Vatten & Avlopp
PerSaukko: [citat] Filmen visar när brytaren fastnar och kärvar, därför allt hoppar o far. Vid normalt tillslag rör sig ingenting. Tanken står där lite provisoriskt under renovering, men har inte varit fast i golvet tidigare heller.
Dracula: Ska man lossa lite lätt på insatsen först? (röd pil) ...om nu detta skulle "låsa upp" flöesskruven. (Ignorera blå pil) [bild]
Verity: Tyvärr tror jag inte jag kan hjälpa dig. Det kommer att bli en upphöjd infiltration till sist för två av hushållen. Det tredje hushållet kommer att ha ett finskt minireningsverk som heter Avalon. Det är inte kemfritt, men om man bor i Göteborgsregionen/Sjuhärad/Halland, är deras man den ende som inte hugger upp sig vid den årliga servicekontrollen. Inköpskostnaden är även lägre
Trekul: Har dragit åt den, både för hand och även provat med verktyg, men den skruvar ur sig igen och blir lös. Några tips?
ErikLeo: @Fotografen Ja det är ju ett alternativ helt klart. Förra ägarna gjorde en del fishy grejer. Luktar betydligt mindre nu när de är förslutna. Vad får det för konsekvenser om det är en amatör-dragning till avluftning av avlopp? Då gissar jag att det är mindre bra om det är förslutet. Märks det med avloppslukt i huset då - någon som vet? @Centano nej inte sett till någon sådan.
Vit_byro: [citat] Röd är den. Tog isär och rengjorde den med en kopparborste tidigare. Droppar oavsett hur hårt jag drar åt den.
Krilleman: [citat] Mycket är fortfarande svenskt trots ägarstrukturen. Men det jag ville belysa var det jag skrev ovan.
MathiasS: Ok, tex denna borde ju då fungera: https://www.hornbach.se/p/vatette-halvkoppling-va-1255-10xr15-forkromad-1946631/5109236/ ...men i rätt storlek för det du har.
Purre: Jag skulle ringa bolaget som har hand om avloppet och säga att det är deras problem. Har själv beredskap inom det området emellanåt och det byts en hel del pumpar hos privatpersoner utan kostnad allt som oftast. Har du slängt ner 3 badlakan och haft sönder pumpen på det sättet lär du bli betalningsskyldig men i övrigt klarar man sig bra här i området från kostnaden.
Daniel 109: Ställa ett tält över och dra igång kupevärmaren riktad mot röret.
Murkla1949: Kom just på en sak. Skulle det gå att öppna den på plats och försöka få den att släppa igenom varmvatten? Den går som sagt vidare till en extern beredare och den borde ju kunna reglera ändå. Då vi ändå planerar att byta ut hela anläggningen snart så skulle jag gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men som det är just nu så måste jag köra luft/vatten bara för
S0MMER: Du har säkert någon ventil i lägenheten. Har du någon inspektionslucka någonstans?
Andy LeSure: Hej, Kanske googlat dåligt men hittade enbart avstånd av rör vid rörgenomföring vägg. Men hur nära kan rören ligga varann inne i väggen? Tänkte så man inte får problem med typ kondens och att det till slut börja droppa ut via skyddsröret framöver. Just nu ser dragningen ut såhär i väggen, och som ni ser har jag dragit fast kall och varmvatten rör i varann. [bild]
pacman42: Jag hade liknande problem fast med varmvattnet, då var det en närliggande handfatsblandare som behövde en backventil. Den inbyggda backventilen gav upp efter ett år.
Wickevire02: [citat] Luften kommer i regel efter en par sekunder men en tvättställsblandare är ju så kort, bara en dryg decimeter mellan ventil och utlopp så jag tycker inte det ska påverka.
Pappa1986: Elen till huset ska vara igång, enbart ink vatten och vvb som ska stängas av :D
gaia: avloppsrör är vanligtvis tomma på vatten om det inte är ett stopp i röret. Det är vatten i vattenlåset under vasken som frusit ... tina upp med hårtork ?
Stegalos: Hej, Igår när jag kom hem märkte jag att varmvattnet inte funkade i handfatet i badrummet samt köket Dock från duschen funkar det. Är lite av en gåta fortfarande för mig hur vattnet e draget från förra ägaren (tror jag). varmvattenberedaren står i ett uppvärmt utrymme direkt utanförbadrummet och är i direkt anslutning till badrummet. Där har jag en frostvakt o då temperaturen
hahalj: Det kommer bara luft i ventilen så då kanske det bara är kondens som sätter sig vid den rostfria plattan. Får hålla koll på det.
HasseTeknik: Edit : tror att den övre och den ( undre) gängade dele är samma enhet. Håll fast och skruva ringen. Det TROR jag är rätt, men inte säker på att det är rätt.
Tompa_79: Tack för svar. Det kommer väl innebära att jag behöver tömma systemet?
jdaniels: Edit. Dom hade en 20m för halva priset så det blev en sån. Tur var väl det för det gick nästan åt hela slangen.
Kulibertikus: Ofta är renspluggen gjord i mässing, vilket hjälper så att den inte rostar fast lika lätt med tiden. Men det är inga konstigheter, det är bara att lirka med en bra fast nyckel, rörtång eller skiftnyckel. Men som sagt är den nog i mässing så skallen kan vara lite mjukare än vanligt. Så se till att ha ett verktyg som passar riktigt bra. Lär ju vara högergängad.
GoC: [citat] Det kan det absolut vara. Fettet i köksavloppet brukar vara dom första metrarna
yehor: [citat] Tyvärr vet jag inte då boendet var uthyrt och fick bara reda på detta i samband med utflyttning. Det fick bli en ny toalettkvarn då en annan ska flytta in idag och den fungerar utmärkt, så felet låg någonstans i den gamla toalettkvarnen.
pokasd: Många liknande trådar men skulle uppskatta era åsikter :)
Oldfart: Tack! Jag hade helt missat EZZEs sortiment där, och lagervara på Ahlsell var det också.
VolvoKlubben: Kul att äntligen få göra så första inlägg i detta forum! Vi ska inom de närmsta månaderna sätta igång med en köksrenovering och funderar på om man även bör byta rör (som jag förstått har en livslängd omkring 50 år och vi har tänkt bli långvariga här). Huset är byggt -73 med platta på mark och vi har i dagsläget inga problem. Slänger med en ritning för er att kolla på.