Tror inte på luftventilen, då ska det sugas tomt i toastolen.
Om inte tomt i toastol så är problemet i badrummet.
Har du rengjort vattenlås t.ex. golvbrunn, inte bara hälla i något?
Tätar vattenlås i golvbrun?
Anslutning av toastol och handfatsavlopp ska tätas med gummitätningar. Silikon är nödlösning som kan släppa och läcka.
Anslutning av toastol och handfatsavlopp ska tätas med gummitätningar. Silikon är nödlösning som kan släppa och läcka.
Jag tror jag hittade problemet. Våtrumsmatta sticker ut under ringen som håller fast golvbrunnen (fel monterat). Detta gör att vattenlåset inte kunde täta ordentligt (mattan var i vägen) Jag har skärt ut mattan som stack ut och nu tätar det bättre. Kan eventuellt behöva byta hela locket till golvbrunnen också för tätningen verkar gammal och hård.A AndersS skrev:Tror inte på luftventilen, då ska det sugas tomt i toastolen.
Får se om det hjälper annars fortsätter felsökningen
*Stefan N skrev:
Det ser ut att vara en vacuumventil för avlopp. Den släpper in luft i röret men inte ut. Om det uppstår övertryck i avloppsnätet hjälper inte ventilen. Då kan avloppslukten tränga in via vattenlås i t ex golvbrunnar. Varje hus skall ha en luftare ovan tak.
*
Redigerat:
Men det är sällan övertryck i avloppsledningar som orsakar att det luktar i t.ex. badrum.
Badrum brukar ha undertryck då det ska finnas frånluft där och finns det läckage/otätt i anslutningar till avlopp i badrum så kan luft också sugas in den vägen, som "parfymerar" badrummet.
Badrum brukar ha undertryck då det ska finnas frånluft där och finns det läckage/otätt i anslutningar till avlopp i badrum så kan luft också sugas in den vägen, som "parfymerar" badrummet.
Klicka här för att svara