Vatten & Avlopp
Luddasm: Försök att plocka ur klämringen och gör rent allting. Tryck sedan dit den igen och se om den sluter tätt utan att glappa, gör den inte det så kan du testa med en ny klämring.
Claes Sörmland: [citat] Mest handlar det nog om att spara pengar. Att slippa bygga system för att hantera dagvattnet och att slippa detaljplanera för dessa system. Enklare då att låtsas som att det kommunala samhällsbyggnadsansvaret inte finns och dölja det bakom termen LOD.
Arne999: Kan komplettera med en liten skiss för att förtydliga installatonen. [bild] Kikar man i manualen så ser jag inte någon "röd bock" på min installation men NR 6 visar ju nån pysventil eller nått som jag inte har...så vad är det för pryl tro? [bild]
mamawi: Sen våren 2020, men har den bara till bevattning och annat vatten i trädgården.
Knäppgöken: Ja, jag tänker också att de har kopierat den, en billig kopia. Men ska försöka dela upp den framöver så som din bifogade figur visar så det var riktigt bra att få se. Hade tänkt slänga kranen men nu när jag förstått hur den är tänkt att monteras, och förhoppningsvis demonteras, ska jag försöka med det. Det tar emot att slänga saker. Tack igen!
PellePeps: [citat] Jag hittade också en sådan i vårt hus. Fick ingen information om den när vi flyttade in, men bra att ha koll på underhåll.
insubrf: [citat] Då kommer de göra detta och sen får man se om det går att rädda badrummet (om jag förstår din beskrivning rätt). Vill du veta mer om vad era ungefärliga kostnader kommer att bli så behövs ungefärlig ålder på ytskikt och badrum samt vilket bolag ni har.
SågspånPappspikEternit: Finns två sorters glykol; propylenglykol som är ofarlig och finns i bl a tandkräm, och etylenglykol som är giftig. Hoppas det är den förstnämnda sorten! Det lättaste sättet att få ur glykolen ur tappvattensystemet är att förbruka vatten: spola toaletten, duscha och ha sig.
gluecifer: [citat] Återigen får jag rätta mig själv. Konan satt kvar i muttern
Matte R: Står inför val av filter jag med. Hur gick det? Gick du vidare med någon av dessa leverantörer?
janwide: Om du har utvändig rördragning så funkar den.
Ricksson: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ror-och-rordelar/klamringskoppling/klamringskoppling-vatette-1215-forminskning/p-821291-821298
stugfar: [citat] Se min tråd. Finns gamla prisolrör som är tjockare än 12 mm… Gick att fila ned för mig, och kan tillägga att det inte har läckt sedan dess. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-handfat-blandare-vad-koeper-jag-foer-att-koppla.373027/#post-3696178
ZeroKnowledge: Har aldrig sysslat med VVS förut, så det här blir ett spännande projekt. Har en igensatt stenkista som är rätt så gammal och hopplös. Jag tror att det enklaste och smartaste för mig är att leda om köksavloppet till att gå med i samma avlopp som badrummets BDT-vatten leds ut i. På bilden kan man se badrummets avloppsrör gå rakt ned, och i hålet i krypgrunden mer till höger på
Hackson: [citat] Ok, tack för info. Som du skriver så har jag galvat till vattenmätaren och det vore rimligt att byta det också har jag insett, men det blir tyvärr lite knepigt med familjesituation och praktiska/tidsmässiga aspekter (tre små barn). Får tråkigt nog bli senare.
Marie S: [citat] Vi bestämde tyvärr aldrig något visst djup innan de började borra (och jag var på jobbet när de var där), för flödet kan väl variera ganska mycket oavsett djupet. Var en kommunikationsmiss, jag trodde att de skulle fråga mig om djupet när de fått första indikationen på uppmätt flöde.
Matteandersen: [citat] Låter jävligt bra, känns som en grym investering! Vet du vilken ni har? :D
Kjell-Anders: [citat] Jag skulle heller inte köra inbyggda skarvar med kopparrör, men det kan bli knepigare och man får dra rören synligt inne i badrum och åtkomligt under diskbänk mm.
wildeside: Innan du tar nytt prov så ska du säkerställa att inget ytvatten kan rinna ner och pumpa ur brunnen ordentlig flera gånger.
gros19: Tack för era svar, då är jag med. Vi står inför fullständig renovering av båda badrummen och kök, så då kan vi sannolikt byta ut mycket av stammarna.
Ricksson: Återsugnings skydd inbyggt i blandaren.. Är nog kalk som gör att det droppar nu..
fedder: En sak jag provade var att strypa varmvattnet och märker då att det fortfarande sprutar, men med mindre tryck. Fick intrycket att om backventilen för kallvatten är igensatt så kommer det inget eller väldigt lite där. Men det sprutar ändå rätt ok när jag stänger av varmvattnet helt. Mellan tummen och näspetaren ungefär hälften så mycket tryck som när både vv och kv kranarna är
Bygglas.: Har nu fått delarna och demonterat värmepaketet i denna beredare från 1993. Oturligt nog passade inte värmaren jag beställt då det var ändrade mått jämfört med min. Rensade ut all gegga och bytte anoden. Klippte bort det som var söndervittrat och tätade med silikon och skruvade tillbaka för att få tätt där den nya värmaren skulle suttit. Men kan jag köra utan en värmare
Krilleman: Jag körde med vanlig grovbetong, gick svinbra! Vattnade flera gånger mot befintlig betong innan gjutning. Men var noga med glättningen efteråt om det ska vara "färdig" yta med betongen. Jag fuskade lite med det och det ångrade jag mig länge över. Fast nu är huset sålt. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-987#post-2603311
Krilleman: 87-225 på biltema är det du behöver! 54,90:- Är det en ny diskmaskin du har så brukar denna bussning ligga medpackad i samma påse som bruksanvisningen. Fast i plast istället för metall. Planpackning på insidan så ingen ytterligare gängtätning behövs förutom packningen. [bild]
Fideliox: Fick ett presentkort hos eon när jag blev kund vilket kan användas i deras webshop. https://shop.eon.se/energismart/vattenbesparing Någon som testat snålspolande strålsamlare och munstycken? Är det bara irriterande med det reducerande flödet eller hur är upplevelsen egentligen? Är det lönt?
Kjell-Anders: [citat] Jag kan tänka mig ett grunt dike, ungefär då som jag börjat gräva. Man kör ju ändå inte de sista 30 cm in mot stödmuren. Men det skulle sättas igen och kanten rasa, ditt förslag om att fylla det med grovt grus känns som ett bra sätt att bibehålla rännans funktion.