Jag letar efter platser att montera en servicelucka/fördelarskåp till en minishunt för golvvärme i ett badrum. Helst hade jag velat ha skåpet inne i badrummet, ca 3 meter ifrån duschen. Jag blir lite fundersam när jag läser säkert vatten där det står följande

I rum med tätskikt på vägg ska en prefabricerad konstruktion, till exempel ett fördelarskåp, eller en annan verifierad konstruktion som inte är ansluten mot väggens tätskikt, ha en serviceöppning med vattentät lucka och ram. Ramen ska vara ansluten till väggens tätskikt och anslutningen ska vara provad och godkänd enligt branschstandard
Varför kan jag inte ansluta väggens tätskikt direkt mot skåpets ram, utan att köpa till en Våtzonslucka som kostar 3 gånger mer än hela skåpet. Innuti är ju skåpet tätt.

Är alternativen att skaffa en våtzonslucka eller placera skåpet utanför badrummet?

ingen med mer koll?

pokasd pokasd skrev:
Jag letar efter platser att montera en servicelucka/fördelarskåp till en minishunt för golvvärme i ett badrum. Helst hade jag velat ha skåpet inne i badrummet, ca 3 meter ifrån duschen. Jag blir lite fundersam när jag läser säkert vatten där det står följande

Varför kan jag inte ansluta väggens tätskikt direkt mot skåpets ram, utan att köpa till en Våtzonslucka som kostar 3 gånger mer än hela skåpet. Innuti är ju skåpet tätt.

Är alternativen att skaffa en våtzonslucka eller placera skåpet utanför badrummet?
Kan du inte sätta skåpet på andra sidan väggen istället?

Ingen expert i ämnet här men jag läser det som att du ska ha lucka osv om skåpet inte är anslutet mot tätskiktet. Är skåpet anslutet mot tätskikt behöver du väl inte luckan? Även om det inte är utskrivet.
Ev kan jag ha gjort så iaf.... efter samma frågeställning

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
BirgitS
pokasd pokasd skrev:
Varför kan jag inte ansluta väggens tätskikt direkt mot skåpets ram, utan att köpa till en Våtzonslucka som kostar 3 gånger mer än hela skåpet.
Finns det sådana skåp där det i monteringsanvisningen står hur man ansluter väggens tätskikt till ramen på ett godkänt sätt?
pokasd pokasd skrev:
Innuti är ju skåpet tätt.
Hålen för golvvärmerören?

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det sådana skåp där det i monteringsanvisningen står hur man ansluter väggens tätskikt till ramen på ett godkänt sätt?

Hålen för golvvärmerören?
Kanske inte.. LK skriver "I rum med tätskikt på vägg ska LK Fördelarskåp UNI kompletteras med LK Våtzonslucka PRESEAL som ansluts till väggens tätskikt" så de verkar inte vilja att man ansluter mot ramen utan deras våtzonslucka.

Hålen för golvvärmen tänkte jag tätas med tätningsmuffar likt till fördelarskåp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.