Vet ej om rätt kategori men jag provar. Kommit över en slangvinda för tryckluft. Går det att använda den för vatten istället. Anledningen är att den är gratis så vill ju inte köpa en slangvinda med trädgårdsslang om jag inte behöver. Tack för svar.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det bör gå utmärkt, särskilt om den är gratis.
Glöm inte att tömma den för vatten innan vintern.;)

• Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
V vanne86 skrev:
Vet ej om rätt kategori men jag provar. Kommit över en slangvinda för tryckluft. Går det att använda den för vatten istället. Anledningen är att den är gratis så vill ju inte köpa en slangvinda med trädgårdsslang om jag inte behöver. Tack för svar.
Det brukar var mindre dimension på tryckluftsslangen, om det nu inte är en för industriellt bruk du fått tag på.
Klen dimension på slangen = lågt flöde på vattnet. Skillnad på vatten och luft då luft går att komprimera men inte vatten.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det brukar var mindre dimension på tryckluftsslangen, om det nu inte är en för industriellt bruk du fått tag på.
Klen dimension på slangen = lågt flöde på vattnet. Skillnad på vatten och luft då luft går att komprimera men inte vatten.
Finns det kopplingar som passar på sån smal slang ?

Det ser ut att vara liten slang i vad jag kan se. Sålänge inget värre än att det blir dåligt tryck kan man ju prova. Ja det är 3/8" men kanske finns nån ful lösning för att kunna koppla på trädgårdskran.

Behöver inte bli någon fullösning, slangen har kanske 3/8 rörgäng och trädgårds anslutning är vanligen 1/2 rörgäng så en 1/2 - 3/8 övergång finns ”överallt”
Protte

Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.