GK100
GK100: [citat] Det är båda som är onödiga förluster och pga deras närmast konstanta natur över året inte så försumbara som man kanske först tänker sig. Något som däremot är försumbart är deras bidrag till uppvärmningen av huset det är precis som diverse andra små strökällor inget att ta hänsyn till öht särskilt inte rörledningarna i de här fallen med sin typiska förläggning.
18 svar · 2,7k läst
S
Screew: Japp det behöver du
3 svar · 732 läst
S
Småbrukaren: It’s not a bug, it’s a feature! :crysmile: Inget dolt fel men besiktningsmannen borde anmärkt. Gör det självkänslan är på topp när man ser kaklet. Nästan så man kan tro att simultanförmågan varit framme.
15 svar · 6,3k läst
·
H
HuvudetPaSpiken: [citat] Jag kom fram till att det inte spelar någon roll, det är 100 mm som gäller mellan rörgenomföring i golv oavsett vad rören är avsedda för.
7 svar · 1,8k läst
M
Micke 02: Kanske blir en sandfålla till sommaren,dagvatten går ej då det inte finns i gatan. Spygatten ligger under tak och är väl torr större delen av året,har ingen panik med detta rum som är sist på priolistan . Renoveringen är en följd av översvämning vi fick i Gävle. Näst sista rummet har ja o göra med ett tag till [bild]
6 svar · 1,2k läst
·
M
Mange2015: Hej jag använder vattenlås Purus RAN RSK 7118082 till avlopp från badkar men vintertid när det är minusgrader kommer det riktigt dålig kloakdoft från avloppet som gör att hela badrummet stinker. Det är en gammal fastighet från 1888. Vad kan jag göra åt det? Jag rensar vattenlåset regelbundet och häller propplösare med varmt vatten ner i avloppet. Tänkte köpa nytt vattenlås med
0 svar · 1,2k läst
A
A bygg: Det går säkert att fixa din ledstång så den passar mot lyftventil från Byggmax. Det är ju med ett skruvfäste. På din befintliga lär du plocka isär leden… Byta blandare verkar bara dumt. Onödiga pengar, onödigt jobb. Ska du dessutom ta dit en rörmokare blir det väldigt mycket pengar, när det bara läcker i avlopp/bottenventil. (jag skulle ändå köpt med popup, snyggare och
6 svar · 3,1k läst
·
P
Pierre C: [citat] Strålande. Tack för svar!
7 svar · 1,8k läst
OggeSttrid
OggeSttrid: [citat] Fy fan. Har iofs en polare med erfarenhet av det. Ska nog kolla hur mycket han vill ha.
12 svar · 863 läst
T
tompalito: Tänker att jag river allt och drar nytt, men tack för att du tog dig tid att svara!
2 svar · 815 läst
·
K
Kurtivan: Ingen fler som har åsikter om hur jag ska göra?
4 svar · 742 läst
·
S
stony: [citat] Vi har vedspis men eldar sällan i den,så det är nog inte problemet... Tack i alla fall.
6 svar · 1,3k läst
useless
useless: Sätt dit två såna här (en för tappvattnet och en för värmesystemet): https://www.energibutiken.se/sv/11-varmematare Så får du svaret i kWh direkt.
1 svar · 616 läst
Mazen
Mazen: Är nog enklast, LK har ett kopplingset, men vet inte hur det går mot blandventilen du har.. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-klamringshalva-pal-pex-16/
3 svar · 1,9k läst
D
Derbyboy: Kommer aldrig få till det bra, tanken ligger i suterräng och det är för mycket rör för att få till frigoliten. Jag tömmer isf
2 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Genom att spola rören.
9 svar · 1,7k läst
·
A
Amplion: Skulle exempelvis en sådan här funka mot radiator? https://www.bauhaus.se/koppling-m22-15-mm Vad jag förstått ska det inte vara en packning mot radiator utan en speciell kona, men hittar inte de någonstans.
1 svar · 1,3k läst
N
Något annat: [citat] Tack! Det har försvunnit helt nu och jag fick tag på elektrikern som installerade. Han röstade för att tryckströmbrytaren var trasig, att det var vanligt att det blev för lite luft i hydropressen och att den då slog av och på lite för mycket. Ska byta den imorgon och låna en kompressor, har inte full koll men förhoppningsvis tillräckligt. Elektrikern trodde pumpen var ok men
18 svar · 2,4k läst
B
Beckidekk: [citat] Nivålarm har vi på septi/slutna tanken med mottagaren i proppskåpet. Gör det någon större skada på pumpen om man skulle rengöra 2 gånger om året istället för var 3e månad (4 gånger om året)? Håller på att läsa på just hur pumpen funkar. Antar att det är samma princip på alla att man stänger av pumpen, låter den vara avstängd några sekunder för att sedan slå på
2 svar · 1,2k läst
P
Prophet85: [citat] Underbart! Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
J
Janne.G.Å: Hej, Fotot som visar rördragningen genom hallväggen vid säkringspanelen har tidigare gått genom de två uppborrade hålen till vänster om det fyrkantiga uppsågade hålet. Rören var dragna genom de två runda hålen från början innan fuktskada och efterföljande renovering. Det är samma rörgenomgång fotat från hallen respektive från duschutrymmet. Det som stör mig är hur det ser ut
4 svar · 1,7k läst
·
S
Stefan1972: Verktyget brukar väl bara vara en konisk fyrkantig stav eller nåt..I hålet brukar det vara en gjuten rilla på vardera sida. Det är så man lossar de flesta dylika nipplar med en rörlig mutter på kort nippel. Har man kromade dylika till nån blandare så vill man ju inte gärna nypa med nån tång på utsidan.
7 svar · 3,1k läst
·
N
Nymis: [citat] Hej, Jag fick följande svar från "Säkert Vatten AB": "Branschregler Säker Vatteninstallation omfattar varken dagvatten eller relining". Så nu vet vi det. Men finns det ens branschregler inom dagvatten och relining? Om ja, var kan man hitta dom?
1 svar · 1,2k läst
X
xl15: Hittade ingen text alls. Håller med om att den är lik Tapwell Evo, men det till vänster som styrs med tång är flödet. På Tapwell är det temperaturen.
4 svar · 1,3k läst
·
S
Småbrukaren: Med hänsyn till att det troligtvis fungerat bra tidigare så är min gissning att något annat påverkar lufttrycket. Ventilen i sig kan vara värd att kontrollera. Jag är dock ingen mästare på hydropress. Har själv en hydrofor. Hoppas fler kloka rörisar kan bidra i felsökningen.
3 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: En kägla i den son stänger som studsar, går att öppna och pressa ut tappen som brukar vara delad, så den fastnar i skruven.
7 svar · 2,7k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja det hade jag då planer på att göra
2 svar · 1,0k läst
·
hahalj
hahalj: Aha, tack för synpunkten, såg nu att det finns en extra oanvänd kontakt parallellt med de tre faskontakterna. Då använder jag den istället, mycket bättre som sagt. Och dubbel-poligt relä blir det såklart, ritade två först när jag skissade funktionen, men det visar sig ju att de kommer styras likadant. Ja, det går utmärkt att dela upp backspolningen så här, installatören gjorde
11 svar · 3,5k läst
·
B
BTH: 26 nov 17:08#1 Hej. Jag har ett Callidus vatten filter, med automatisk dosering för kaliumpermanganat för re negering, Den suger i sig kaliumpermanganat från plastbyttan, men när det är klart, fyller den inte tillbaka till burken. Jag har gjort rent burken men det hjälpte inte, kan det vara fel på flottören? Jag kunde inte se några fel på den sköljde ren burken och tog ut filterduken i
0 svar · 1,3k läst
S
SueCia: Vart och tänka på spygatten om den kan ställa till med något. Så jag provade att plugga igen röret som går från golvbrunnen till spygatten och då slutar det faktiskt att pysa ut luft. Så tills vidare får det röret vara pluggat... Spygatten har det inte runnit vatten i på typ 10 år så det borde vara lugnt.. Det var ett jäkla drag på luften i röret mellan spygatt och garage.
4 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.