Hej alla kloka!
I mitt sommarhus har jag sedan många år en liten varmvattenberedare, 15 liter. Den har funkat utmärkt för kök och tvättställ på toa och behöver endast en kvart för uppvärmning.
I sommar ska vi bygga duschrum och behöver då större mängd varmvatten. Dock känns det onödigt att ha en stor beredare när vi besöker stugan bara några dagar åt gången höst-vinter-vår.

Är det möjligt att seriekoppla två beredare? Då kan vi använda bara den ena (nuvarande) vid kortare besök, för disk o handtvätt, för att sen använda bägge ihop när vi är där längre perioder och vill duscha.
Alltså kommer den som är närmast tappställena att användas alltid och får då kallt vatten via den andra vvb, men när vi behöver mer vv är bägge påkopplade och då går det varmt vatten från den första till den närmast tappställena. Bägge värmer vatten och den sammanlagda mängden vv räcker bättre.
Går det att skicka in varmt vatten till beredaren närmast tappställena??
Tänker jag rätt eller är det något som jag missar?? Annat att tänka på, t ex back- o säkerhetsventiler?
Ska anlita hantverkare men vill ha koll i förväg.
Tack redan för göra råd.

ja det kan man göra, du får ju förstås ha den mindres sist i kedjan och se till att du har en säkerhetsventil där du behöver ha det (rimligvis på sista beredaren om du inte har någon ventil mellan dessa).

Under varje beredare så sitter det ett blandarrör som innehåller termostat,backventil,avstängning, den måste vara med. Den första behöver ingen, bara rakt in med KV och ut på VV och in på VVB 2:s KV , VV tas ut via VV och sen måste en blandningsentil monteras på utsidan av VVB, då finns allt som har med säkerhet att göra.. Vid tappställe ska inte vattnet vara varmare än 55 C. Glöm inte att sätta ventiler på rörens lägsta punkt och en liten nedförsbacka på rören. Detta för att kunna tömma allt vatten om det beshöver kallställas.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Under varje beredare så sitter det ett blandarrör som innehåller termostat,backventil,avstängning, den måste vara med. Den första behöver ingen, bara rakt in med KV och ut på VV och in på VVB 2:s KV , VV tas ut via VV och sen måste en blandningsentil monteras på utsidan av VVB, då finns allt som har med säkerhet att göra.. Vid tappställe ska inte vattnet vara varmare än 55 C. Glöm inte att sätta ventiler på rörens lägsta punkt och en liten nedförsbacka på rören. Detta för att kunna tömma allt vatten om det beshöver kallställas.
Vid kallställning bör man även tänka på att det sitter en backventil i ventilkombinationen på KV i sista beredaren så man inte missar det...

Krilleman Krilleman skrev:
Vid kallställning bör man även tänka på att det sitter en backventil i ventilkombinationen på KV i sista beredaren så man inte missar det...
Är fullt medveten om det. Det är upp till den som knyter ihop VVB och rör att se till att allt vatten går ut. För att få till det bra, blir det lite rörigt och ventiler som ska in. Inte helt lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.