Hej!

Vem har en bra lösning för att mäta vattennivån i en grävd brunn ?
Det är inga problem (ännu bättre) om det är en helt gör-det-själv-lösning.
Jag funderar på att använda ultraljud men andra tekniker är okej också.
Brunn ligger +/- 12 meter framför huset och jag föredrar WiFi istället att gräva ner en kabel.
(naturligtvis är planen också att koppla den till home assistant)

//Tonny

Ultraljud är en helt ok lösning men kan vara problematisk beroende på hur brunnen ser ut, har varit med om att reflexerna stör mätningen.

Ett annat alternativ som jag också testat är tryck-sensor nerskickad i botten på brunnen så att man mäter vattenpelaren. Då kan man enkelt räkna ut vattenvolymen också. :-)

Alternativ nummer tre som jag provat är att ha trådar nerskickade i vattnet på olika djup och koppla dessa via en strömbegränsad spänningskälla. Kräver dock lite mer mekaniskt arbete men funkar också bra. Förslagsvis så ska trådarna vara plätterade för dom tenderar till att oxidera ganska så snabbt...

Flottör är oftast uteslutet på grund av djupet på brunnen. 1meter djup, ok funkar, men djupare än det så blir det bara komplicerat...

Jag är osäker på vilket som drar minst ström men det kan nog kvitta om du kör en mikrokontroller med strömsparläge, typ en ESP32 med wifi.

V verhoef skrev:
Hej!

Vem har en bra lösning för att mäta vattennivån i en grävd brunn ?
Det är inga problem (ännu bättre) om det är en helt gör-det-själv-lösning.
Jag funderar på att använda ultraljud men andra tekniker är okej också.
Brunn ligger +/- 12 meter framför huset och jag föredrar WiFi istället att gräva ner en kabel.
(naturligtvis är planen också att koppla den till home assistant)

//Tonny
Kolla denna hemsida, https://aqvify.com/

• Gilla
verhoef
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.