Vi funderar på att köpa en sommarstuga i Stockholm skärgård som har en grävd brunn. Brunnen är troligen från början av 80-talet, jag har ingen aning om hur den har underhållits. Vattnet är testat men bedöms som otjänligt med avseende på nitrat, och tjänligt med anmärkning på ett antal andra parametrar t.ex COD, mikroorganismer och hårdhet. Provet är taget i februari, det finns inget jordbruk eller liknande i närheten, endast 2 andra hus. Vi kommer att vara där under sommaren samt under en del helger under resten av året.
Kan man rena vattnet eller måste man borra ny brunn alternativt skaffa en avsaltningsanläggning för havsvattnet för att få användbart vatten?
Testresultatet är bifogat som bilder

Tacksam för all info!
 
  • Tabell med vattenanalysresultat inkluderar olika parametrar såsom E. coli, alkalinitet och nitrater med enheter och metoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanalysresultat som visar värden och procentandelar av olika mineraler och pH-nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M MalinW skrev:
Vi funderar på att köpa en sommarstuga i Stockholm skärgård som har en grävd brunn. Brunnen är troligen från början av 80-talet, jag har ingen aning om hur den har underhållits. Vattnet är testat men bedöms som otjänligt med avseende på nitrat, och tjänligt med anmärkning på ett antal andra parametrar t.ex COD, mikroorganismer och hårdhet. Provet är taget i februari, det finns inget jordbruk eller liknande i närheten, endast 2 andra hus. Vi kommer att vara där under sommaren samt under en del helger under resten av året.
Kan man rena vattnet eller måste man borra ny brunn alternativt skaffa en avsaltningsanläggning för havsvattnet för att få användbart vatten?
Testresultatet är bifogat som bilder

Tacksam för all info!
Nu är jag ingen expert, men förmodligen är svaret att det går. Allt brukar koka ner i en kostnad till sist. Vi ska själva få installerat vattenrening inom nga veckor, det landade på 60kkr. Men då slog vi på med det bästa enl dem. Visst mkt pengar, men trevligt att kunna dricka vatten igen, slippa sönderkörda blandare, maskiner mm, samt att kommande renoveringar kök, tvättstuga etc kommer se fräscha ut även efter 3 månader.
 
B
Du får ställa frågan till ett vattenbehandlingsföretag.

det går att rena avloppsvatten till dricksvatten. Det är bara en kostnadsfråga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.