Skapade ett konto på denna sidan för jag hoppas kunna få hjälp och några svar på en fundering jag har.

Har ett hus byggt 1991 med 3-kammarbrunn på tomten och infiltrationsanläggningen gemensamt med några grannar på annan plats än min tomt.

Har idag en parkering nära vägen och skulle vilja utöka den bredvid garaget enligt det röda utmarkerade området på bifogad bild. Brunnslocken är av betong och inringade på bilderna.

Har sett att det finns andra typer av lock som ska klara tyngd från bilar, är det något man borde satsa på om man ska göra parkering där?

Bilar parkeras väldigt nära brunnslocken på vissa ställen idag utan problem (där det är grus på bilden körs/står det bilar)

Men funderar ändå om det är möjligt göra en parkering där brunnslocken och klarar en 3-kammarbrunn vikten från en bil?

Är jag otydlig eller något ni undrar över för att svara på min fråga är det bara ställa den

• Planerad utvidgning av parkering markerad med rött, betongbrunnslock synliga vid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grus och gräsmatta samt två betongbrunnslock markerade med rött.
    Skapa konto
  • En gräsmatta framför ett rött hus med betongbrunnslock markerat med rött på planerad parkeringsplats.
    Skapa konto
Någon som vet vart man kan vända sig för att få svar frågan ovan, tänker mig någon typ av företag som kan hjälpa till eller om jag har ställt frågan i fel forumsdel?

Leta runt bland som säljer och installerar i det område du bor.
Är bara att söka på trekammarbrunn och område.

A AndersS skrev:
Leta runt bland som säljer och installerar i det område du bor.
Är bara att söka på trekammarbrunn och område.
Självklart kan jag göra det, men det är sista utvägen. Hade hoppats på någon här har varit i samma situation och hade några synpunkter eller svar

Spontant skulle jag säg att man inte vill lägga vikt på själva ringarna eftersom de kan spricka mellan dem.
Så om du kan lägga ett lock på och sen något som tar upp kraften men inte lägger vikten på ringen så ska det säkert fungera.
Är du inte rädd för att åtgärda en sån läcka så är det bara att testa.
Men tänk även på att marken kan vara direkt olämplig visa tider på året att stå på.. då är den ännu mer olämplig i ditt fall.. såvidare du inte tänkte hårdgöra

A Alexn72 skrev:
Spontant skulle jag säg att man inte vill lägga vikt på själva ringarna eftersom de kan spricka mellan dem.
Så om du kan lägga ett lock på och sen något som tar upp kraften men inte lägger vikten på ringen så ska det säkert fungera.
Är du inte rädd för att åtgärda en sån läcka så är det bara att testa.
Men tänk även på att marken kan vara direkt olämplig visa tider på året att stå på.. då är den ännu mer olämplig i ditt fall.. såvidare du inte tänkte hårdgöra

Jag tänker också att betonglocket/ringen ej tål vikt. Men det finns ju lock anpassade för hög vikt att köpa, frågan är om det räcker med ett sånt eller om något längre ner tar skada av bilens vikt.

Har också tänkt tanken kring någon förstärkning på platsen, men får ju inte vara något som blir krångligt ta bort om någon form av arbete skulle krävas på brunnarna.

Självklart blir det åtgärd av marken isåfall i form av grus eller liknande, kommer ej parkera på gräset

A Akerfeldt skrev:
Självklart kan jag göra det, men det är sista utvägen. Hade hoppats på någon här har varit i samma situation och hade några synpunkter eller svar
Varför, speca vad du önskar att be om pris på en lösning inkl. garantier på körbarhet.

A AndersS skrev:
Varför, speca vad du önskar att be om pris på en lösning inkl. garantier på körbarhet.
Handlar bara om onödiga pengar, hade flera sagt att det inte är något problem, att de har en liknande lösning hemma hos sig hade jag bara lånat en liten grävare och sen beställt ett lass med grus och lagt ut, billigt och bra. Men eftersom ingen hittills kunnat verifiera att det fungerar så är väl nästa steg det ändå tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.