D
Dr Jumping Jack: Skruva upp dem med en skiftnyckel ( motsols) så kommer vattnet. Ev är det kommunens egendom och då får du inte själv öppna och stänga ventilerna.
1 svar · 2,8k läst
·
D
Danijoha: [citat] Hej Okej, verkar som att kapa är det bästa... Tack för ditt svar! [citat] [citat] Hej! Mätte upp de gamla röret och
3 svar · 1,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Tja, det är inte svårt egentligen men loctite är nog enklare när allt kommer om kring. Västra Götaland är stort men bor du i närheten får du annars gärna från mitt livsförråd av lin och pasta :crysmile:.
4 svar · 1,2k läst
D
Damcify: [citat] Hur blev det till slut? Verkar som att man inte ska ha packning emellan enligt försäljaren av duschkabinen. Känns ändå inte bra...
2 svar · 3,8k läst
T
Trekul: Har köpt en dusch till tvättställsblandare från Jula som jag inte får att fungera: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/duschhandtag/tvattstallsdusch-430218/ Det kommer inget vatten igenom, varken till duschen eller ner till handfatet. Har ett svagt minne att det från början var en liten svart ring/packning på inre metallringen på bild, och att det
0 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/larm-till-tankar/niva-larm/gsm-larm-med-vippa.html
1 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja, det brukar räcka gott och är ju det som grunden är tätad med. Butylmassa har ju också föreslagits om det är ett litet väldefinierat hål som läcker.
12 svar · 2,7k läst
L
Lassemannen: Har fått igång pumpen. Dunkade några ggr på lådan på sidan så hoppade pumpen igång. Antar nåt är glappt eller memdranet som strular. (lådan på sidan är väl den som känner av vattentryck m.m. tack för tips
8 svar · 1,9k läst
A
andersda: Drick enbart öl?
1 svar · 889 läst
D
Dayangel: [citat] Fair enough. Termen hot dip galvanized är hur som densamma som varmförzinkning och har således ärvts ordamässigt till varmgalv/varmgalvaniserad. Processen i sig är vidare kemisk och inte bara mekanisk som man kan tro. Det färdiga zinkskiktet i sig bidrar sen med galvaniska strömmar i metallen, den s.k. självläkningen, oavsett om vi pratar elförzinkning eller varmförzinkning.
9 svar · 2,1k läst
·
Y
Yatzyn: [citat] Tack! PEX finns så det räcker att börja om, jag gör nog så för att kunna sova bättre om natten... Jag misstänker att lösningen är sedan huset byggdes för två decennier sedan (Myresjöhus).
5 svar · 1,3k läst
·
pokasd
pokasd: Någon som har koll på avluftning?
1 svar · 795 läst
S
Stev87: Hej, vi har ett avloppssystem (egen infiltration) där vi saknar luftning på huset. jag tänkte försöka lösa detta, men enda möjliga vis (utan ett synligt avloppsrör) är att lägga ett rör från källaren till vinden (via skorstenen) är det ett måste att avluftningen ska sitta efter wc-stol? I källaren har vi avloppstammen, men wc-stolarna sitter på plan 1 och 2! vi upplever
0 svar · 1,0k läst
R
rondo: Uppdatering Upptäckte stående vatten i en spolbrunn/rensbrunn eller vad det kallas som jag lyckades få bort med en rensvajer som kostade en dryg hundralapp. Nu ett par dagar efter så är den tunga avloppslukten som hängt omkring slamavskiljaren sedan jag köpte huset borta. Det luktar faktiskt ingenting just nu. Så ni som har problem med dålig avluftning upp på taket borde kolla efter
6 svar · 2,1k läst
M
Mats.Patrik.Karlsson: Vi har fått läckage på inkommande vatten (väldigt gamla rör), och kommer dra in en ny PEM32 och sätta in en vattenmätarkonsol. Har plöjt en massa trådar här och fått mycket tips och idéer, men vill ändå fråga om jag tänkt rätt här. Jag är väl lite sån att jag vill lära mig och göra själv, hellre än att bara leja bort. Planen är att dra PEM fram till mätaren/konsollen,
0 svar · 1,3k läst
·
P
Per Haps: [citat] Tack för tipset! Problemet är att det är så himla trångt mellan golv och hydropress och dessutom går det in en värmekabel i slangen.
2 svar · 1,6k läst
·
K
Kloper: Tack alla för era svar! :D(y)
13 svar · 3,5k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Läs mina två frågor som två separata frågor.
10 svar · 2,7k läst
E
eerijan: Mina problem visade sig bero på att silarna i kranarna satts igen av rostpartiklar (som sannolikt frigjorts när jag 'meckade' med vattenledningarna vid pumpinstallationen)! Ett trivialt problem men svårt att inse eftersom det funkade innan pumpbytet. Nu med rensade silar har jag fint flöde i kranarna i hela huset. :)
5 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vad gäller frågan om det är lämpligt att ha en brunn i närheten av en markbädd så kan det ifrågasättas av två orsaker. Båda har att göra med om markbädden fallerar. Då kan orenat avloppsvatten ta sig till brunnen och det kan spridas av misstag. Samt att brunnen kan stå i förbindelse med större grundvattenvolymer under mark som då också kan smittas. Att t ex fylla den med sand
7 svar · 2,0k läst
scareman
scareman: [citat] [citat] Jag landar alltid på Rinkaby. Har någon gång testat andra sajter där det står att saker är i lager men det brukar aldrig stämma och leveranstiderna spårar ur. Har nog heller aldrig saknat någon produkt där. Brukar skanna LK’s hemsida sen söka på RSK-numret på Rinkaby.
13 svar · 5,7k läst
·
R
Rolle85: Ok thx
5 svar · 1,9k läst
·
R
Stoffe70
Stoffe70: [citat] Bild går att lösa, jag måste bara till lägenheten där blandaren sitter och skruva loss den.
4 svar · 822 läst
K
kickis2: Vårt avhärdningsfilter är stendött. Ngt man kan börja med själv o kolla. Typ byta ut strömkällan? Har kontaktat företaget men inte fått återkoppla än. Gäller avhärdningsfilter jms modell 700
0 svar · 705 läst
T
trikraske: [citat] Hittade du något bra? Jag letar efter ett sätt att koppla en utedusch som har kallt och varmt vatten draget från huset. Jag skulle helst vilja ha en återfädrande strömbrytare som öppnade en ventil inomhus på andra sidan väggen i kanske 2 timmar för att sedan automatiskt stänga och när den stängs sp skulle jag vilja att ledningarna utomhus automatiskt töms på vatten. Det är
6 svar · 2,5k läst
L
linkon: Efter ett stambyte av en vvsfirma har jag tänkt att återställa toalett m.m själv. Är det okey att gjuta in avloppsrör och pexrör eller ett nått speciellt man tänka på? Se bild 1. Kan man täcka igen hålet där stammmen och vattenrören går ner med fogskum? Se bild 2. Brukar man inte skruva fast pexrören och inte låta det hänga fritt som det gör på bild 3? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
GK100
GK100: Proppen ska räcka och den längre delen gå ut genom muttern. När du har den bör det vara enkelt att bedöma om den passar ok med sin vinkel i delen som ersätter konan in mot kopplingen dvs ligger an rätt i tätningsytorna. Och det är precis som en gång vid originalmontaget att smörja ytor och gängor med tex Locherpasta. Det har funnits några varianter, årsmodeller av securexkopplingar
6 svar · 1,5k läst
·
K
Kent Andersson4: [citat] motorskyddet löser ibland och flödet sjunka för att fylla hydropressen. Strömmen ökar ifrån 2.5 A till 7A så nått händer där nere. Kabel eller pump är defekt
2 svar · 694 läst
paros
paros: [citat] [citat] Var får man tag i Prysmian kabel? Sökte på Artikelnr och hittade inget.
8 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.