Godmorgon
Denna oregniga sommar gör ju att poolen inte fylls på i önskvärd takt.
Brunnen räcker inte till heller att fylla poolen utan bara till huset.
Jag har en grävd brunn som man sedan borrat i och tryckt ner foderröret i.
Således rinner det ner ytvatten från den grävda brunnen i foderröret i den borrade brunnen på våren.
Så jag tänkte stoppa in en dränkbar pump i den grävda för att fylla poolen och slippa ytvattnet i den borrade brunnen.

1. Vilken dränkbar pump ska jag köpa? Jag provar en Biltemapump.
2. Finns det risk för strömproblem med en dränkbar pump.
3. Jag ska trycka vattnet 5meter i höjd, fungerar det med vanlig Gardenaslang, eller måste jag ha grövre slang.?
4. Vad hänger jag pumpen i, slangen, eller hur gör man?
5. Kommer den grävda brunnen någonsin frysa så pumpen går sönder, jag kommer bara köra på våren sommaren?
 
R
Först och främst ska du se till att det inte kan rinna ner i foderröret , kan var svårt med slang och pump monterad , finns gummimuffar att montera på topp , fråga en borrare
1 Det med en dränkbar pump ,kan du ta vad som helst , med nivåbrytare ( inte vippa ) en billig räcker
2 Inga problem
3 Går hur bra som helst
4 Pumpen kan hängas i slangen ,är normalt med 5 cm från botten , kan stå på botten med ,blir lite skit i den då
5 Angående frysning , beror på hur djup den är , normalt har en grävd brunn ett djup på ca min 2 meter
och i sämsta fall vattennivå 1 meter och en sådan fryser inte
Det går att ta upp pumpen till vintern
 
  • Gilla
Roger Stork
  • Laddar…
Hittade 2 flång nya Bruksbo, en 250W och en 400W hemma i boden......... (Ja jag har mycket saker......).
Var och köpte slang så nu ska jag prova.
 
Det fungerade skitdåligt, så jag köpte en bensindriven vattenpump på Biltema.
Kan säga att det fungerat kalas sen 2018, den grävda brunnen levererar 2 kubik varannan dag om det behövs :-)
Jag är nöjd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.