Byggahus.se
Hej!

Har flera frågor som jag behöver hjälp med, jag har en stuga som är byggd olovligen cirka 1960, står på prickad mark och använts som fritidshus. I kommunens karta är den inritad som ett förråd/garage då bygglov saknas.
Finns inga bygglov och inga uppgifter alls på stugan enligt kommunen.

Jag skickade in en ansökan om va anslutning som godkändes där kommunen grävt (ligger inom verksamhetsområde för va).
Avgiften för anslutning är redan betald.

Nu ser jag på kommunens hemsida att det står 1. Vid anslutning av va till komplement bostad gör anmälan till bygglovsavdelningen.
2. Invänta startbesked.
3. Skicka in VA-ansökan.

Jag har ju ringt VA avdelning för att fråga hur man kopplar på mig och sedan gjort en ansökan. Kan jag nu bli nekad att koppla in va till stugan då byggnaden saknar bygglov / möjligen klassas som en komplementbostad trots det använts som fritidshus?
Jag har inte hört mig för med byggavdelningen än då mätare eller sådant inte är beställt. Är det byggavdelningen som ska göra en kontroll när allt är färdigt?
 
Claes Sörmland
Typiskt sett gör du en bygganmälan att installera VA i huset. Det skickas till bygglovsavdelningen, inte till VA-folket på kommunen. Jag tror inte att det faktum att huset är planstridigt ställer till det. Att det en gång är svartbyggt spelar ingen roll, det är preskriberat sedan mycket längre. Sen får du om allt går väl ett startbesked och kan koppla in VA.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett gör du en bygganmälan att installera VA i huset. Det skickas till bygglovsavdelningen, inte till VA-folket på kommunen. Jag tror inte att det faktum att huset är planstridigt ställer till det. Att det en gång är svartbyggt spelar ingen roll, det är preskriberat sedan mycket längre. Sen får du om allt går väl ett startbesked och kan koppla in VA.
Så du menar att jag behöver göra en bygganmälan för VA installation för att få koppla in det till huset?
Avgiften för VA är ju betalt, tror du kommunen skulle kunna neka mig att koppla in de?
Det jag mest fastnade för är att de står att man ska ha fått ett startbesked från byggnadsnämden innan man skickar in en va ansökan.
Jag skickade ju endast in va ansökan först och tänkte inte på detta med bygganmälan.
 
Svårt att veta om det finns en risk att de nekar. Men troligen går det bra. Det faktum att stugan är ett gammalt svartbygge bör inte påverka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohnG2 skrev:
Så du menar att jag behöver göra en bygganmälan för VA installation för att få koppla in det till huset?
Ja precis, det är anmälningspliktigt att påbörja installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt.

Kommunbyråkratin följer lagen så de räknar med att du har gjort en bygganmälan och därmed fått ett startbesked innan du schaktar för rören.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ok, kostar de pengar att göra en bygganmälan? Tolkar de som att jag kan få ett vite nu då dem grävt va utan startbesked på tomten, vilken röra
 
Jag tror kommunen har bättre saker för sig än att jaga någon som vill ansluta sig till VA-nätet. Gör en anmälan så blir det nog bra sen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Bygganmälan kostar pengar. Har hört (löst rykte) att det handlar om ca 4000 kr. Jag tvivlar på att grävningen skall behöva ge sanktionsavgift. Det måste gå att hitta andra skäl att gräva. Typ provgrävning för att se om det går.
 
Claes Sörmland
Formellt kan tillsynen slå till mot ditt grävande men det kräver ju att någon anmäler eller att det kommer till tjänstemännens kännedom. Om det gör det så måste de öppna ett tillsynsärende och sen blir det byggsanktionsavgift. Så berätta inte detta för tjänstemännen utan gör en bygganmälan så läks i praktiken att du har varit lite snabbare än byråkratin.

(Det finns inget förlåt och jag visste inte i detta system med byggsanktionsavgifter. Man straffas även om man hade de bästa av intentioner. Så man måste ljuga för att komma undan. Härlig lagstiftning vi har!)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bygganmälan kostar pengar. Har hört (löst rykte) att det handlar om ca 4000 kr. Jag tvivlar på att grävningen skall behöva ge sanktionsavgift. Det måste gå att hitta andra skäl att gräva. Typ provgrävning för att se om det går.
Det beror nog lite på varför det är prickad mark, är det fornlämning så lär man inte få gräva och då kan det vara tal om sanktionsavgift.
 
  • Gilla
Markus Söderholm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt kan tillsynen slå till mot ditt grävande men det kräver ju att någon anmäler eller att det kommer till tjänstemännens kännedom. Om det gör det så måste de öppna ett tillsynsärende och sen blir det byggsanktionsavgift. Så berätta inte detta för tjänstemännen utan gör en bygganmälan så läks i praktiken att du har varit lite snabbare än byråkratin.

(Det finns inget förlåt och jag visste inte i detta system med byggsanktionsavgifter. Man straffas även om man hade de bästa av intentioner. Så man måste ljuga för att komma undan. Härlig lagstiftning vi har!)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt kan tillsynen slå till mot ditt grävande men det kräver ju att någon anmäler eller att det kommer till tjänstemännens kännedom. Om det gör det så måste de öppna ett tillsynsärende och sen blir det byggsanktionsavgift. Så berätta inte detta för tjänstemännen utan gör en bygganmälan så läks i praktiken att du har varit lite snabbare än byråkratin.

(Det finns inget förlåt och jag visste inte i detta system med byggsanktionsavgifter. Man straffas även om man hade de bästa av intentioner. Så man måste ljuga för att komma undan. Härlig lagstiftning vi har!)
Problemet är vad gör man o d
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt kan tillsynen slå till mot ditt grävande men det kräver ju att någon anmäler eller att det kommer till tjänstemännens kännedom. Om det gör det så måste de öppna ett tillsynsärende och sen blir det byggsanktionsavgift. Så berätta inte detta för tjänstemännen utan gör en bygganmälan så läks i praktiken att du har varit lite snabbare än byråkratin.

(Det finns inget förlåt och jag visste inte i detta system med byggsanktionsavgifter. Man straffas även om man hade de bästa av intentioner. Så man måste ljuga för att komma undan. Härlig lagstiftning vi har!)
Det ska sägas med att kommunen grävde in VA in på tomten cirka 30 meter, 1 meter från stugas dörr så inte jag som grävt något än även om
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis, det är anmälningspliktigt att påbörja installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt.

Kommunbyråkratin följer lagen så de räknar med att du har gjort en bygganmälan och därmed fått ett startbesked innan du schaktar för rören.

Läs mer här:
[länk]

Jag har inte grävt något än utan kommunen grävde in det 1 meter från ytterdörren, så de lade inget vid tomtgräns så att säga som man brukar göra, men förstår att det är mitt ansvar oavsett.

Problemet blir väl om jag nu skickar in en anmälan och de nekar vad säger man då?
 
J JohnG2 skrev:
Problemet är vad gör man o d

Det ska sägas med att kommunen grävde in VA in på tomten cirka 30 meter, 1 meter från stugas dörr så inte jag som grävt något än även om

Jag har inte grävt något än utan kommunen grävde in det 1 meter från ytterdörren, så de lade inget vid tomtgräns så att säga som man brukar göra, men förstår att det är mitt ansvar oavsett.

Problemet blir väl om jag nu skickar in en anmälan och de nekar vad säger man då?
Då är nog ”prickmarken” ett så kallat U-område och du har huvudledningar som ligger över tomten. I det fallet har fastighetsägaren ansvar för sina ledningar fram till huvudledning och inte fram till tomtgräns eftersom att huvudledningen ligger inne på tomten.
 
Claes Sörmland
N n0orda skrev:
Då är nog ”prickmarken” ett så kallat U-område och du har huvudledningar som ligger över tomten. I det fallet har fastighetsägaren ansvar för sina ledningar fram till huvudledning och inte fram till tomtgräns eftersom att huvudledningen ligger inne på tomten.
U-område är en detaljplanreglering så det kan i så fall utläsas av detaljplanen, där området markeras med ett "u" och tillhörande planbestämmelse.

Planregleringen i sig ger ingen rätt för kommunen att ha ledningar där, de måste fortfarande ansöka om ledningsrätt för detta. D v s i så fall belastas TS fastighet av ett servitut.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
U-område är en detaljplanreglering så det kan i så fall utläsas av detaljplanen, där området markeras med ett "u" och tillhörande planbestämmelse.

Planregleringen i sig ger ingen rätt för kommunen att ha ledningar där, de måste fortfarande ansöka om ledningsrätt för detta. D v s i så fall belastas TS fastighet av ett servitut.
Har kollat upp detta och de står inget U-område i detaljplanen, men kommunen fick godkänt att dra avloppet över en mindre del av tomten på 80-talet till en granne då det inte gick att ordna på annat vis.
Vatten ledningen låg i diket, så det är vatten dem dragit från ledningen till ytterdörren i princip men även avlopp, så jag har en egen va koppling och avlopp på tomten trots att avloppet redan fanns inom tomten dvs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.