GordonStewart
GordonStewart: Vi har fått bekymmer med vårt avlopp. Det är en trekammarbrunn som leder över till en pumpbrunn som sedan skickar vidare till infiltration och det är pumpen i brunnen som strular. Det första problemet som uppdagade sig var att vi började tycka att den går för ofta (mest hela tiden), det andra problemet som gjort det mer akut är att den nu då och då löser ut säkringen (snabbsäkring)
0 svar · 1,4k läst
·
L
lordi: Anledningen till läckaget är att säkerhetsventilen är proppad. Övertrycket som uppstår har gjort att den gått sönder. Det finns en risk att det skjuter hela vredet och du har en fin vattenskada som följd. Trycket avlastas INTE av säkerhetsventilen i värmepumpen då, som andra redan skrivit, det sitter en backventil i ventilkopplet.
19 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: Är säkert inloppsventilen som sprattlar och är otät och ska täta vid full cistern. Bara byta ut delarna eller renovera.
1 svar · 487 läst
raveper
raveper: Precis. Gör det som blir enklast eller billigast.
3 svar · 1,2k läst
·
J
Jan_G: Det brukar ge med sig efter ett par månader. Vi har märkt att varmvattnet luktar lite, det är det enda.
3 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Inte för att vara tyken, men glöm det med att försöka få igång den pannan. Det kommer att ta tid och en hel del jobb att få ihop det. Att elda med ved i den, blir som att elda för kråkorna. Med ved så är den en överförbrännare och rökgaserna kan variera mellan 300 -500 grader. Normaltemp för vedeldning med självdrag är att hålla sig på en temp av ca 210 - 240 grader.
5 svar · 1,3k läst
·
D
dasi: OK då är det keramiskt. Märker också att den glappar i tvärsled vilket påverkar droppets intensitet. Hur löser man keramikproblemet då? Jag skruvade lös också men verkar inte gå att dra ur själva vredet trots att allt är helt löst.
4 svar · 1,2k läst
·
H
hemmahuset: [citat] Jag vet att det är en gammal tråd, men måste bara kommentera detta. Att de använde sig av delgivningsman (polis) för att ge dig beslutet innebär med största sannolikhet att de redan hade skickat ut det med post flera gånger utan att du skickat tillbaka delgivningskvittot som följde med. Mig veterligen finns det ingen kommun som lägger pengar på delgivningsman utan att ha
12 svar · 2,8k läst
G
GeggaM: Har nu ytterligare en fråga. Jag har tänkt att sätta dit en trådlös diskmaskinsavstängning och inser att allt kommer lite väl högt upp i skåpet. Kan jag få ut plaströret ur kopplingen så jag kan kapa röret och sätta dit den igen? Röret har en stödhylsa och är bara inskjutit i kopplingen, så sitter det fast med hullingar tror jag?
6 svar · 3,6k läst
·
Scsi
Scsi: [citat] Hej. Japp det stämmer. Vh Alexander
4 svar · 3,2k läst
·
G
gordell: [citat] En Micronizer [bild] kostar idag ca 1500kr
77 svar · 39,1k läst
·
K
Karinipsen: På nya vvb kan man ställa in semesterläge. Någon som vet om det är ok att helt enkelt stänga av gamla vvb när man är på semester, för att spara ström.
0 svar · 496 läst
K
Karinipsen: [citat] Det är inget fel, visar det sig. Allt funkar som det ska.
1 svar · 711 läst
·
smh
smh: Ahh, så klart! Synd, men då fortsätter jag pallra mig ut till huvudkranen. Tack för svar!
2 svar · 1,9k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] 0.8 och 1 är godstjockleken på kopparröret i millimeter. Är det så att du faktiskt har 1.75mm godstjocklek kan du skita i stödhylsan.
9 svar · 1,8k läst
·
D
Dublin: Hade i alla fall en lyckad jakt i natt... [bild]
3 svar · 2,4k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Vad jag förstått så ska man aldrig renspola en dränering. Det kan ju finns flera skäl till att det inte kommer något vatten där nu. I första hand så brukar man ju inspektera. Flödet känns alldeles för stort för att vara dräneringsflöde enligt mig. Det är är ett ganska stadigt flöde och att man skulle få ut så mycket fukt från marken känns enastående. Speciellt om man tar
29 svar · 11,2k läst
·
J
jonaserik: Normalt med att ögat läcker på ballofixer, det blir som en beläggning på tätningen och när man öppnat stänger så repas den. Är det tätt nu så rör inget, tills den dag du behöver stänga igen och byt då. Dom är stängda nu och kan börjaläcka när du öppnar. Finns en genväg som akutvård. Kom tillbaka då.
1 svar · 1,1k läst
·
JustDoIt
JustDoIt: Tack igen! Det är nog helt rätt med en skarv borta vid blåa pilen, där påbörjas böj 90 grader rakt ner i källaren. Jag kan försöka bila runt men undviker det gärna, och skulle då behöva en övergång från 90 mm till 75/50 mm. Eller tror du den du länkade till går att dra åt även runt 90 mm rör? Jag tänkte ju stoppa in det nya röret som troligen är 50 eller 75 mm däri, och
5 svar · 2,7k läst
·
M
martinradbo: Tack för all hjälp. För kännedom och andra som ska göra samma ska: Det blev en T-koppling med 3 klämringskopplingar, 12 mm, 15 mm och 15 mm. Utöver det en dubbelmutter för 15 mm och så en vinklad ballofix på det. I 12 mm-kopplingen byttes klämringen ut mot en förminskning från 12 till 10 mm.
10 svar · 2,4k läst
·
J
Jhlmj: Tack för svar! Nästa fråga, är den nödvändig när jag inte har på slang mer än när jag vattnar blommorna?
2 svar · 1,2k läst
·
Ö
Öckeröhus: [citat] Jag menade att i och med att det är en annan konstruktion så kanske den nya konstruktionen är i vägen om han har en skjutlåda som är möblerad efter nuvarande vattenlås. Behöver ju inte vara så men kan vara bra att ha i tanken? Men ditt förslag funkar säkert
13 svar · 3,8k läst
·
A
AndersS: Inget gammalt element som tagits bort. För olja/ved drogs ofta grova rör i källargolvet och sedan förminskning. Hade en sådan i vår tvätta stuga där 2-tum kom upp ur golvet.
3 svar · 888 läst
·
P
pojak: Tack (y)
3 svar · 1,2k läst
·
J
Jayward: Skitsamma blockade skiten med propp 50mm nästan omöjligt och göra något där för för trångt drog värmevattenberedan ledet till diskhonen
7 svar · 1,0k läst
·
P
Perry39: Tänkte uppdatera detta. Efter dialog med kommunen om att deras spolbrunnar låg på min tomt så grävde dom och bytte 60% av rören och lämnar resten till mig. Detta utan större kostnad. Bra löst av kommunen, vilket jag tackar för. (dom bytte fram till dagvattenbrunnen som låg under gräsmattan.)
15 svar · 3,8k läst
·
N
newbadboy: Inget trixande. Allt är original. Ska man prova ngn avoppsrensare som tex finns på biltema? sån vajer som snurrar med en borste på
2 svar · 883 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det finns ju som sagt en mycket enkel lösning om kommunens åtgärder inte ger effekt. Bråka inte, lös problemet själva vilket ni borde gjort för 4-5 år sedan :(
7 svar · 1,3k läst
G
gråsten: Om man finner anledning att lägga en eldriven VVB i serie mmed värmepumpens utgående varmvatten så kunde möjligen en genomströmningsvärmare på några kilowatt kunna ersätta el-VVB. jag har samma problem med min bergvärmepump IVT D5 installerad 1999. Varmvattnet kommer upp i ca 42 grader. Ställer jag det högre larmar pumpen. De temperaturen är för låg för legionellaprofylax. Så
4 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.