Hej på er!
Jag ska börja med att förklara förutsättningarna.

Vi har ett hus som vi håller på att bygga ut. Vi har enskilt vatten (borrat) och avlopp.
Jag leker med tanken att gräva ned en tank och fånga upp regnvatten på något vis, jag har inte det tekniska helt med i matchen än. Kanske kopplar vi det till en av husets 4 stuprör.
Vi har inga problem att dra nya rör, allt är exponerat, inget är inbyggt i någon betydande utsträckning (men snart så).

Jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra detta, vi betalar ju bara elkostnaden för att pumpa upp vårt vatten ur berget.

Det finns ju en liiiiten peng att spara på att inte behöva pumpa, förutsatt att denna behållare kan placeras högt (fråga mig inte än hur, men det kanske går). Troligen sparar man inte in arbetskostnaden under en livstid då jag skulle gissa att vårt toaspolande kostar en tia om året eller nåt sånt.

Däremot, om vi får strömavbrott så går det inte att spola i toaletten. Det är ganska tråkigt. Det problemet kan lösas om man inte behöver en pump. Det hade man också kunnat lösa genom ett reservaggregat för el... Fördel med den lösningen är att aggregatet troligen är billigare att köpa in, lättare att installera och kan användas till fler saker i huset. Nackdel är att den tar plats, ev låter illa och framförallt kostar att ha i drift.

Men för att vara rationell, är jag helt galen som ens funderar på att spola med regnvatten då vi redan har bergvatten i huset?

Tack

tobbew skrev:
Hej på er!
Jag ska börja med att förklara förutsättningarna.

Vi har ett hus som vi håller på att bygga ut. Vi har enskilt vatten (borrat) och avlopp.
Jag leker med tanken att gräva ned en tank och fånga upp regnvatten på något vis, jag har inte det tekniska helt med i matchen än. Kanske kopplar vi det till en av husets 4 stuprör.
Vi har inga problem att dra nya rör, allt är exponerat, inget är inbyggt i någon betydande utsträckning (men snart så).

Jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra detta, vi betalar ju bara elkostnaden för att pumpa upp vårt vatten ur berget.

Det finns ju en liiiiten peng att spara på att inte behöva pumpa, förutsatt att denna behållare kan placeras högt (fråga mig inte än hur, men det kanske går). Troligen sparar man inte in arbetskostnaden under en livstid då jag skulle gissa att vårt toaspolande kostar en tia om året eller nåt sånt.

Däremot, om vi får strömavbrott så går det inte att spola i toaletten. Det är ganska tråkigt. Det problemet kan lösas om man inte behöver en pump. Det hade man också kunnat lösa genom ett reservaggregat för el... Fördel med den lösningen är att aggregatet troligen är billigare att köpa in, lättare att installera och kan användas till fler saker i huset. Nackdel är att den tar plats, ev låter illa och framförallt kostar att ha i drift.

Men för att vara rationell, är jag helt galen som ens funderar på att spola med regnvatten då vi redan har bergvatten i huset?

Tack
Jag skulle svara ja på din sista fråga!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om tanken skall grävas ner på en plats där vattnet kan rinna med självfall till toaletten så blir jag nyfiken på hur terrängen ser ut runt huset.

Allvarligt talat. Får du inte önskad funktion med en stor hydropress? Visserligen inte regnvatten, men en reserv av ordinarie vatten vid strömavbrott. Härom dagen hade jag strömavbrott i 7 timmar, och visst spolade jag inte vatten i onödan men det fanns vattentryck fortfarande när strömmen kom tillbaka. Min hydropress är på 50 liter.

Du visste ju redan svaret på din fråga redan innan du ställde den ;)

Jag trodde att det var för att spara på brunnen som gav begränsat med vatten, men så var det alltså inte heller :)

Som redan sagts, en hydropress har du väl?

Det går att spola med en hink som man fyller på i t ex en regntunna eller närmaste vattendrag. Jag är uppvuxen på landet där vi stundtals hade strömavbrott i flera veckor. Alla i familjen fick sova på golvet i vardagsrummet där kaminen stod. Läxorna gjordes i skenet från stearinljus, duscha gjorde man i skolan, maten tillagades på gasolkök och toan spolades med vatten från den närliggande ån.

Redigerat:
Problemet är att du bör ha tanken nedgrävd/isolerad och då åker du på att pumpa upp det.
Ett alternativ är att ha en större förrådstank (tänk även då på att det kan börja växa där i så man bör även klora det)
och sedan pumpa manuellt eller automatiskt med pump och nivåvakt till en "förbrukningstank) som är högre upp i huset så det blir självfall (tänk äldre toalett med tank ovanför toaletten med snöre).
pumpen kan ju även vara matad via batterier som laddas av solfångare.

så allt går men om det lönar sig ekonomiskt... Får man tag på det billigt/gratis så går det.
eller så gör ni att ni har en mindre pump som går på 12/24v och laddas via el ätet/solfångare som får pumpa upp från befintliga brunnen vid strömavbrott

Kul idé. Lite Åsa-Nisse vibbar. Jag gillart. Jag ser en stor fördel: du lär inte behöva kalka av toastolen: inte nån skitsak direkt där jag bor iaf.

Jag har en bekant som stänger garageporten mekaniskt med vindkraft! Respekt!
Helt onödigt men såå coolt

Redigerat:
Vintertid?
Hade du tänkt vänta till mars/april med att spola?
Torrperioder?

Det verkar som att folk delar min vision av vansinne. :)

Vår tomt är bergig och ojämn, så jag tror inte att det är något problem att gräva ned en tank, som ändå är höger upp än där vattenrören rinner in. Däremot har jag inte räknat på tryck...

Jag hade någon vision av att det går att göra en smart Y-koppling av något slag som gör att vi matar in vatten från både regnvattnet och det från berget. Så finns det regnvatten så tas det. Jag är ingen rörmokare, men jag förväntar mig att det går att lösa.

Hydropress har vi inte. Vi har en lösning som jag inte minns vad den heter, men den kallas ibland något med "konstanttryck"... En liten kompakt grej som startar pumpen på lågvarv så fort man öppnar en kran. Ingen förvaring av vatten inomhus. Dumt just nu kanske... :)

Kul med idéer iaf, även om de är halvt vansinniga. Tack för input. Det där med garageport som drivs av vindkraft ligger också helt i min linje. :)

Stenolofanders skrev:
Jag har en bekant som stänger garageporten mekaniskt med vindkraft! Respekt!
Helt onödigt men såå coolt
Vill till att det blåser för jämnan bara :) eller hur många stängningar klarar han på en laddning? :)

Öppna då? Det är ju oftast det mer kraftkrävande?

Garagedörr som blåser igen är väl inget ovanligt?? :)

• Gilla
Klassson och 2 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Om tanken skall grävas ner på en plats där vattnet kan rinna med självfall till toaletten så blir jag nyfiken på hur terrängen ser ut runt huset.
Vi har självtryck in vid längre strömavbrott. Ligger på ca 0,4 bar in. Grävd brunn från 1939, ligger en bit upp i skogen. Självtryck är bra så länge rören inte läcker, vilket har hänt en gång. Då blev det tomt i brunnen och endast lite vatten in..

Varför inte köra med batteribackup till pumpen vid strömavbrott? Så ofta spolar man väl inte? Har ni problem med långa strömavbrott kanske en reservkraftgenerator kan vara intressant.

Allt annat än batteribackup + elverk är ju vansinnigt, särskilt som regnvattnet ändå rinner ner till brunnen över tiden och det enda ni gör med en regnvattentank är att plocka vattnet på ett annat ställe i omloppet.

Men har man ett hus får man vara excentrisk! Upono har en regnvattentank för nedgrävning. Kanske ni kan lägga i någon slags färgampull så att ni spolar med grönt vatten? Skulle ju se roligt ut.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
thomasx skrev:
Vill till att det blåser för jämnan bara :) eller hur många stängningar klarar han på en laddning? :)

Öppna då? Det är ju oftast det mer kraftkrävande?
Öppnar gör han med vindkraft också: lagrad i en fjäder. Han trycker på en knapp så flyger portarna upp. Vinden stänger portarna så sakteliga och laddar fjädern. Blåser det för dåligt så tar det tid... Blåser det inte alls så händer förstås inget. Han måtte jubla när det blåser. Dessbättre blåser det ofta här vid Vättern.

Jag ska göra studiebesök igen, ska försöka återkomma med reportage.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.