Byggahus.se
Vi måste byta vår befintliga avloppslösning och enda alternativet är minireningsverk (finns inte plats för infiltrationsbädd).
Offerten vi fått är för ett WSB clean för ett hushåll. https://watersystems.se/minireningsverk-wsb-clean/
Priset vi fått är 160 000 ink moms (då ordnar dom med tillståndsansökan dock tillkommer kommunens avgifter samt elektrikerarbete vid inkoppling av styrskåp).
Låter det rimligt?
 
Nej.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej.
ok. Ser att reningsverket kostar drygt 90 000 om man köper det själv.
Vad skulle en rimlig kostnad för installationen vara?
 
C calvin82 skrev:
ok. Ser att reningsverket kostar drygt 90 000 om man köper det själv.
Vad skulle en rimlig kostnad för installationen vara?
C calvin82 skrev:
ok. Ser att reningsverket kostar drygt 90 000 om man köper det själv.
Vad skulle en rimlig kostnad för installationen vara?
Utifrån vår erfarenhet tycker jag inte det låter helt orimligt, men det är ju helt och hållet beroende på era förutsättningar.

Vi lät anlägga enskilt avlopp med WSB för 1 hushåll i somras.

Det kostade oss totalt ca 190000 exkl elektriker samt kommunens avgifter.

Då bor vi iof hyfsat kustnära och intill ett naturreservat så kommunen ställde krav på ca 10kvm efterpolering.
Men tror inte det kostade de 30000kr som det skiljer från ditt pris..

Då köpte jag dessutom reningsverket redan för ett par år sedan för 75000kr.


edit:
Kom att tänka på att det kanske inte var helt rättvisande då vi även grävde för dränering runt huset, ca 50m.
Men å andra sidan hade jag och frun semester och var hantlangare under de 7 dagar det tog så det var bara 1 grävare på plats.
 
Redigerat:
clain clain skrev:
Utifrån vår erfarenhet tycker jag inte det låter helt orimligt, men det är ju helt och hållet beroende på era förutsättningar.

Vi lät anlägga enskilt avlopp med WSB för 1 hushåll i somras.

Det kostade oss totalt ca 190000 exkl elektriker samt kommunens avgifter.

Då bor vi iof hyfsat kustnära och intill ett naturreservat så kommunen ställde krav på ca 10kvm efterpolering.
Men tror inte det kostade de 30000kr som det skiljer från ditt pris..

Då köpte jag dessutom reningsverket redan för ett par år sedan för 75000kr.
Ok, tack för svar. Kan passa på att fråga hur det funkar för er och om ni har serviceavtal eller ej? Låter det nått förresten?
 
C calvin82 skrev:
Ok, tack för svar. Kan passa på att fråga hur det funkar för er och om ni har serviceavtal eller ej? Låter det nått förresten?
Vi har faktiskt inte startat igång det ännu då vi ännu inte är klar med den invändiga renoveringen av huset. :rofl:

Vi behövde få det dränerat och tyckte det var lika bra att få ner reningsverket som bara stått..

Men vi kommer köra på serviceavtal när vi startar igång det (även krav från kommun).
 
N
C calvin82 skrev:
Ok, tack för svar. Kan passa på att fråga hur det funkar för er och om ni har serviceavtal eller ej? Låter det nått förresten?
Installerade ett WSB 2021. Det gick på 145 000 plus avgift för tillstånd.
Det renade vattnet leds till en efterpolering (typ stenkista) som även den anlades samtidigt. Ny grejor rakt igenom alltså.
Allt har fungerat mycket bra och det enda som kan höras är när det porlar i brunnen när syre pumpas ner. Inget kontinuerligt ljud.
Kommunen nämnde inget om serviceavtal men det är ett krav för att den 20-åriga garantin skall gälla.
Tycker det är skönt att slippa tänka på underhåll och ev. byte av delar och kostnaden för dessa så jag valde "All inclusiveavtalet". Kostar en del men det är det värt att veta att grejorna sköts och fungerar.
Om man vill kan man ju förlänga garantin efter 20 år och då är det nog bra om grejorna sköts "enligt boken".
 
  • Gilla
clain och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.