Vatten & Avlopp
Daniel 109: Det låter sannolikt. Återställa kanske, elektrisk golvvärme är inte en vidare ekonomisk lösning.
BSOD: Ja, köra en pump mot system som saknar hydropress/hydrofor är minst sagt riskabelt. Kan man lämna 1 kran öppen, så kanske det kan gå kortare tid i nödfall. Grannens pump gick sönder på ett liknande sätt. Ni får skaffa en ny hydropress och börja mäta er fram till om pumpen gått sönder också nu, eller om det är t.ex. motorskydd eller tryckvakten som trilskas.
myrstack: Att gänga på plats är ett helvete så inget jag rekommenderar att få ihop det hela sedan är likaså ett helvete även med en unionkoppling. unifix stålrörskoppling som sedan övergår till R15 blir rätt enkelt och sedan kan du ordna ett avstick i mitten mellan de två kopplingarna. Ett annat alternativ är de klämringar av plast som man kan använda i en normal koppling för att koppla
EPG: Tack för svaren! Trefasvarianten är nu beställd men jag är tvungen att åka och hämta den i Jönköping dessvärre. 39 700 inklusive moms fick jag ge. Grannarna som också ska få nytt VA beställde sina pumpar genom entreprenören som tog dem från Ahlsell. De betalar 38 700:- exklusive moms så även om det går åt lite diesel plus kostnad för hyra av släpkärra för att åka de 18
ToRy: Hej @Divina Commedia och välkommen till forumet! Nu har det gått en dryg månad sedan ditt senaste inlägg så det är ju fullt möjligt att du redan fått hjälp av andra medlemmar via pm. Men om du inte fått hjälp så tänkte jag försöka bidraga så gott jag kan. Mest handlar det egentligen om upprepningar och förtydliganden om tidigare råd, men även om lite nya råd. - För det
BirgitS: Det finns olika Purus Safe, för plastmatta resp. klinker: https://www.purus.se/sok?tx_solr%5Bq%5D=%C3%B6versv%C3%A4mningsskydd så en bra början är nog att ta reda på vilken du har. På sidorna med produktinformation finns det länk till en monteringsanvisning. Här är en del information om hur det ska göras kring golvbrunnen:
ivan82: Hej, håller på och fixar det sista på avloppet och jag förstår inte vad pipelife menar med installationsanvisning nedan för fördelningsbrunnen. Vilket håll ska jag vända tätningsringen på inkommande och utgående? Hur ska tätningsringarna monteras? Installationsanvisning från pipelife: Stigarröret monteras med bifogad tätningsring efter det att fördelningsrören och
MultiMan: [citat] Tömmer du den på vatten håller den. Det är kvarvarande vatten i slangar, ventiler, pumpar och trumma som fryser, expanderar och spränger sönder.
Lorfoson: Hittade en som passade. Fmm hade för stora yttermått. Mora 8 mm fungerade Tack för hjälpen
freddeifk: Vi har så länge jag minns haft problem med vår hydroforpump, Tar vi vatten för länge ,slår hydroforpumpen ifrån och vi för gå ner i. Källaren ochslå på Strömbrytaren igen , vi har kunnat Lea med detta , Men nu har vi införskaffat ett vattenfilter och händer allt för ofta att pumpen slår ifrån när filtret Backspolas och då blir det ju ej bra. Vår VVS montör ( det var länge
Tommy Petterson: Själv var jag så trött på luftinblandningen i köket att jag satte igen den. Jag skruvade av strålsamlaren och lindade gängtejp runt hålen där luften tas in. Nu spolar kranen tyst. Det går att fylla ett glas saft utan att en tredjedel blir skum. Det går att fylla en flaska snabbt utan att få en kaskad vatten över sig, när hålet inte klarar att svälja både vatten och luft. Det går
Demmpa: Jag tror inte att pannan har någon vakuumventil, däremot så har pannan en säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för radiatorkretsen. Vakuumventilen börjar jobba när trycket i ledningen sjunker ner under 1 bar, då sugs det in luft i vattenröret för att det inte ska kunna sugas in ”dåligt” vatten i tappvarmvattnet.
Demmpa: Handtaget på kranen misstänker jag är väldigt svår att förlänga, lär inte finnas något färdigt. Exakt hur det ser ut är olika mellan olika kranar. Röret för duschmunstycket är troligen enklare att förlänga, troligen är det standardgängor. Exakt dimension fås genom att mäta befintlig gänga.
Stefan1972: min gissning är att blandaren har en inloppssil som är tät vilket toaletten inte har.......
Lilla Lila: Min bästa, men kanske tråkigaste svar, är att ta in en håltagarfirma. Det kommer inte bli bättre, och bli billigare och enklare för dig i slutändan, än att göra det. Och för att hålla ner kostnaderna, så bokar du in en tid, dagtid, med några dagars framförhållning. Ju snabbare du vill ha det gjort, ju dyrare kommer det förmodligen bli.
Lilla Lila: Det är avlopp, vattnet ska vara rinna neråt. Övertänk inte, sikta på att hålla 1cm fall per 1meters rör. 1% fall per meter. Till klamring, försök klamra i närheten utav skarvar. Angående böjar: försök hålla mjuka böjar, och undvik skarpa 90⁰ böjar. Följer du detta, kommer allt funka felfritt :)
PatrikJo: [citat] Det är nog lättare om du tar en bild på rören istället. Jag har ingen aning om vad du försöker visa på den här bilden.
Hauki: Hej. Röris kopplade in en toalett på svärföräldrarnas lantställe. Mellan toa och Grundfos solofit 2 sattes en stos. Se bilder. Nu har jag rensat ett stopp mellan toa och pump (inte kul). Undrar därför om det är rätt att koppla på detta sättet? Pumpen fungerar som den ska och när jag spolade i handfatet så körde pumpen fint. Proppen satt mellan toa och pump. Om detta inte är rätt,
Vector: Vet inte om det är kollat eller skrivet men är det inte gjort något med elen så rotationsrikningen på pumpen är ändrad?
Niklas777: [bild] [bild] Ersätta trycksifon. Har ett fritidshus med egenbrunn och ett pump system i källaren som jag tror börjat göra sitt. Sifonen ser ut att börja rosta sönder + att den tappar konstant trycket då den slår av och på även om vatten inte använts i huset. Vttnet luktar även ruttet ägg. Förslag på åtgärd? Vad ska man satsa på för sifon? Kom gärna förslag på märke
janwide: Behöver byta pump på köldsidan på min NIBE F1225. Vad ska jag ha och var köper jag? Den gamla ser ut som på bilden. [bild]
Peter321: [citat] Köra bort avfallet kan jag absolut göra själv men däremot känner jag mig lite osäker på jobbet som sådant. Har varken erfarenhet av att bila, koppla avloppsrör eller gjuta betong… :cool: Kan man anta att stammen/röret är ok (byggdes 1994) eller tror ni man kan bli tvungen att bila upp och byta den också?
lostinsweden: Grannen frågade om köksblandaren. DM avstängning fungerar inte. Tror den är en fmm 4000 och reservdelar verka finnas. Är det bara att byta delen? Lätt gjort? Köpa ny blandare istället? [bild]
grogge: [citat] Tack BSOD! Nu känner jag mig lite tryggare! Men jag antar att du menar l/min och inte sekunder? ;) även om det blir lite mer motstånd och lite felmarginal på det så känns det som att man kommer över 30 l/min och då tar det ju ca en timme att fylla mina två IBC-tankar. Det är fullt tillräckligt för mig! Frågan kvarstår dock, känner någon till en pump som kan stå på land
fered: [citat] Hej, jag har också samma fråga men länken jag kan inte öppna,skulle du kunna lägga en bild på den eller en my länk? tack
Rörmiss: [citat] Hej Någon som vet en bra markfirma, v götalandet? Gräva upp ända till anslutning, en 30m eller räcker det med själva brunnen? Blir en kostnadsfråga också.
Andreas Lundgren: Hej! Vet någon vilken typ av slang som lämpar sig att dra från en pump i en vattentank under mark till en utkastare? Slangen ska gå från tanken i 110 mm markrör till ett litet trädgårdsskjul. Den kommer inte att vara trycksatt konstant, utan jag startar pumpen från skjulet. (Pumpen är också automatisk och slutar pumpa om där inte är något flöde.) På vintern kommer det inte vara