Håller på med min ejektorpump Grundfos CR5-11DW. Den är inte alls gammal men verkar funka sådär. Så idag tog jag upp slangar med ejektor mm och bytte ejektorn till en nyare samt bytte backventil med filter. Nu vill fanskapet inte bygga tryck. Jag har luftat och luftat och luftat och luftat och luftat men det hjälper inte. Vete fan vad jag ska göra med skiten.
Så nu har funderingar på djupbrunnspump, kanske 1-fas istället för 3-fas. Men vilken pump ska man ha? Från brunnshålet till ejektor har jag ca 58m slang och sedan från ejektorn så det en 11m lång slang. Tror brunnen är på 90m, kan vara eventuellt 75m djup enligt förra ägaren. Finns ingen info om denna brunn. Innan vi körde tillbaka slangar och ejektor mm så var det ca 2m ner till vattnet från borrhålet. Tänkte mig ca 4.5-5 bar i tryck.

Nehepp. Inget svar. Få se om jag har löst det själv. Om man sätter pumpen på ca 65-70m djup och jag vill ha ca 4.5bar i tryck. Blir det då ca 110-120m i sughöjd som pumpen ska klara? Sen såg jag någonstans att man ska plussa ihop det man tömmer ut från kranar mm samtidigt för att få liter/minut. Dusch/diskho/tvätt/diskmaskin 12l/m, tvättställ/WC 6l/m mm. Är ju inte så ofta som man duschar som tvättmaskin tar vatten och diskmaskin tar vatten mm. Hade förut ca 10l/min och det var alldeles för lite men funkade, så kanske 25l/min eller kanske 50l/m. Då får jag fram dessa pumpar på Rinkaby Rör: SQE 1-95, SQE 2-100, SP1-21 och SP2-23. Vilken ska man välja?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.