Byggahus.se
Kan någon vänlig själ beskriva hur det bör vara utfört ungefär.

Bob_the_builder
Ett 110mm avloppsrör vertikalt från avloppsstammens "ände" (sett från utgående ledning) upp genom yttertaket. Enkelt va?

Och varför gör man avluftning?

Jag har just köpt sommarstuga. Kommunalt VA ska dras in i höst och jag har insett att jag skulle kunna göra det mesta själv. Jag ska dra helt nytt avlopp i krypgrunden och ut genom en källare och sen i kraftig nedförsbacke utanför huset till trycktank och anslutningspunkt. Behöver jag ha avluftning?

Idag går det bara ett köksavlopp i gjutjärn bara från ett hörn av krypgrunden genom källaren ut till nedförsbacken till en avloppsbrunn.

Har man ingen avluftning så åker vattenlåset i t.ex. toastolen med när man spolar.

Måste avluftningen dras inomhus upp till taket? Jag skulle spara mycket besvär om jag kunde dra den på utsidan.

Måste det vara 110 mm rör? Kan man inte använda mindre? Det är ju bara luft som ska fram.

• Gilla
Vintervägen 10
  • Laddar…
MartinLundgren skrev:
Det luktar från röret så det är en bra idé att placera det högt.
//Martin
Det inser jag, och det ser jag som det största problemet. Men måste röret dras inomhus?

WC kommer att stå precis vid ett hörn dör det redan finns ett hål i krypgrunden. Jag tänker dra avluftning rakt ut och upp efter hörnet på huset.

Det riskerar att bli fult. Så jag tänker få det att gå i stil med stuprören.

Det står ingenting på Uponors sida om hur röret ska se ut eller hur stort det ska vara. Det står bara att röret ska ledas över taket och ha en vacuumventil.

Det står ingenting på Uponors sida om hur röret ska se ut eller hur stort det ska vara. Det står bara att röret ska ledas över taket och ha en vacuumventil.
Kan inte tänka mig att det står att du ska leda det över taket och även ha en vacuumventil Leder du det upp över taket behöver du ingen vacuumventil. 110 mm är normalt till luftare men du klarar dig galant med 75 mm om du har dåligt med plats.
rogge

OK, men kan jag dra det utomhus?

Det är inte ovanligt att man gör på så vis.
rogge

tio pepe frågade:
Vad brukar hända i England när det blir kallt?

Sannolikheten för att du får isproppar är stor.
Faktum är att en viktig orsak till att man rekomenderar 110 mm även för villor är frys risken.

poiu skrev:
tio pepe frågade:

Vad brukar hända i England när det blir kallt?

Sannolikheten för att du får isproppar är stor.
Faktum är att en viktig orsak till att man rekomenderar 110 mm även för villor är frys risken.
Men det är ju bara luft i röret. Eller blir det så mycket kondens?
Nu gäller det en sommarstuga, och vi kommer inte att vara där så mycket på vintern.

torparinna
ThomasB skrev:
Har man ingen avluftning så åker vattenlåset i t.ex. toastolen med när man spolar.
Vad menas med att "vattenlåset" åker med ut...? Jag (min dumma nöt) trodde det bara var en "böj" i toastolen som vattnet "vilade" i... :surprised:

Vårt hus saknar avluftning helt... nydraget både värme,el o avlopp/vatten/ny brunn - nån avluftning ansågs inte behövas...(enligt hantverkaren) nåja, det har vid ett par tillfällen börjat lukta avlopp, men då har jag tagit vattenkannan och hällt lite vid brunnen där tvättmaskinen står samt i duschen, och då har lukten försvunnit. :p

Visst - det har alltså blitt baksug dom gångerna, men jag har inte märkt nåt fel på själva toastolen - "böjen" i toastolen finns kvar ännu... :D

Skämt å sido - är det skadligt på nåt vis att vi inte har nån avluftning i huset? Vad kan gå sönder/hända?

• Gilla
Hampebampe
  • Laddar…
Har man inte avluftning riskerar vattnet i ett eller flera av vattenlåsen att sugas ut då man t.ex. spolar i en toalett eller tömmer en diskho. Dvs det luktar avlopp då vattenlåset inte längre har något vatten som hejdar luften från avloppsledningarna att stiga upp.

Anledningen till att man väljer 110 är just risken för att kondens bildas som kan frysa och plugga röret. I en sommarstuga eller om man bor i mildare klimat räcker det troligen med klenare dimension.

Har man enskilt avlopp är det ännu viktigare med en korrekt utförd avloppsavluftning. Då ska avluftningen definitivt gå upp över tak och den ska inte heller vara försedd med vakuumventil. Konstruktionen med avluftningen upp över tak ger en skorstenseffekt som gör att luften i infiltrationsbäddens/markbäddens/whatever ventilationsrör då rör sig genom bädden, ventilerar trekammarbrunnen och sugs upp över nock där den förhoppningsvis inte stör. På så sätt är det större chans att slippa obehaglig avloppslukt vid trekammarbrunnen och infiltrations/markbädden.

torparinna
Så det "värsta" som kan hända är avloppslukten - det är inga "grejer" nånstans som kan gå sönder eller så?

• Gilla
Slickepott
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.