Finns det någon kunnig här som kan ta en titt på bifogad bild och avgöra om något av det som är monterat är en backventil?
Detta var installerat vid inflytt så har själv ingen aning.
 
  • En vattenkran med ansluten slang och pålagd tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kallvatten in så är där ingen backventil.
Vad är anledningen till frågan?
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det kallvatten in så är där ingen backventil.
Vad är anledningen till frågan?
Ja det är slangen från brunnen som detta är kopplat på så kallvatten är det ju.
Anledning till frågan är att inkommande vattnen åker tillbaka och enligt en granne är det inget fel på backventil i brunnen. Däremot är det låg nivå i brunnen men ändå en bit över insuget. Läste någonstans att det kan sitta en ventil vid pumpen också
 
Det sätts väl ibland en backventil vid pumpen för att man vill slippa byta nere i brunnen. Men du tycks inte ha en där.
 
D Daniel 109 skrev:
Det sätts väl ibland en backventil vid pumpen för att man vill slippa byta nere i brunnen. Men du tycks inte ha en där.
Blir att leta andra lösningar då. Pumpen är bara några månader gammal men köpte två så eventuellt byter jag ut denna
 
S
Kan inte den andra mässingsdelen räknat nedifrån PEM-slangen vara en backventil?
VVS-installation nära en PEM-slang med en markerad potentiell backventil i mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stugfar skrev:
Kan inte den andra mässingsdelen räknat nedifrån PEM-slangen vara en backventil?
[bild]
Jo det är därför jag tänkte att någon kunnig
här kanske visste för när jag googlar får jag upp liknande grejer. Men är det vanligt att man har både en i brunnen och en inne isåfall?
 
Vad för pump har du ?. Dränkbar eller pumpautomat. Det du visar är en övergång från plast till metall. Normalt på en dränkbar sitter en backventil i pumpen., med pumpautomat så sitter den i botten på slangen i brunnen. Är backen otät så går vattnet tillbaka. För att inte behöva lyfta en dränkbar eller byta en automat, går det sätta en back ovanför ventilen med grönt handtag.<Är du säker på att det inte läcker i någon koppling för övrigt.
 
J jonaserik skrev:
Vad för pump har du ?. Dränkbar eller pumpautomat. Det du visar är en övergång från plast till metall. Normalt på en dränkbar sitter en backventil i pumpen., med pumpautomat så sitter den i botten på slangen i brunnen. Är backen otät så går vattnet tillbaka. För att inte behöva lyfta en dränkbar eller byta en automat, går det sätta en back ovanför ventilen med grönt handtag.<Är du säker på att det inte läcker i någon koppling för övrigt.
Jag har en pumpautomat ALKO HW 3000 under diskbänken i köket i sommarhuset. Något läckage har vi inte hittat
 
  • AL-KO pumpautomat HW 3000 med tryckmätare, sladd och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK Då har du ett rör/slang som sitter borrhål eller brunn., r ändan så sitter det en backventil ( är en gummiboll som tätar på tryck uppifrån. Troligtvis är den inte tät, om kör pumpen tillstoppar och lägger örat mot pumphuset samtidigt som du tittar på manometern , kanske du kan höra något som susar Bara 2 saker att göra . 1 byta backen i brunnen eller sätta en till efter ventilen ( grönt handtag.) Kan vara lättare och snabbare jobb och fungerar utmärkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.