2 914 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Sjövatten till kran, Jämtland
Ska bygga hus intill en sjö i Jämtland. Då tomten ligger ute i bygden så finns ingen möjlighet till kommunalt vatten, jag har dessutom blivit avråd från grannar att gräva/borra brunn då detta skulle kräva ett mycket djupt hål. Jag planerar därför att dra in vatten från sjön. Jag vet att sjön inte bottenfryser (ca 15-20m från strand), och huset kommer ligga intill sjön (ca 30m). Jag är mycket intresserad av tips både vad gäller hur man gräver slang ut i sjön samt vilken utrustning som behövs (pump, vatten/UV-filter etc) samt övriga råd som är bra att tänka på?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Hej, Har sett att man lägger sänken runt slang så de hamnar på botten. Blir antagligen värmeslinga de första biten tills den når till frostfritt djup.
Änden i slangen i sjön måste det sitta nån silanordning så att man ej får med större föremål.
Sugpump med backventil inomhus
Ta vattenprov o kolla vad du måste filtrera bort. Fördelen med sjö så har den låga värden på järn och möjligtvis kalk. Men en hel del humus i stället. finfilter på inkommande + UV på utgående till hus är ett måste för bakterier. Skulle nog kika på en omvänd osmsos lösning.
Änden i slangen i sjön måste det sitta nån silanordning så att man ej får med större föremål.
Sugpump med backventil inomhus
Ta vattenprov o kolla vad du måste filtrera bort. Fördelen med sjö så har den låga värden på järn och möjligtvis kalk. Men en hel del humus i stället. finfilter på inkommande + UV på utgående till hus är ett måste för bakterier. Skulle nog kika på en omvänd osmsos lösning.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vi ställdes inför ett liknande problem i sommarstugan, dock i södra Sverige. PEM-slang (med sil i sjön) med Frostguard som kopplades in med t-koppling. Termostat kickar in värmeslinga när temperaturen når tillräckligt lågt. Pem-slang grävdes ner på land och är ca 0,5m över sjöbotten för att ej suga in bottensediment. Djup under ytan isfritt (0,5m även där? känner ej till jämtländska förhållanden) I stugan finns hydropress, partikelfilter, UV-filer och kolfilter samt vvb. Denna lösning blev vi rekommenderade efter vattenprov. Från brungrumligt vatten i sjön till kristalklart i kranen. Bättre hjälp får du via en vattenkonsult som kan utreda just era förhållanden efter vattenprov.
Tänkte höra vilken lösning du slutligen valde, @CapKrill ?
Jag har precis samma förhållanden (Jämtland/Offerdal, ~30m till sjökanten) och har i många år haft sommarvatten till uteköket mha. en PEM-slang och enkel Jula-pumpautomat + VVB, men har tröttnat på att behöva ta in allt varje höst, och sen återinstallera varje försommar.
Min sjö har tyvärr lite dyig botten, så jag tar tacksamt emot tips på hur man bäst ordnar med intaget? Till sommarvattnet har jag en 90°-böj i änden på sugslangen med en c:a 50cm slangbit som står vertikalt upp från botten och avslutas med en backventil med silkorg: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tion/pem-kopplingar/botten-backventil-455122/
Det har funkat helt ok (är inne på min andra backventil efter 8år), men det kanske finns bättre sätt?
Jag har precis samma förhållanden (Jämtland/Offerdal, ~30m till sjökanten) och har i många år haft sommarvatten till uteköket mha. en PEM-slang och enkel Jula-pumpautomat + VVB, men har tröttnat på att behöva ta in allt varje höst, och sen återinstallera varje försommar.
Min sjö har tyvärr lite dyig botten, så jag tar tacksamt emot tips på hur man bäst ordnar med intaget? Till sommarvattnet har jag en 90°-böj i änden på sugslangen med en c:a 50cm slangbit som står vertikalt upp från botten och avslutas med en backventil med silkorg: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tion/pem-kopplingar/botten-backventil-455122/
Det har funkat helt ok (är inne på min andra backventil efter 8år), men det kanske finns bättre sätt?
Tjena,
Lite oväntat så blev det inget sjövatten då det visade sig att vi har källvatten som kommer från bergen runtom vilket vi kommer gräva brunn och ta vatten ifrån. Vi hörde oss för med grannarna och det var helt klart den bästa lösningen för oss. lycka till
Lite oväntat så blev det inget sjövatten då det visade sig att vi har källvatten som kommer från bergen runtom vilket vi kommer gräva brunn och ta vatten ifrån. Vi hörde oss för med grannarna och det var helt klart den bästa lösningen för oss. lycka till
Så kan det vara, att ibland blir den bästa lösningen nåt man inte ens föreställde sig från början.
Tack för svar iaf.
Vi har redan en kallkälla på tomten, och det vattnet är helt fantastiskt! Men det är lite för litet tillflöde för att räcka för disk och dusch, så jag kollar vidare efter en stabil och tillförlitlig sjövattenlösning.
Tack för svar iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden