3 048 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Flytta säkerhetsventil
Hej,
har en varmvattenberedare som ståt i fel hörn i förhållande till avloppsbrunnen. Säkerhetsventilen läcker trots byte i vintras när beredaren värms upp. För att leda bort spillvattnet ifrån beredaren är jag tvungen att passera en dörr samt att det blir en sträcka på ca 5m.
Kan jag sätta en ny säkerhetsventil med lägre trycköppning vid avloppsbrunnen på befintliga rör och på detta sätt "tappa" tryckökningen i tanken? Om detta går: På vilket rör ska den då sättas på kall/varmröret??
// kenneth
har en varmvattenberedare som ståt i fel hörn i förhållande till avloppsbrunnen. Säkerhetsventilen läcker trots byte i vintras när beredaren värms upp. För att leda bort spillvattnet ifrån beredaren är jag tvungen att passera en dörr samt att det blir en sträcka på ca 5m.
Kan jag sätta en ny säkerhetsventil med lägre trycköppning vid avloppsbrunnen på befintliga rör och på detta sätt "tappa" tryckökningen i tanken? Om detta går: På vilket rör ska den då sättas på kall/varmröret??
// kenneth
Om den "läcker" vid uppvärmning alt hög förbrukning gör den ju bara sitt jobb! Där av namnet säkerhetsventil! Om ventilen fortfarande läcker vid fullt uppvärmd beredare utan förbrukning är det fel på den alt skit mellan den fjäderbelastade tätningen, kan åtgärdas med några snabba vridningar!
Hur menar du att du ska "tappa" tryckökningen med en lägre säkerhetsventil?! Eller är det jag som är trögtänkt en lördagmorgon :x
Hur menar du att du ska "tappa" tryckökningen med en lägre säkerhetsventil?! Eller är det jag som är trögtänkt en lördagmorgon :x
Gissar att vallenman vill sätta en extra ventil på varmvatten rören så iaf går förbi nära brunnen. Borde ju helt klart funka och då du inte tar bort den riktiga så borde det inte finnas några faror heller.
Bör funka men den ska sitta på varmvattnet det sitter en backventil i systemet så inte det varma vattnet kan tryckas bakvägen till kalla sidan.vallenman skrev:Hej,
// kenneth
OK om jag tänker rätt (dock en lödagkväll med samma alkis-sydrom som lördag morgon = storkonsument!) så borde det ju funka, en extra säkerhetsventil med öppningstryck strax under den på beredaren, inskuren med T på befintligt VV rör ovan golvbrunn. Man kan aldrig ha för många säkerhetsventiler 
Vet att inlägget är gammalt men för nya hemmafixare:V vallenman skrev:Hej,
// kenneth
Ser att någon har pratat om att det sitter en backventil som hindrar varmvatten att gå ut i kallvattnet.... Det gör det förhoppningsvis inte... Det vore livsfarligt...
Var sitter säkerhetsventilen?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; transform: rotateZ(-180deg);">
Säkerhetsventilen ska monteras på kallvattentilloppet i varmvattenbereda- ren. Avstängningsventil eller backventil får ej monteras mellan beredaren och säkerhetsventilen. Ventilen ska monteras så att inget vatten kan stå kvar efter avblåsning, se bilder på sid 2.
Även om du tycker det är ok att varmvattnet går bakåt i kallvatten ledningen så ska det sitta en backventil som förhindrar det köper man färdigt koppel till beredaren är det redan inbyggt. Hur det kan bli livsfarligt med backventil förstår jag inte det sitter en säkerhetsventil där det expanderande vattnet trycks ut.
Om säkerhetsventilen sitter på fel sida om backventilen kan det bli farligt. Men det ska finnas en backventil.
På ett inkommande ventilrör så sitter anslutningarna efter backventilen, på så sätt sitter säkerhetsventilen på "rätt" sida där det expanderande vattnet är.
Samma sak gäller för en ventilkombination på en VVB.

Samma sak gäller för en ventilkombination på en VVB.

Klicka här för att svara