859 läst ·
7 svar
859 läst
7 svar
Vattenläcka ?
Vattenpumpen gick i ett utan att det kom så mycket vatten i kran, efter ett tag la den av helt. I det läget hade vi redan beställt en ny. Den nya sattes in igår. Inget vatten kom. Rörmokaren gav ny diagnos, bottenventil, alt nåt med slangen ner till brunnen. Allt bytt idag. Ingen vatten fortsatt. Läcka i backan ? åldern på brunnen vet jag inte. Det är en grävt brunn, 60-70-tal, tror jag.
Jag skulle gissa på luft i slangen. En sugande pump måste ha vatten för att kunna suga. Därför måste pumpen, och slangen vara fyllda med vatten för att fungera. Man fyller därför pumpen med vatten, vid inkoppling. Men risken är stor stor att det blir luftfickor i slangen. Ibland måste man trycka ned vatten med hjälp av en annan pump.S syster_s skrev:Vattenpumpen gick i ett utan att det kom så mycket vatten i kran, efter ett tag la den av helt. I det läget hade vi redan beställt en ny. Den nya sattes in igår. Inget vatten kom. Rörmokaren gav ny diagnos, bottenventil, alt nåt med slangen ner till brunnen. Allt bytt idag. Ingen vatten fortsatt. Läcka i backan ? åldern på brunnen vet jag inte. Det är en grävt brunn, 60-70-tal, tror jag.
Vi hade en pump och hydrofor förr, och nu är det bytt till en hydropress. Är det någon skillnadA AG A skrev:Jag skulle gissa på luft i slangen. En sugande pump måste ha vatten för att kunna suga. Därför måste pumpen, och slangen vara fyllda med vatten för att fungera. Man fyller därför pumpen med vatten, vid inkoppling. Men risken är stor stor att det blir luftfickor i slangen. Ibland måste man trycka ned vatten med hjälp av en annan pump.
Inte ur den synvinkeln. Det är bara lite olika konstruktion, men samma funktion. Hydrofor/hydropress är bara ett kärl som pumpen fyller med vatten. Vattnet blir där trycksatt mha luft. På så sätt behöver inte pumpen gå hela tiden.S syster_s skrev:
Detta har alltså inget med ditt problem att göra.
Det du kan göra, är att fylla pumpen och slangen med vatten. Sedan starta pumpen, och låta den gå någon minut. Upprepa sedan detta, flera gånger. Har du tur får du upp luften ur slangen på så sätt.
Klicka här för att svara