Hej.

Säkerhetsventilen till varmvattenberedaren har börjat läcka vatten.
Har motionerat den utan någon förbättring.
Byte är inte aktuellt då jag troligtvis måste byta hela samlingsröret då allt verkar sitta ihop som en enhet. Ventilsätet är en del av röret så att säga.
Jag ska försöka gänga ur ventilsätet och göra rent packning och säte själv.
Hur gör jag det på bästa sätt?
Jag tänker så att jag stänger av värmen och låter allt svalna lite och stänger inkommande vatten. Öppnar några kranar (blandare) och låter de stå öppna för att släppa tryck.
Sen tömmer jag beredaren via "tapppluggen" vid handventilen till bredaren och hoppas på att det kan komma in luft via utgående vattenledning för att slippa undertryck i beredaren. Har inte hittat nån luftskruv tyvärr.
När den är tömd borde jag kunna gänga upp ventilkroppen och rengöra packningen.
Tar bort skvallerrör innan.
Vad tror ni? Funkar det?
Kommer måsta byta varmvattenberedaren inom de närmsta åren så detta blir en enklare åtgärd tills dess.

Rostig varmvattenberedare med säkerhetsventil och märkta kall- och varmvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med varmvattenberedare och anslutna rör, ventiler och säkerhetsmekanismer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aldrig packat om en säkerhetsventil så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.
Har däremot ett annat förslag om intresse finns.
Hade det varit jag med de förutsättningar du har så hade jag gängat ur vakumventilen, kontrollerat i hålet att den är på rätt sida backventilen, monterat en nippel, 15 trör, återmonterat vakumventilen på toppen samt satt en ny säkerhetsventil i sidan på tröret.
Hade därefter proppat skvallerröret från den gamla säkerhetsventilen.

• Gilla
Forsberg78 och 1 till
  • Laddar…
Bumbar denna.
Har inte åtgärdat detta ännu då jag efter lite spolande fick ventilen hyfsat tät.
Men jag bör byta ventilen.
Är det någon som vet om kallvattenledningen går upp i beredaren som ett dykrör eller slutar rörledningen i botten på beredaren?
Det är nämligen så att när jag stänger inkommande vatten och lyfter på lättverket så kommer det inte vatten ur säkerhetsventilen. Det kan ju tyda på att kallvattenledningen ligger ovanför nivån i tanken. Eller?

Kallvattnet ska in i botten på beredaren. Det är dykrör om anslutningen är på toppen, inte annars. Men det kommer ju inte ut vatten om inget kommer in.

Men om jag stänger inkommande ventiler och öppnar säkerhetsventilen så borde ju vattnet i beredaren rinna ut genom säkerhetsventilen.
Öppnar jag ventilerna för inkommande vatten och lyfter lättverket sprutar ju inkommande vatten ur säkerhetsventilen.
Eller missar jag nåt?

Ja, vattnet som rinner ut måste ersättas av något.

D Daniel 109 skrev:
Ja, vattnet som rinner ut måste ersättas av något.
Ja precis. Det blir stillastående då inte luft tar sig in tar sig inte vattnet ut?
Vad händer om jag vill byta säkerhetsventilen utan att tömma beredaren. Hinner man det eller riskerar jag att vattnet börjar rinna ut genom anslutningen där säkerhetsventilen sitter om beredaren full med vatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.