P
Phasio: Jag fick hem en mora inxx bottenventil med bräddavlopp. Finns det något bra sätt att få dit en sådan på ett handfat som inte har bräddavlopp. Någon form av distanshylsa som tätar?
0 svar · 1,7k läst
GoC
GoC: [citat] Och hur ofta har du tänkt bli drabbad av läckage ? Kanske kan vara en idé när man bygger nytt då kostnaden är försumbar. Men att eftermonterar i ett gammalt hus förstår jag inte vitsen med.
10 svar · 3,1k läst
T
Tompafix: [citat] Om du skruvar bort kranöverdelen och drar ut spindeln så sitter det två styrningar i plast på den. De ska sitta på ett visst mått. Googla på din typ av utkastare för att se exakta måtten.
1 svar · 1,4k läst
·
Stevo52
Stevo52: [citat] Okej! Tack för alla tips! Gott med svar!
11 svar · 3,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Byt röret innan isoleringen blir blöt, nu kanske det tar en timme och kostar nån hundring, du behöver väl inte riva bjälklaget om röret går rakt genom golvet?
3 svar · 2,0k läst
·
S
Stev87: [citat] Skulle du vilja förklara lite djupare så att jag förstår! kan det ta skada med en vaccumventil eller det kommer inte fungera alls? Om jag förstått rätt måste luftaren sitta längst bort på avloppet, stämmer det? jag kan nog få till en luftare på stammen (utvändiga rör i källare och där finns en ventilationskanal till taket) men detta blir då inte längst borta och inte
2 svar · 1,1k läst
R
Robertfo: Hej, i vårt fritidshus består vårt vattensystem av egen brunn, hydropress samt reningsaggregat med salttabletter. Tryckreläet slår till vid 2 bar och ifrån vid 4 bar. Detta fungerar bra. Pumpen går ca 15 sekunder för att arbeta upp trycket. Vad som däremot är märkligt är att direkt efter att den slår av så sjunker trycket ner till ca 3,5 bar på endast några sekunder varefter det
0 svar · 715 läst
J
JohanLun: [citat] Det läckte med fiberpackningen pga den gått sönder, men den hade nog knipit tillräckligt om slangen i mitt fall, slangen hade ju en oring som tätning så den lär inte läcka där även om man inte dragit alls, så med planpackning tror jag man kan dra den så den inte läcker och ändå att slangen inte nypt fast. Men frågan gällde kanske varianten med kona...
10 svar · 3,0k läst
J
J Vos: Snyggaste tycker jag är att använda väggbrickorna överallt. Vet inte om det är godkänt med vanliga klämkoplingar under tvättställ men troligen är det ok. Du får kolla att du köper delar som är avsedda för pex i rätt dimension. Det finns tex 15 och 16, tjocklek kan vara 2 eller 2,5.
1 svar · 631 läst
·
B
Bjober: De ev problem som jag ser är att många berättar om svårighet att veta när slamsugen kommer. Vissa komuner kan/vill inte planera rundan så det blir smidigt för kunden. Därför kanske du bör ha även en fast tank som tar toavattnet medan den mobila tanken står och väntar på tömning.
1 svar · 964 läst
·
H
Hank_Ö: [citat] Det var en bra idé. Garaget är i sådant skick att en sådan lösning passar in. Får finlira den dag jag gör om garaget och det ligger långt ner på priolistan. Ska testa vrida vinkeln som sitter där.
2 svar · 929 läst
·
I
ibkcad: Det var inte så enkelt att loda i ventilen. Tämligen tillsluten. Men nu var det lite mörkt. Jag ska kolla en sväng till imorgon.
29 svar · 7,7k läst
·
J
Joel88: [citat] Hej! Det var som så att det var en värmekabel som låg i ett rör för att röret inte ska frysa. Värmekabeln hade fått spelet och värme med full fräs hela tiden. Bytte kabeln och problemet var borta!
22 svar · 19,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det så att där också finns en tvättmaskin eftersom det är en groventré? I så fall brukar försäkringsbolagen tycka att det ska finnas en golvbrunn.
2 svar · 2,1k läst
·
T
Timmerö: Jag skruvade på alla rattarna ut och in några gånger och nu tror jag att det funkar faktiskt. Tror det var avstängningsratten på kv in som kanske löste det.
12 svar · 3,4k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Den där är nog för pex slang. För kopparrör ska de vara hela.
11 svar · 1,2k läst
·
S
SueCia: Jag tycker det låter så sjukt jävla smart att ha en sån kran, har det inte själv men det är nog inte långt bort att det blir en sån nu :D
9 svar · 1,6k läst
E
evoline: Finns ingen beskrivning om det på baksidan av pappret. Fanns ett märke men inget hål, så jag borrade hål nu och det funkar. Tack för all hjälp
5 svar · 1,9k läst
·
Magnificus1
Magnificus1: [citat] Kolla markgrossen. Verkar som om dom levererar 25-litersdunk för 1159 kr inkl frakt och avg för farligt gods.https://markgrossen.se/varukorg/
2 svar · 4,2k läst
TheKangas
TheKangas: Hålet är 400x400mm vilket är den storleken Purus rekommenderar. . [bild] Men vad hjälper det när avloppet inte är centrerat? Skulle de gå att sätta en 15 graders böj så att golvbrunnen blir centrerad i hålet?
2 svar · 2,1k läst
·
G
Greger Hawkwins: [citat]
5 svar · 3,1k läst
·
N
Nillee: Hej, Gammal tråd. Jag har samma problem som viggo z. Lampan tänds/släcks om man vrider vredet och man hör ett klick. Men får inget varmt vatten. viggo z did you ever find a solution? Best regards,
26 svar · 10,1k läst
·
I
ibkcad: [citat] Hur löste du det med att isolera? Jag har liknande problem med att komma ner ordentligt pga berg.
21 svar · 13,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Spontant ser det ju ut som renoveringsläge, svårt tro att det är tätt där.
4 svar · 3,3k läst
F
freppe.ar: Hej, Ja allt finns kvar, men nu gick det av bara farten att såga av rören - så nu blir det på med klämring mot ballofixen
2 svar · 1,5k läst
·
D
Dp80: Om du vet att det är 16 pex, så ta 2 st 15-10 mellankoppling med 2 st kopplingsset för 16 pex. Samt kolla tjocklek på godset.
10 svar · 1,3k läst
·
Ge mig ett rep
Ge mig ett rep: Hej på er! Jag behöver byta en tvättställsblandare och har sneglat på en från Gustavsberg. Som jag förstår det har den G3/8-anslutningar (alt. nån slags 10 mm-anslutning jag inte riktigt begriper. Just nu har jag 10 mm rör som jag tänkt kapa och dra på klämringskopplingar på. På varmvattenröret (vänster i bild nedan) tror jag mig ha kommit fram till att jag behöver en RSK 194 04
0 svar · 869 läst
·
E
Emssal: Ja det är krångligt, och ja jag har försökt att få elektriker att flytta den men de verkar inte riktigt vilja göra det jobbet, trots att det borde vara en enkel grej att bara dra upp den rakt upp in i huset. Det sitter en elcentral där nere också, förstår inte alls varför den sattes där när det även finns en elcentral uppe i huset. Huset är från -73. Ingen aning om vad som är
9 svar · 2,2k läst
H
HansGreger: Hej och stort tack för tipset! Jag behöver alltså en matchande del, typ skarv, vilken jag pluggar i andra änden? Verkar i så fall som en bra lösning på problemet [citat]
3 svar · 2,6k läst
H
Hunneberg: Tack för snabba och bra svar!
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.