla/packning, av samma typ som sitter i vanliga "tvågrepsblandare". Om den inte hängt med när du drog ur röret, så går det att demontera den den av utkastare som sitter på insidan av huset. I den del av utkastaren finns det säte som ventilkäglan skall täta emot.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det brukar sitta backventil i utkastarna som kan ha hängt sig om det fortfarande inte kommer vatten när käglan tagits ut (från utsidan). Troligen måste ventilhuset (inomhus) tas isär om inte ev. milda knackningar utanpå hjälper.
Hm, på insidan sitter det köksbänkar och elände som måste tas bort först. Jag ska se om jag kan hitta någon stans att lossa på insidan, men detta känns över min förmåga. Det viktiga är att det inte läcker vatten under tiden till dess att det fixas. Jag kan ju använda den andra utkastaren sålänge.
Tack för svaren i varje fall.
PS. Det fanns två vita plastkorsliknande prylar som följde med när jag drog i metallröret. DS
Tack för svaren i varje fall.
PS. Det fanns två vita plastkorsliknande prylar som följde med när jag drog i metallröret. DS
Tack för tipset om att knacka på utkastaren - fick igång vår på vårt hus från 1968 där jag gissar att utkastaren inte använts på många år. Bott här sedan januari 2022.imported_Benno skrev:
Klicka här för att svara
